JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fire av fem sa ja til ny bussavtale

I Oslo anbefalte styret sine medlemmer til å stemme nei. Men bare én av tre hørte på styret.
Oslo og Omegn Bussarbeiderforening mener de ikke har vært flinke nok til å fortelle egne medlemmer hvorfor de burde stemt nei i uravstemningen om ny bussbransjeavtale.

Oslo og Omegn Bussarbeiderforening mener de ikke har vært flinke nok til å fortelle egne medlemmer hvorfor de burde stemt nei i uravstemningen om ny bussbransjeavtale.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.

Nå i ettermiddag ble resultatene av uravstemningen i forbindelse med meklingsresultatet for ny bussbransjeavtale offentliggjort. Tallene viser at i Transportarbeiderforbundet har mer enn fire av fem av de som har avgitt stemme, sagt ja til resultatet.

Brudd i bussforhandlingene

Fulgte flertallet

Totalt har drøyt 54,5 prosent av medlemmene på bussbransjeavtalen avgitt stemme, og av dem var det kun så vidt 16,5 prosent som stemte nei til resultatet og dermed var villige til å gå ut i streik for et bedre oppgjør. Over 81 prosent mente derimot resultatet var godt nok til å si ja, slik flertallet i forhandlingsutvalget anbefalte.

Ja-andelen ligger for alle så nær som en forening på mellom 76 og 99 prosent. I den siste foreninga, Oslo og Omegn Bussarbeiderforening stemte mer enn 64 prosent for avtalen, og drøyt 34 prosent mot, til tross for at begge foreningens medlemmer i forhandlingsutvalget og et enstemmig foreningsstyre anbefalte sine medlemmer å stemme nei.

Bussjåførene i Oslo vil streike

Negativ stemning

Petter Jørgensen, leder i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening, tror forklaringen ligger i hvem medlemmene har fått informasjon om oppgjøret fra.

– Vi har hatt mange medlemsmøter og på de har stemningen vært klart negativ til resultatet, men dessverre har det ikke vært så stort oppmøte der. Derfor kan det virke som at de som har fått informasjon av oss har stemt nei, mens de som kun har fått informasjon fra forbundet sentralt har stemt ja, sier OOBF-lederen på telefon fra Tyskland der han deltar på foreningens årlige pensjonisttur.

– Så du ser ikke dette som mistillit til styret fra egne medlemmer?

– Nei, dette skyldes nok først og fremst at vi ikke har klart å kommunisere hvorfor de bør stemme nei ut til alle våre medlemmer. De signalene vi fikk under medlemsmøtene gjør det naturlig å tolke resultatene slik, understreker han.

Så mye lønnsøkning har transportarbeiderne fått i år

Fornøyd

Transportarbeiderforbundes 2. nestleder, og forhandlingsleder for arbeidstakersiden under både forhandlinger og mekling om ny bussbransjeavtale, Dag-Einar Sivertsen, ønsker ikke å kommentere tallene i enkeltforeningene. Han kommer likevel med et lite stikk til OOBF.

– Jeg tolker dette som en seier sett på bakgrunn av den negativiteten som har vært forsøkt spredd om avtalen. Ja-flertallet er så stort at selv om alle i Oslo hadde stemt nei, ville det blitt et ja-flertall, påpeker han.

Han er spesielt glad for at deltagerprosenten er såpass høy.

– Vi har fra i underkant av femti prosent til hundre prosent deltagelse i uravstemninga. Det viser at det er gjort en god jobb ute, men også at det er mulig å gjøre det enda bedre. Jeg er også glad for at tre av fire i Spekter-området sier ja til avtalen, sier Dag-Einar Sivertsen.

Annonse
Annonse