JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Prosessen mot å få Oslo Havn erklært som bekvemmelighetshavn fortsetter på en ITF-konferanse i Cape Town neste uke.

Prosessen mot å få Oslo Havn erklært som bekvemmelighetshavn fortsetter på en ITF-konferanse i Cape Town neste uke.

Roy Ervin Solstad

Bekvemmelighetshavn

Oslo Havn blir diskusjonstema på ITF-konferanse

Neste uke møtes sjøfolk og havnearbeidere fra hele verden i Cape Town. Transportarbeiderforbundet har allerede varslet at spørsmålet om å erklære Oslo til bekvemmelighetshavn vil bli tatt opp.


02.06.2017
13:52
21.08.2023 17:14

res@lomedia.no

På en Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonens, ITF, sin kongress i Durban i 2006 ble det vedtatt en kampanje mot bekvemmelighetshavner, POC, (Ports of Convenience), tilsvarende den man har kjørt til sjøs i flere tiår mot skip som seiler under bekvemmelighetsflagg.

Havnearbeidere anklager Oslo Havn for sosial dumping

Målet med POC-kampanjen er å rett skytset mot havner som driver sosial dumping og ikke retter seg etter de lønns- og arbeidsvilkår som gjelder. Enn så lenge er det svært få havner som har blitt erklært POC, men både Transportarbeiderforbundet, og ikke minst havnearbeiderne i Oslo, mener at de mange bruddene på havnearbeidernes ILO-konvensjon, og ikke minst flere og flere rapporter om bruk av sjøfolk til lossin og lasting i strid med ITFs regelverk, gjør at Oslo Havn burde få POC-stempelet på seg. I hvert fall om ikke situasjonen bedres.

Den er allerede ITF kjent med, men nå tas prosessen enda et hakk videre. Neste uke samles nemlig havnearbeidere og sjøfolk fra hele verden i Cape Town i Sør-Afrika til en fast konferanse som avholdes hvert fjerde år.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Fra Transportarbeiderforbundet reiser 1. nestleder Terje Fenn Samuelsen, og han legger ikke skjul på at han vil diskutere POC og Oslo Havn på konferansen.

– Konferansen er viktig for å oppsummere det som har skjedd på den maritime siden de siste fire årene, og for å legge føringer på det som skal komme de neste fire årene. For oss er det spesielt viktig det som skjer med POC-kampanjen, og vi kommer til å ta opp spørsmålet om Oslo som POC-havn, og hvordan vi videre skal gripe an dette, sier Fenn Samuelsen.

Han mener at forbundet nå sitter på så tung dokumentasjon på bruddene i Oslo Havn, at prosessen mot en POC-erklæring vil fortsette også etter konferansen i Sør-Afrika.

– Dette er en svært alvorlig sak, og det vil ikke være bra om et av verdens rikeste land kommer opp i en slik situasjon. POC-kampanjen ble jo startet med tanke på situasjonen i land i den tredje verden, påpeker han.

At det finnes topper i ITF-systemet som kjenner både POC-kampanjen og Norge godt, er heller ingen ulempe.

– Vi har allerede tatt dette opp i møter med ITF i London, og vi har selvsagt en fordel med en ITF-president som har kjempet mot POC-havner hjemme i Australia, og en maritim koordinator i ITF som har vært forbundsleder i Sjømannsforbundet. Det betyr at det blir en kortere vei til forhandlingsbordet, enn om situasjonen hadde vært ukjent for dem.

Selv om ballen nå har begynt å rulle, bekrefter imidlertid NTF-nestlederen at det ikke er for sent å avverge en POC-status for havna i Norges hovedstad.

Han legger til at NTF er i dialog med havnemyndighetene i Oslo. Oslo Havn har bedt om uttalelser fra NTF, NHO og Sjømannsforbundet om situasjonen på Oslo Havn, som skal behandles på et havnestyremøte midt i juni.

– I resten av landet finner vi stort sett løsninger, men den politiske viljen i Oslo er overraskende nok ikke til stede, til tross for alt de lovte og sa før valget for snart to år siden. Det er meget skuffende, men det er ikke for sent å endre kurs. Da bør imidlertid den berømte fingeren beveges litte grann, sier Terje Fenn Samuelsen.

Det er ventet at også framtidens tariffavtaler for sjøfolk og dens innvirkning på havnearbeidernes status vil bli diskutert på konferansen i Cape Town. Det er også ventet diskusjon omkring automatisert havnedrift, og Fenn Samuelsen utelukker heller ikke at Holship-saken kommer opp.

– Da vil det gjelde menneskerettighetsdomstolens mulige behandling av Holship-saken, avslutter Terje Fenn Samuelsen.

Transportarbeideren vil dekke hele konferansen i Cape Town.

Følg oss på Facebook

Spansk havnekonflikt får internasjonal støtte

02.06.2017
13:52
21.08.2023 17:14



Mest lest

Hanna Skotheim

Uføre vil få mange tusen mer i pensjon. Se tallene

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

– Det er deilig å jobbe samtidig som jeg går på skole, sier Tuva Opstad. Erik Pettersen er enig. Begge har tatt truckfører-bevis på jobben.

– Det er deilig å jobbe samtidig som jeg går på skole, sier Tuva Opstad. Erik Pettersen er enig. Begge har tatt truckfører-bevis på jobben.

Brian Cliff Olguin

Da lønna kom inn på konto, oppdaget Erik og Tuva at noe ikke stemte

Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.

Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.

Jan-Erik Østlie

Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Brian Cliff Olguin

Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Ringnes-sjåførene håper på politisk drahjelp for å redde opp mot ansatte fra å miste jobben.

Ringnes-sjåførene håper på politisk drahjelp for å redde opp mot ansatte fra å miste jobben.

Erlend Angelo

– Det er snakk om 300 ekte mennesker som vil miste jobben

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Leif Martin Kirknes

Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.

Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.

Sissel M. Rasmussen

Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska


Flere saker