Uravstemning sa nei til streik i Havne-Norge
Ni av ti havnearbeidere sa ja til meklingsresultatet
Til tross for stor streikevilje og misnøye med arbeidsgiverne var flertallet stort blant bryggesjauerne til å si ja til den nye tariffavtalen.
Det ene hovedkravet fra havnearbeiderne var å få inn ILO-konvensjon 137 i tariffavtalen. Det lykkes Transportarbeiderforbundet med i meklingen.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
Det har imidlertid ikke vært en enkel vei å komme dit. Først ble det brudd i forhandlingene mellom NHO Logistikk og Transport og Norsk Transportarbeiderforbund. Deretter måtte meklingen i august ta en pause på en måned, før partene møttes til en siste hektisk meklingsdag 23. september.
Dramatikk
Der ble partene til slutt enige om et resultat som et samlet forhandlingsutvalg anbefalte for sine medlemmer. Dramatikken var imidlertid ikke over med det, for kun to dager senere gikk NHO LT-direktør, Are Kjensli ut i FriFagbevegelse og sa at NHO LT ikke kunne pålegge sine medlemmer å følge det man var blitt enige om. Det medførte at uravstemingen ble satt på vent, mens det var hektisk møtevirksomhet mellom partene for å få en endelig avklaring på om NHO ville binde sine medlemsbedrifter eller ikke.
Da det endelig kom på plass for en snau uke siden, og et nytt meklingsmøte så sent som tirsdag denne uka endte med en enighet begge partene kunne leve med, ble det åpnet for ny uravstemning onsdag formiddag.
• Svein Lundeng har dårlig samvittighet fordi han er mer på Facebook enn med barna
Kan skape ro
Totalt var det snaut 75 prosent av de 259 stemmeberettigede havnearbeiderne som avga stemme i uravstemningen. 69,1 prosent av samtlige havnearbeidere svarte ja til avtalen, men av de som avga stemme, ble ja-andelen på hele 92,3 prosent. Kun 13 havnearbeidere stemte nei, mens to stemmer ble forkastet.
Forbundsleder i NTF, Lars Morten Johnsen, tror den høye ja-andelen skyldes at havnearbeiderne har sett at avtalen gir mulighet for å skape ro i havnene.
– Det ligger mye i de dokumentene som gjør at vi har tro på at vi kan klare å løse de problemene som har vært i havnene de siste årene, og skape ny utvikling for både Havne-Norge og sjøtransporten. Vi håper jo også at denne avtalen gjør at vi kan slippe å bruke rettsvesenet og at en avklaring fra ILO gjør at vi får satt ting på plass, sier Johnsen.
• Havnearbeiderne har vært utestengt i to og et halvt år på grunn av en avtale som ikke eksisterer
NHO-brev avgjørende
Han er helt klar på at brevet fra NHO LT der medlemsbedriftene blir bundet til tariffavtaleteksten og også avklaringen om at det er havnearbeiderne som skal losse- og laste Fjord Line i Stavanger fram til en avgjørelse i arbeidsretten, var avgjørende for det store ja-flertallet.
– Det viser en vilje fra NHO LT til å komme oss i møte, så får vi jobbe videre med det. Vi håper jo også at det nye havnestyret i Oslo vil bidra til å løse probleme i Oslo, sier Lars Morten Johnsen.