JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnearbeiderne

Flere norske havner kan få «pirat»-stempel

Oslo Havn er i faresonen for å bli erklært som bekvemmelighetshavn, men det samme kan skje med flere havner.
I kampen mot sosial dumping på havnene, møttes havnearbeidere og ITF-inspektørene i Larvik for å bli bedre kjent, og legge strategi for arbeidet. Her står ITF-koordinator i Norge, Angelica Gjestrum flankert av (fra venstre) Roar Langaard, nestleder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening og Geir Ingebrigtsen, leder for Tromsø Havnearbeiderforening.

I kampen mot sosial dumping på havnene, møttes havnearbeidere og ITF-inspektørene i Larvik for å bli bedre kjent, og legge strategi for arbeidet. Her står ITF-koordinator i Norge, Angelica Gjestrum flankert av (fra venstre) Roar Langaard, nestleder i Oslo Bryggearbeideres Forening, Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening og Geir Ingebrigtsen, leder for Tromsø Havnearbeiderforening.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Tirsdag og onsdag denne uka møtte ITF-koordinator Angelica Gjestrum og ITF-inspektører fra hele landet leder for Norsk Havnearbeiderforening, Bjørn Steffensen og tillitsvalgte havnearbeidere fra havner langs hele kysten. På agendaen stod både trusselen om at Oslo Havn kan bli erklært som bekvemmelighetshavn, men også hvordan havnearbeiderne og ITF-inspektørene sammen kan avdekke brudd på regelverk og sosial dumping på havnene.

Les også: Ett skritt nærmere bekvemmelighetshavn i Oslo

Planlegger aksjonsuke

Fredag i forrige uke fikk ITFs koordinasjonskomite i Norge mandat fra Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen til å erklære Oslo Havn som bekvemmelighetshavn, dersom ikke det kommer en løsning fra myndighetene i Oslo.

Til Transportarbeideren sier Bjørn Steffensen at verken havnearbeiderne eller ITF-inspektørene utelukker at flere havner kan komme i samme situasjon som havna i hovedstaden.

– Det er ikke akkurat usannsynlig at andre havner kommer på lista. De havnene som ikke tar sosial dumping på alvor, vil bli vurdert fremmet for Ports of Convenience-kampanjen, sier Steffensen.

En aksjonsuke i ITF-regi er planlagt på norske havner til høsten. Innen den tid vil inspektører og havnearbeidere møtes igjen.

– Vi har ikke avtalt nye møter, men vil nok møtes før aksjonsuka og planlegge den godt i tillegg til å sende hverandre relevant informasjon etter hvert som vi besitter informasjon, sier Bjørn Steffensen.

Ba om liste på skip

Det var Angelica Gjestrum som tok initativet til møtet i Larvik.

– Bakgrunnen var flere forespørsel om assistanse fra havnearbeidere i Oslo og Tromsø, mens representanter fra havnene i Larvik og Kristiansand ble invitert for å dele sine erfaringer, sier Gjestrum.

Hun understreker at for ITF-inspektørene var det interessant å høre hva slags forventninger havnearbeiderne hadde til dem.

– Det var en fin og åpen dialog som kan bidra til bedre forståelse av hverandres utfordringer og muligheter, og vi skisserte hva vi kan gjøre for å dokumentere arbeidsforhold om bord, og vi ba samtidig om liste med skip som havnearbeidere vil ha dokumentasjon om, fortsetter hun, og legger til at hun oppfattet at flere havner enn Oslo er spent på hva som skjer med en eventuell POC-erklæring av Oslo Havn.

– Møtedeltagere hadde håp om at hvis Oslo blir erklært POC, så vil det føre til press også mot andre havner, selv om målet er at problemene skal løses politisk, sier Angelica Gjestrum.

Registrert i ILO

På møtet i Larvik deltok foruten Steffensen og ITF-inspektørene, blant annet leder for havnearbeiderne i Tromsø, og nestlederen i Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard. Også i Tromsø har man sett seg lei på at sjøfolk utfører losse- og lastearbeid i strid med ILO-konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til denne type arbeid. Det er en konvensjon Norge har ratifisert, og selv om havnearbeiderne i Tromsø har vært i konflikt og uten jobb, står de fremdeles som registrerte havnearbeidere i ILO-systemet.

