JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stort lønnshopp for taxisjåfører i byene

Transportarbeiderforbundet og Norsk Taxiforbund er enig om en ny tariffavtale som slår spesielt godt ut for sjåfører i storbyene.
Roald Arentz, Bransjerådsleder for drosje i Norsk Transportarbeiderforbund er relativt godt fornøyd med årets mellomoppgjør.

Roald Arentz, Bransjerådsleder for drosje i Norsk Transportarbeiderforbund er relativt godt fornøyd med årets mellomoppgjør.

Roy Ervin Solstad

Årets mellomoppgjør betyr at garantibestemmelsen på minimum 40 prosent av innkjørt beløp videreføres. I regulerte områder med maksimaltakst fastsatt av Konkurransetilsynet, får drosjesjåførene et generelt tillegg som omregnet til timelønn vil bety kr. 1,37 per time eller en gjennomsnittlig årlig lønnsøkning på 2671 kroner. Her økes også prosentsatsen fra 40,8 til 41,1 prosent. Dette er partene enige skal være å anse som en minimumssats.

I uregulerte områder der taksten fritt kan fastsettes, blir det generelle lønnstillegget på kroner 5,12 per time eller gjennomsnittlig 9984 kroner i året. Her økes prosentsatsen med 1,2 prosent.

I tillegg økes godtgjørelsen for inneståelse, vask og vedlikeholdsarbeid fra kr. 434,60 til kr. 438,90 per time. Samtlige endringer gjelder med tilbakevirkende kraft fra 1. mai 2017.

Vil skrote AFP-ordningen

Skjev utvikling

Bransjerådsleder for drosje i Transportarbeiderforbundet, Roald Arentz forklarer den store forskjellen på lønnstillegget i regulerte og uregulerte områder slik:

– Det skyldes utelukkende lønnsutviklinga i de to områdene. I de regulerte områdene som grovt sett er alle steder bortsett fra de fem-seks største byene, har ikke markedet endra seg vesentlig, mens i byene der det er konkurranse har utviklingen vært negativ. Der har det både vært press på takstene mellom de ulike sentralene. I tillegg har taxiene mistet betydelige markedsandeler til svartkjøring gjennom Uber, Haxi og ulike Facebook-grupper. Særlig i storbyene er det så stort press at sjåførene må jobbe lenger for å tjene det samme som før. Det har vi forsøkt å rette opp noe av i mellomoppgjøret, sier Arentz.

Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge

Relativt godt fornøyd

Arentz sier er glad for at NTF fikk med Taxiforbundet på at drosjesjåføryrket er et lavtlønnsyrke. Dermed vil lavtlønnstillegget slå inn. Det var medvirkende til at partene allerede etter en halv dag med forhandlinger, kunne sette signaturen på den nye tariffavtalen.

– Det gikk så fort at vi i ettertid tenkte at vi kanskje burde krevd mer, smiler han, før han igjen blir alvorlig.

– Vi vet jo hvordan situasjonen er i bransjen og hvilket press det er, så vi gikk til oppgjøret med realistiske forventninger om hva det var mulig å få til. Vi er faktisk relativt godt fornøyd med oppgjøret, sier Roald Arentz.

• Følg oss på Facebook

Annonse
Annonse