JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

De ansatte hevder arbeidsgiver skylder dem store summer – nå blir det søksmål

Transportarbeiderforbundet stevner Mosjøen Industriterminal AS.
Havnearbeiderne i Mosjøen har vært utestengt fra havna siden 8. mai 2014. Fra venstre: Rolf Gunnar Aanes, Dagfinn Hauan, Rune Langmo, Håkon Pettersen, Steven Fermann, Robert Hagfors, Pål M. Aanes, Per Ove Hauan, Svein Lundeng og Lars Reidar Vikdal.

Havnearbeiderne i Mosjøen har vært utestengt fra havna siden 8. mai 2014. Fra venstre: Rolf Gunnar Aanes, Dagfinn Hauan, Rune Langmo, Håkon Pettersen, Steven Fermann, Robert Hagfors, Pål M. Aanes, Per Ove Hauan, Svein Lundeng og Lars Reidar Vikdal.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– Vi kan ikke sette oss ned og akseptere at de bare kan utestenge folk, og at de blir stående uten jobb og inntekt, sier leder i Transportarbeiderforbundet Lars Morten Johnsen.

Den 8. mai er det tre år siden de 16 havnearbeiderne i Mosjøen ble utestengt fra havna i Mosjøen.

– Vi var på arbeid når vi ble avsagt i henhold til den avtalte bestillingen av oss, men de som var på jobb la ned arbeide og krevde garanti på utestående lønn slik at arbeidet kunne gjenopptas. Deretter fikk de beskjed om at ny bestilling skulle komme, men i løpet av natta iverksatte MIT og Alcoa lockouten, sier klubbleder for havnearbeiderne i Mosjøen Pål M. Aanes til Transportarbeideren.

Mosjøen Industriterminal har tidligere hevdet at dette ble gjort fordi havnearbeiderne nektet å jobbe.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Innen 8. mai

– Det ligger en tariffavtale som MIT har signert, og den må de forholde seg til, sier Johnsen.

Han forteller at stevningen vil dreie seg om erstatning for økonomisk tap for havnearbeiderne i snart tre år.

– Dette har vi delvis dekket gjennom streikebidraget, så en del av beløpet vil falle tilbake til forbundet, sier Johnsen.

Stevningen vil bli oversendt innen 8. mai. Blir ikke det gjort, vil saken være foreldet. Forbundet sitter nå og regner på hvor stort beløp erstatningssøksmålet vil være på, men basert på omsetningen før konflikten, kan det fort dreie seg om mellom 35 og 40 millioner kroner.

– I utgangspunktet dreier det seg om tre års omsetning, men hvor mye det var og hva det vil være ut over lønnskostnadene må vi se på, sier 2. nestleder i NTF, Terje Fenn Samuelsen til Transportarbeideren.

Vurderer arbeidsrettssak

Hvor raskt saken kan komme opp, tør verken Samuelsen eller Johnsen å spå noe om, men NTF-lederen sier det også vurderes om det kun skal kjøres en sivilrettslig erstatningssak eller også en arbeidsrettssak.

– Erstatningen må uansett tas i det sivile rettsvesenet, men saken kan også havne i arbeidsretten for å avgjøre om tariffavtalen er gyldig eller ikke. Derfor kan det bli arbeidsrettssak først, for å få det avklart, sier Johnsen.

Transportarbeideren har vært i kontakt med Mosjøen Industriterminal. De ønsker ikke å kommentere den kommende stevningen.

Havnearbeiderne har vært utestengt i 2,5 år på grunn av en avtale som ikke eksisterer

Ordføreren mener havnearbeiderne i Mosjøen kan utestenges

Annonse
Annonse