JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnearbeidernes inntekt i 2013 kunne gitt dagpengegrunnlag

Havnearbeiderne ville trolig ikke fått dagpenger uansett

Siden det er vedtaksdatoen som gjelder som utgangspunkt for beregning av dagpenger, måtte både en søknad og et vedtak om dagpenger for havnearbeiderne i Mosjøen og Tromsø kommet før nyttår for at inntektene fra 2013 skulle blitt tatt med i beregningen.
Havnearbeiderne i Mosjøen har vært utestengt fra havna siden 8. mai 2014, og har vært uten inntekt like lenge. Det gjør at de ikke har tjent nok til å få dagpenger.

Havnearbeiderne i Mosjøen har vært utestengt fra havna siden 8. mai 2014, og har vært uten inntekt like lenge. Det gjør at de ikke har tjent nok til å få dagpenger.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Den 12. januar vedtok forbundsstyret å avslutte den mer enn tre år lange boikotten av Risavika Terminal AS utenfor Stavanger. Høyesteretts dom i den såkalte Holship-saken den 16. desember 2016 betød at forbundet ikke lenger kan benytte kampmidler for å få på plass tariffavtaler. Som et resultat av boikottstoppen, ble også sympatistreikene i Mosjøen og Tromsø avsluttet. Dermed stod totalt 28 havnearbeidere i de to havnene uten streikebidrag og uten lønn.

Pengene strømmer inn til havnearbeiderne

Tre siste kalenderår

Umiddelbart etterpå meldte havnearbeiderne seg som arbeidssøkere, og det ble også søkt om arbeidsledighetstrygd, eller dagpenger som det også kalles. En av havnearbeiderne i Mosjøen som Transportarbeiderforbundet har vært i kontakt med, forteller at han 16 dager etter at han søkte om dagpenger, mottok avslaget.

«For å ha rett til dagpenger, må du ha hatt en bruttoinntekt som arbeidstaker på minst en og en halv ganger folketrygdens beløp det siste kalenderåret, eller minst tre ganger folketrygdens grunnbeløp de tre siste hele kalenderårene. Du har ikke hatt nok arbeidsinntekt for å ha rett til dagpenger. Derfor har vi avslått søknaden din», står det i vedtaket.

For ordens skyld så er folketrygdens grunnbeløp nå 92.576 kroner. Det betyr at havnearbeiderne måtte ha tjent minst 138.864 kroner det siste hele kalenderåret, eller 277.728 kroner de tre siste hele kalenderårene for å ha rett til dagpenger.

Havnekonflikten har kostet Transportarbeiderforbundet 55 millioner kroner

Vedtaksdato gjelder

Som vedtaket sier, er det de tre siste hele kalenderårene som gjelder. Det ville betydd at dersom både en søknad om dagpenger og et vedtak om dette hadde kommet innen utgangen av 2016, ville det vært årene 2015, 2014 og 2013 som hadde dannet grunnlaget for beregningen av dagpengene. Det betyr at samtlige havnearbeidere trolig ville hatt inntekt godt over kravet for de tre siste hele kalenderårene.

Siden dommen i Holship-saken kom så tett før jul, ville det likevel blitt nær sagt umulig å få til et slikt vedtak i NAV før årsskiftet. Årsaken til det er er todelt. For det første kan det ikke gis dagpenger til den som er i streik. Dermed måtte både boikott og sympatistreiker blitt avsluttet før jul. For det andre opererer NAV med behandlingstid på søknad om dagpenger på 21 dager både i Nordland og Troms. Det betyr at en søknad om dagpenger fra havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen senest måtte vært NAV i hende 10. desember 2016. Det er seks dager før Høyesterett tok sin avgjørelse.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

– Burde vært søknadsdatoen

Bjørn Steffensen, leder i Norsk Havnearbeiderforening mener det er underlig at det er vedtaksdatoen som avgjør grunnlaget for beregning av dagpengene.

– Vi vet jo at NAV ikke er de raskeste, så det må jo være soleklart at det er søknadsdatoen som skal gjelde. Når lang saksbehandlingstid kan avgjøre om man får dagpenger eller ikke, er det noe som er helt feil, sier Steffensen.

Han legger til at i akkurat dette tilfellet, ville ikke forskjellen på søknadsdato og vedtaksdato spilt noen rolle, siden boikotten og streiken ikke ble avsluttet før i år. Steffensen synes imidlertid at havnearbeidernes lovlige streik, ikke skulle ramme dagpengegrunnlaget deres, bare fordi streiken ble langvarig.

– Både streik og boikott er et lovlig virkemiddel som den norske stat godtar. Derfor burde man i slike tilfeller ta utgangspunkt i lønna man hadde før man gikk ut i streik, sier Bjørn Steffensen.

Tjente for lite

Det hadde hjulpet havnearbeiderne både i Tromsø og Mosjøen, selv om de Mosjøen ikke var lenge i streik, siden det ble gitt dispensasjon fra sympatistreiken allerede i desember 2013. Derimot ble samtlige havnearbeidere der utestengt fra fra havna i mai 2014. Det betød at de også hadde vanlig arbeidsinntekt i 2014 som kan gå inn i beregningsgrunnlaget for de tre siste årene selv med et NAV-vedtak i 2017.

Havnearbeideren forteller at det for så godt som samtlige av havnearbeiderne i Mosjøen var inntekten de drøye fire månedene de var i jobb for liten til at de kom over tre ganger folketrygdens beløp.

Derfor er det nå bare sosialtrygd og det de kan få fra innsamlingsaksjonen til havnearbeiderne som de 16 havnearbeidere i Mosjøen og de 12 i Tromsø kan regne med av inntekter fram til de er tilbake i jobb.

Utbetaling rundt 10. februar

Norsk Havnearbeiderforening håper den utbetalingen kan komme om neste uke.

– Vi må først få avklart om det er lov å betale ut streikebidrag fra de innsamlede midlene. Hvis ikke det er lov, må det gå som gaver til de ulike foreningene som igjen må utbetale det som lønn, sier Steffensen.

Han sier samtidig at det nå er satt ned en styringsgruppe som vil få fullt innsyn i utbetalingen av de innsamlede pengene, slik at det ikke skal være noen tvil om at pengene går til det formålet som er satt. I styringsgruppa sitter Terje Fjellum fra Grafisk Forening i Oslo, Ronny Johansen fra Fellesforbundet i Tromsø, Vegard Holm fra støttegruppa for havnearbeiderne, Roy Pedersen fra LO i Oslo, Markus Hansen fra Heismontørenes Forening og John Peder Denstad fra LO i Trondheim.

– Det vil være havnearbeiderforeningen som gjør vedtakene, men vi holder på å lage statutter som skal gjelde for innsamlingsaksjonen og utbetalingene, sier Bjørn Steffensen.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Transportarbeiderne varsler EØS-kamp

Annonse
Annonse