Gjennomsnittslønna i bussbransjen lå tettere på industriarbeiderlønna for få år siden. Det etterslepet må hentes inn, mener Transportarbeiderforbundet.
Roy Ervin Solstad
Busskrav på minst 30.000 kroner
I bussbransjen er gjennomsnittslønna langt under det en industriarbeider tjener. Det er utgangspunktet for arbeidstakersiden når forhandlingene om ny tariffavtale starter på lørdag.
res@lomedia.no
FriFagbevegelse tall viser at en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn i fjor lå på 453.000 kroner, mens tallene NHO og arbeidstakerorganisasjonene opererer med for bussbransjeavtalen ligger drøyt 10.000 kroner under dette.
Det mener 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Dag-Einar Sivertsen rimer dårlig med at lønnsnivået skal være mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, slik partene ble enige om da bussbransjeavtalen ble opprettet for snart ti år siden, og stadfestet så sent som i 2012.
Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Transportarbeiderforbundet er forhandlingsleder under forhandlingene om ny bussbransjeavtale.
Roy Ervin Solstad
2007: Nytt forslag til bussbransjeavtale
Negativ utvikling
– Etter lønnsoppgjøret i 2014 kom vi opp på niva nesten på linje med industrien. Nå viser tallene at vi atter enn gang sakker akterut, påpeker han.
Det er en virkelighetsoppfatning det er vanskelig å finne støtte for i arbeidsgiversidens kravdokument. Der heter det i stedet at "de ansatte i bussbransjeavtalens område har hatt en svært positiv lønnsutvikling de siste årene, og denne har ligget høyere enn frontfaget."
Sivertsen gir ham bare delvis rett.
– Det er en sannhet med store modifikasjoner. Ser man på hva som er gitt i kroner og øre i tariffoppgjørene i frontfaget og bussbransjeavtalen, er det nok riktig at vi har fått mer. Men det finnes ikke lokale forhandlinger i bussbransjen, slik det er for frontfagene. De tilleggene som industriene har forhandlet fram lokalt har ført til at vi har sakket akterut i bussbransjen, sier NTF-nestlederen som skal være lede forhandlingene til helgen.
2014: Bussoppgjøret til mekling
Blir krevende
Sivertsen forteller imidlertid at tallene de forholder seg til, er de offisielle som er utarbeidet av LO/NHO og opererer med et snitt på 442.416 kroner.
– Jeg må nesten forholde meg til disse tallene. Dersom det riktig at det er 453.000 kroner, viser jo det bare at situasjonen er enda verre, sier han.
Kravet er uansett å få godtgjort etterslepet.
– Det må på plass før vi diskuterer årets lønnsoppgjør, sier han, og konstaterer at forhandlingene utvilsomt kommer til å bli krevende.
– Når vi ser vårt kravdokument og arbeidsgivernes kravdokument, så må vi innrømme at dette blir krevende. Det er det ingen tvil om, sier han.
Pensjon
I tillegg til lønnsvekst og innhenting av etterslep, ser Sivertsen også for seg harde diskusjoner på andre områder.
– Selv om vi er den eneste bransjen i NTF med tariffestet pensjonsavtale, er vi nødt til å diskutere pensjon også i bussbransjeavtalen. Årsaken er at med anbudsregimet vil de ansatte bytte arbeidsgiver flere ganger gjennom yrkeslivet. Ikke fordi de vil, men fordi de må. Dermed må det på plass ordninger som gjør at ikke de ansattes pensjonspenger forsvinner i et kostbart fripolisesystem, sier han.
Forhandlingslederen tror også regjeringens oppmykning av lovverket, vil føre til diskusjoner om mer fleksibiltet fra arbeidsgiversiden.
– I dag blir gjennomsnittsarbeidstiden regnet ut over en periode på åtte uker. Vi skulle gjerne sett denne utligningsperioden kortet ned, mens arbeidsgiverne vil utvide den til ett år. Det blir vi uansett ikke med på, sier han bastant.
Reelle forhandlinger
Siden bussbransjeavtalen ble framforhandlet for nesten ti år siden, har samtlige forhandlinger har endt i mekling, bortsett fra det i 2008. Sivertsen håper de slipper mekling for å bli enige om en ny avtale i år.
– Jeg blir ikke overrasket om oppgjøret går til mekling. Det viser historien, men målet er å få kjørt en reell forhandling slik at vi ikke havner i mekling. Men det blir ikke enkelt, sier Dag-Einar Sivertsen.
Oppgjøret omfatter i overkant av 12.000 bussjåfører, verkstedarbeidere, renholdsarbeidere og funksjonærer.
Hvis partene ikke blir enige, møtes de igjen hos Riksmekleren 2. mai hvor fristen for å bli enige er satt til 4. mai klokken 24.00.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer