Full forvirring i Mosjøen om eksklusive havneavtaler
Ordføreren mener havnearbeiderne i Mosjøen kan utestenges
Ordfører og styreleder i Mosjøen Havn, Jann-Arne Løvdahl, mener aluminiumsverket Alcoa sin avtale gjør at selskapet kan bruke egne ansatte i stedet for havnearbeiderne. Men Alcoa er ikke part i tariffavtalen som gir den muligheten, siden Alcoa har satt bort havnedriften til Mosjøen Industriterminal.
Ordføreren i Mosjøen, Jann-Arne Løvdahl er også styreleder i Mosjøen Havn. Han mener en avtale mellom havna og Alcoa gir selskapet rett til ikke å benytte havnearbeiderne i Mosjøen, men egne ansatte til lossing og lasting. Det avvises av havnearbeiderne.
Snorre Nicolaisen, Mosjøen Havn/Vefsn kommune
res@lomedia.no
Havnearbeiderne i Mosjøen har vært utestengt fra havna i byen siden mai 2014. Etter en dom i arbeidsretten samme høst der det ble åpnet for at bedrifter med eksklusiv bruksrett kunne benytte egne ansatte framfor de registrerte havnearbeiderne, har den dommen blitt benyttet som argumentasjon for at Mosjøen Industriterminal AS ikke har behøvd å bestille losse- og lastearbeidere fra losse- og lastekontoret på Mosjøen Havn.
• Følg Transportarbeideren på Facebook
Ingen eksklusivitet
Både NHO Logistikk og Transport, Mosjøen Industriterminal AS som står for driften av havna og havnedirektøren i Mosjøen har siden den gang pekt på at det har vært en avtale som sikrer Mosjøen Industriterminal AS eksklusiv bruksrett til havna. Da innholdet i den avtalen ble offentliggjort i Transportarbeideren på FriFagbevegelse for halvannen uke siden, viste det seg at avtalen ikke inneholdt noe punkt som sikret MIT den eksklusive bruksretten som havnemyndighetene, havneoperatøren eller NHO LT påstod eksisterte.
Transportarbeideren har siden forsøkt å få både havnedirektør Kurt Jessen Johansson, styreleder Rune Birkeland og daglig leder Pia Segtnan i MIT og NHO Logistikk og Transport i tale, men mens de førstnevnte viser til NHO LT, så er svaret fra arbeidsgiverorganisasjonen at de ikke ønsker å kommentere.
På grunn av ferieavvikling har det ikke vært mulig å få kommentar fra styreleder Jann-Arne Løvdahl i Mosjøen Havn før nå. Løvdahl er også ordfører for Arbeiderpartiet i Vefsn kommune, og er den som sammen med havnedirektøren signerte avtalen med MIT på vegne av Mosjøen Havn.
• Havnearbeiderne har vært utestengt i 2,5 år på grunn av en avtale som ikke eksisterer
Egen Alcoa-avtale
I Tromsø ble det laget en tilleggsavtale mellom Nor Lines og Tromsø Havn som sikret slik eksklusivitet, men Løvdahl avviser at det finnes en tilsvarende mellom Mosjøen Havn og MIT som gir MIT eksklusiv bruksrett på havna i Mosjøen. Derimot peker han på en avtale mellom den største brukeren av havna, aluminiumsverket Alcoa og Mosjøen Havn.
– Avtalen med MIT gjelder kun utnyttelsen av havna. Jeg husker ikke ordlyden i Alcoa-avtalen eller om det står eksklusiv bruksrett i den avtalen, men vet at Alcoa skal ha fortrinnsrett til kaia til deres båter, så tolkingen av den er at Alcoa har eksklusiv bruksrett på havna de dagene de har båt inne, forklarer han.
– Så Alcoa har ikke eksklusiv bruksrett på kaia hele tiden?
– Nei, ikke de dagene de ikke har båter inne, understreker han.
Er ikke tariffpart
Havnearbeiderne i Mosjøen har tidligere anklaget både Alcoa og IndustriEnergi for å ta side i saken, men Alcoa har hele tiden nektet for at de har noen rolle i konflikten på Mosjøen havn, siden konflikten har vært mellom to tariffparter. Det har ikke Alcoa vært siden 2007.
Fram til da var det ifølge leder for havnearbeiderne i Mosjøen, Pål M. Aanes, Alcoa sin transportavdeling som bestilte havnearbeiderne til lossing og lasting.
