JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krever fortsatt drosjeløyve og tilknytning til drosjesentral

Regjeringen avviser ESA-innsigelser på regulativer for norsk drosjenæring

Den norske drosjereguleringen er i strid med etableringsfriheten i EØS-området, mente EFTAs overvåkingsorgan ESA. Drosjenæringen er medlemslandenes ansvar - og ikke noe ESA skal bry seg med, er svaret fra regjeringen.
Fraværet av et EØS-lovverk for drosjenæringen tilsier at drosjereguleringen er medlemslandenes oppgave, mener regjeringen

Fraværet av et EØS-lovverk for drosjenæringen tilsier at drosjereguleringen er medlemslandenes oppgave, mener regjeringen

Ole Palmstrøm

res@lomedia.no

Det var før sommeren at ESA, overvåkingsorganget til EFTA-landene, kom med sin innsigelse i et såkalt åpningsbrev til samferdselsdepartementet. Der konkuderer ESA med at drosjemarkedet i Norge strider mot EØS-avtalens punkt om fri etableringsrett, grunnet blant annet kravet om drosjeløyver og at løyvehaveren skal være tilknyttet en drosjesentral.

ESA reagerer også på at det er satt en grense på antall løyver.

– For mange drosjeløyver er en større trussel enn Uber

Avvist tidligere

Allerede for ett år siden svarte samferdselsdepartementet på en henvendelse fra ESA sommeren 2015, der departementet pekte på at den nye delingsøkonomien blant annet med Uber, medførte at ESA burde vente med sin vurdering.

Regjeringen sa den gang at det ble jobbet med en ny plan for regulering av drosjemarkedet i Norge, og at denne ville være i tråd med EØS-avtalen. Det ble også pekt på at manglende lovverk i EØS-avtalen medførte at regulering av drosjemarkedet ikke kunne bestemmes av ESA og EFTA.

– Det er departementets mening at fraværet av EØS-lovverk gjør at drosjetilbudet er medlemslandenes oppgave.

EFTA:

Det europeiske frihandelsforbund (engelsk: European Free Trade Association; forkortet EFTA) er en mellomstatlig organisasjon, men også et frihandelsforbund som ved Stockholmskonvensjonen av 1960 ble opprettet som et alternativ til Det europeiske økonomiske fellesskap (Den europeiske unions (EU) forløper).

ESA:

Kontrollorganet ESAs (EFTA Surveillance Authority) hovedoppgave er å sørge for at de regler og plikter som følger av Korfuavtalen og EØS-avtalen gjennomføres i medlemsstatene.

Dette inkluderer også gjennomføring av EU-retten i nasjonal rett.

Dersom organet finner at en medlemsstat ikke etterlever sine plikter, kan den gripe inn, og i siste instans bringe saken inn for EFTA-domstolen.

ESAs avgjørelser kan også ankes inn for EFTA-domstolen.

Annonse
Annonse

EFTA:

Det europeiske frihandelsforbund (engelsk: European Free Trade Association; forkortet EFTA) er en mellomstatlig organisasjon, men også et frihandelsforbund som ved Stockholmskonvensjonen av 1960 ble opprettet som et alternativ til Det europeiske økonomiske fellesskap (Den europeiske unions (EU) forløper).

ESA:

Kontrollorganet ESAs (EFTA Surveillance Authority) hovedoppgave er å sørge for at de regler og plikter som følger av Korfuavtalen og EØS-avtalen gjennomføres i medlemsstatene.

Dette inkluderer også gjennomføring av EU-retten i nasjonal rett.

Dersom organet finner at en medlemsstat ikke etterlever sine plikter, kan den gripe inn, og i siste instans bringe saken inn for EFTA-domstolen.

ESAs avgjørelser kan også ankes inn for EFTA-domstolen.