Les også: To forbund krever at byrådsleder Raymond Johansen svarer om Oslo havn

Dokumenterte brudd i Oslo

Også i Oslo må havnearbeiderne se på at andre gjør jobben de skulle hatt, og Roar Langaard er derfor glad for at ITF-inspektørene og havnearbeiderne kunne møtes.

– Et sånt møte er viktig for oss for å bli bedre kjent med jobben ITF gjør, og hva de kan gjøre i forskjellige siuasjoner. Så syns jo jeg at det er veldig fint å bli kjent med de inspektørene vi har i landet, da blir kanskje lista litt lavere for å ringe dem hvis det er noe man eventuelt lurer på også, påpeker han.

Rundt bordet fra venstre: Yngve Lorentsen (ITF-inspektør), Kai Ove Næss (havnearbeider, Larvik), Truls Ove Steder (ITF-inspektør), Angelica Gjestrum (ITF-koordinator), Bjørn Steffensen (leder i Norsk Havnearbeiderforening), Jan Robert Fudge (havnearbeider, Kristiansand), Geir Ingebrigtsen (havnearbeider, Tromsø). Roar Langaard (havnearbeider i Oslo) og Asbjørn Bratthagen (havnearbeider i Larvik), havnet utenfor bildet.

Rundt bordet fra venstre: Yngve Lorentsen (ITF-inspektør), Kai Ove Næss (havnearbeider, Larvik), Truls Ove Steder (ITF-inspektør), Angelica Gjestrum (ITF-koordinator), Bjørn Steffensen (leder i Norsk Havnearbeiderforening), Jan Robert Fudge (havnearbeider, Kristiansand), Geir Ingebrigtsen (havnearbeider, Tromsø). Roar Langaard (havnearbeider i Oslo) og Asbjørn Bratthagen (havnearbeider i Larvik), havnet utenfor bildet.

Roy Ervin Solstad

I Oslo er det allerede flere ITF-rapporter som viser at havna ikke følger gjeldende regelverk, og det er nettopp denne dokumentasjonen som ble avgjørende da ITF ga sin norske koordinasjonskomité fullmakt til å erklære havna i Oslo som bekvemmelighetshavn.

Hva som kan bli resultatet av en slik erklæring fikk Oslo-byråd Geir Lippestad fra Arbeiderpartiet beskjed om i går. Da møtte han leder i Sjømannsforbundet, Johnny Hansen og 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet, Terje Fenn Samuelsen.

– Vi ble enige om å ha en tett oppfølging framover, men vi får jo se hva møtet i dag bringer, sier Terje Fenn Samuelsen til Transportarbeideren.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Styremøte i Oslo i dag

Møtet han snakker om er styremøtet i Oslo Havn. Det starter i dag klokka 15, og der skal styret etter planen behandle en sak om havna sitt forhold til ILO-konvensjon 137 og bruken av de registrerte havnearbeiderne. Administrasjonen i havna har hentet inn synspunkter fra både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden, men innstillingen til styret går ut på at det er partene, det vil si NHO Logistikk og Transport på den ene sida og Transportarbeiderforbundet på den andre, som må bli enige. I saksframlegget peker adminstrasjonen på at Oslo Havn ikke kan ta side i en slik sak.

Det reagerer Silje Josten Kjosbakken, Rødts styremedlem i Oslo Havn, på.

– Oslo Havn har allerede tatt stilling i saken. Havnestyret selv vedtok jo en strategiplan i desember 2012 som gikk ut på å kvitte seg med havnearbeiderne, sier hun.

Kjosbakken ønsker derfor at havnestyret skal vedta at havna ikke aksepterer noen form for sosial dumping, at ILO 137 skal følges, og at de registrerte havnearbeiderne skal benyttes til lossing og lasting i Oslo Havn.

Om hun får flertallet med seg på det, avgjøres i løpet av ettermiddagen og kvelden, 15. juni.

Warning
Annonse
Annonse