Pål M. Aanes, klubbleder for havnearbeiderne i Mosjøen
Roy Ervin Solstad
– Vi hadde en tariffavtale som gikk helt tilbake til 1957 som sa at losse- og lastearbeidet ved Alcoa skulle utføres av havnearbeiderne i Mosjøen Transportarbeiderforening. I 2007 ble alle disse avtalene overført til MIT. Siden 2007 er det MIT som har bestilt oss til losse- og lasteoppdrag, også når Alcoa har hatt skip, forteller Aanes.
Han er forundret over påstandene om at Alcoa-avtalen gir rett til ikke å benytte havnearbeiderne.
– Det er MIT som er part i tariffavtalen, ikke Alcoa, og Alcoa har jo også sagt at de ikke er part i konflikten, sier Aanes.
• LES OGSÅ: Transport starter opp uravstemningen igjen
– Kun kranavtale
Ordfører i Vefsn kommune og styreleder i Mosjøen Havn, Jann-Arne Løvdahl sier til Transportarbeideren at han oppfatter at havna kun har avtale med Alcoa når det gjelder bruken av havna, mens avtalen mellom havna og MIT kun dreier seg om bruken av krana på havna.
– Den parten vi har avtale med er Alcoa. Hvordan de gjør det internt og om de har en avtale med MIT legger ikke vi oss oppi, sier han.
At ikke havnearbeiderne har blitt benyttet når Alcoa ikke har hatt skipsanløp, forklarer han på følgende måte.
– Det har jo ikke vært andre skip her. Anlegget er ikke i bruk når ikke Alcoa har skip. Derfor har jeg heller ikke gjort noe for å sikre at havnearbeiderne har fått losse- og laste andre skip, siden det ikke er noen annen aktivitet her, sier han.
• Høyre vil kutte ferieuke for ansatte over 60 år
Vil ha løsning
Hva som ligger konkret i Alcoa-avtalen ønsker han ikke å si mer om før han har avklart med Alcoa at hele eller deler av avtalen kan offentliggjøres.
– Det er to parter i denne avtalen, og vi har ennå ikke fått tilbakemelding fra Alcoa, sier han.
Som ordfører er imidlertid Løvdahl klar på at han ønsker en løsning på havnekonflikten i byen.
– Dette er ikke noe hyggelig for Mosjøen, men jeg vet ikke om det er mulig å få til en løsning uten en rettssak. Jeg må si jeg er litt forundret over at det ikke har kommet noe søksmål ennå, to og et halvt år etter at konflikten startet, sier han.
• LES OGSÅ: Bryggesjauerfrua inn i styret i Oslo Havn
Mange hatter
At både de to LO-forbundene Industri Energi og Transportarbeiderforbundet har vært innblandet i konflikten mener Løvdahl bare har komplisert konflikten.
– Det har i hvert fall ikke gjort det noe enklere. Det ser veldig låst ut, men vi har ikke lagt noe politisk press på partene for å finne løsninger, sier ordføreren, som ikke vil si stort om hvordan han reagerer på at industri-interesser i kommunen har gått til angrep på havnearbeidernes rettigheter.
– Det har jeg ingen spesiell mening om, egentlig. De har satt bort jobben med lossing og lasting, men om det ligger økonomi eller andre ting i det, har jeg ikke hørt noe om. Jeg har i hvert fall ikke fått noen tilbakemelding om det, sier han.
– Totalt uforståelig
Leder i Mosjøen Transportarbeiderforening, Pål M. Aanes er ikke imponert over svarene til styreleder og ordfører Løvdahl.
– Vi har sett Alcoa-avtalen og den kan ikke fortolkes dithet at den gir eksklusiv rett i noen form til lossing og lasting av skip. Den avtalen som gjelder er den mellom Mosjøen Havn og MIT, og der står det uten tvil om at MIT er tariffbundet i henhold til avtalen. Det er også det vi har forholdt oss til, men er det nå slik at styrelederen i Mosjøen Havn mener at Alcoa er en part i konflikten, så er det nytt. Vi reagerer også på at en intern avtale skal gi Alcoa som tredjepart eksklusiv bruksrett som tilsidesetter ILO-konvensjonen. Det er totalt uforståelig, tordner han, og avslutter.
– Disse uttalelsene er kreert for å prøve å tåkelegge situasjonen omkring den utestengelsen som er gjort av de registrerte havnearbeiderne i Mosjøen, sier Pål M. Aanes.