JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Onsdag markerer havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen jubileum:

Havnearbeidere har streiket i tre år

Den 7. desember 2013 gikk alle havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen ut i streik. Tre år senere streiker de fremdeles.
Rundet 150 blokader og aksjoner har Geir Ingebrigtsen og havnearbeiderne i Tromsø hatt på havna siden streiken startet 7. desember 2013. Dette bildet er fra en blokade natt til 23. februar i år.

Rundet 150 blokader og aksjoner har Geir Ingebrigtsen og havnearbeiderne i Tromsø hatt på havna siden streiken startet 7. desember 2013. Dette bildet er fra en blokade natt til 23. februar i år.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Onsdag denne uka er det tre år siden Transportarbeiderforbundet tok ut alle havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen i sympatistreik i forbindelse med kravet om tariffavtale ved Risavika Terminal AS utenfor Stavanger. Siden konflikten i Risavika fremdeles er uløst, streiker havnearbeiderne i de to nordnorske byene fremdeles.

– Tar på fysisk og psykisk

Leder for havnearbeiderne i Tromsø, Geir Ingebrigtsen, sier det har vært både opp- og nedturer i de tre årene som har gått siden streiken startet.

– Vi har fremdeles trua, og vil tilbake til den jobben vi synes er best i hele verden. Likevel er det klart at det begynner å ta på både fysisk og psykisk å streike i tre år, understreker han.

To av de 14 havnearbeiderne i Tromsø har siden streiken startet funnet seg andre jobber. Resten står last og brast i streiken, men Ingebrigtsen er spent på hva som skjer framover.

Lars Johnny havnet i pensjonsfella. Nå får han ikke AFP

Skuffa over havnestyret

– Vi har hatt over 150 blokader i Tromsø, men det har vært rolig siden i vår da vi ble enige med politiet om å avvente. Vi har nok hatt en nedtur nå i det siste siden vi har venta og venta, men ingenting blir løst, sier han.

Den nedturen skyldes blant annet forventningene til det nye havnestyret etter at de borgerlige mistet makta ved valget i Tromsø for et drøyt år siden.

– Vi venta lenge på at et nytt havnestyret ville gjøre noe, men de vil vente på høyesterettsdommen i Holship-saken før de gjør noe, sier Ingebrigtsen.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Jobbene er borte

Utfordringen i Tromsø er at selv om det skulle løse seg i Risavika, slik at sympatistreiken avsluttes, vil det trolig ikke være jobber til alle havnearbeiderne som er i streik.

– Vi står på bar bakke etter at Nor Lines-avtalene ble sagt opp, siden de stod for størstedelen av arbeidet vårt. Derfor må vi forhandle oss fram til nye avtaler og jobber når streiken er over. Hvis konkurransetilsynet godkjenner Eimskip sitt oppkjøp av Nor Lines, så håper vi at det skal bli lettere å få en avtale med dem. De har jo avtaler med havnearbeidere i andre norske havner, påpeker han.

Håper og tror på løsning

Selv om stemningen ikke er helt på topp i Tromsø, så både håper og tror Geir Ingebrigtsen på at han slipper å "feire" fire-årsjubileum som streikende havnearbeider om ett år.

– Når høyesterett har sagt sitt og ILO har kommet med en uttalelse, så tror jeg vi vil være mye nærmere en løsning. Jeg kan ikke tenke meg at det vil gå et helt år, men før sommeren vil det neppe skje noe. Derfor vil vi nok ikke være tilbake i jobb før på slutten av 2017, spår Geir Ingebrigtsen.

Svenn-Erik ble syk og måtte slutte i jobben. Nå får han tidenes skattesmell

Ble utestengt

Et stykkelenger sør, i Mosjøen, er Pål M. Aanes leder for havnearbeiderne som ble tatt ut i sympatistreik for tre år siden. Den gang var de 17, men en har fått seg annen jobb. Selve sympatistreiken ble ikke like effektiv i Mosjøen, da hjørnestensbedriften, aluminiumsverket Alcoa, raskt fikk dispensasjon fra streiken. Siden den stod for mer enn ni av ti oppdrag havnearbeiderne gjorde, jobbet havnearbeiderne videre nesten som før. I hvert fall i drøyt fem måneder.

Først ble de tatt ut i streik. Fem måneder senere ble klubbleder Pål M. Aanes og resten av havnearbeiderne i Mosjøen utestengt fra kaia. Det har de vært siden mai 2014.

Først ble de tatt ut i streik. Fem måneder senere ble klubbleder Pål M. Aanes og resten av havnearbeiderne i Mosjøen utestengt fra kaia. Det har de vært siden mai 2014.

Roy Ervin Solstad

– Natt til 9. mai 2014 ble vi utestengt fra kaia i Mosjøen i forbindelse med en konflikt med Mosjøen Industriterminal. Siden har vi vært utestengt fra jobben vår, og vi venter nå bare på at det blir tatt ut stevning mot bedriften fra NTF og LO, sier Aanes.

Følg Transportarbeideren på Facebook

– Streiker videre om vi må

Den uretten mener han har styrket moralen til havnearbeiderne i Mosjøen. Den holdes også oppe av at havnearbeiderne reiser rundt på arrangementer og ikke minst har faste vakter på havna der de dokumenterer alt som skjer. Døgnet rundt.

– Moralen er god fremdeles, og vi fikk jo en boost i høst når det ble avdekket av operatørene i havna ikke har eksklusiv bruksrett slik de har påstått. Jeg håper ikke vi er i streik om ett år, men må vi streike, så gjør vi det. Jeg er imponert over ståpåviljen, men folk føler seg nok veldig urettferdig behandla, sier Pål M. Aanes.

Så mye lønnsøkning har transportarbeiderne fått i år

Warning
Annonse
Annonse