JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeiderforbundet nekter å utsette havneforhandlingene

Transportarbeiderforbundet mener forhandlingene om nye tariffavtaler for havnearbeiderne i Norge ikke kan vente til etter at Holship-saken er avgjort i Høyesterett.
Transportarbeiderforbundet vil at havnearbeiderne skal få tilbake arbeidet om bord på båtene under lossing og lasting, der de nå er blitt utestengt under henvisning til eksklusive avtaler.

Transportarbeiderforbundet vil at havnearbeiderne skal få tilbake arbeidet om bord på båtene under lossing og lasting, der de nå er blitt utestengt under henvisning til eksklusive avtaler.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I forhandlingene om et nytt administrasjonskontor for losse- og lastearbeidet i Oslo fikk NTF beskjed om at videre forhandlinger måtte vente til Høyesterett hadde kommet med dom i Holship-saken.

– Hvis arbeidsgiverne kommer med et tilsvarende krav nå, vil vi nekte. Det er helt uaktuelt for oss. Vi skal forhandle ut fra dagens situasjon. Ikke ut fra en eventualitet i fremtiden, sier Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

En uttalelse fra EFTA-domstolen tidligere denne måneden ba Høyesterett gjøre sine vurderinger i lovligheten av Transportarbeiderforbundets boikott av den danske havneoperatøren Holship sin avdeling i Drammen, sett i lys av EØS-avtalens punkter om fri konkurranse og etableringsrett. Både tingrett og lagmannsrett har tidligere kommet fram til at boikott er lovlig kampmiddel for å få tariffavtale med selskapet. I begge tilfeller er saken blitt anket videre av Holship og støttespilleren Bedriftsforbundet.

Ny Transport-leder vil trappe opp havnekonfliktene

Må klargjøres

Om det kommer et slikt krav, må imidlertid Fenn Samuelsen vente med til i morgen, tirsdag. Da starter nemlig forhandlingene om nye tariffavtaler for havnearbeiderne. Det inkluderer Rammeavtale om fastlønnssystem for losse- og lastearbeidere, Losse- og lasteoverenskomsten for Sør- og Nord-Norge og Havneoverenskomsten. Fenn Samuelsen er ikke videre bekymret for den økonomiske delen av årets forhandlinger. Der er kravet at man skal følge frontfaget.

– Det ligger i sakens natur at omfangsbestemmelsen blir viktig. Dommen i Arbeidsretten fra 8. oktober 2014 har NHO brukt til å få eksklusive avtaler over hele landet, for å slippe å bruke havnearbeiderne. Nå må vi få en klargjøring av omfangsbestemmelsen som er i samsvar både med dommen og ILO-konvensjon 137. Det betyr at det er havnearbeiderne som skal stå for lossing og lasting om bord i skipene. Den eksklusviteten NHO har presset fram, gjelder bare fra kaikanten og inn, til tross for at havnearbeiderne i disse eksklusive havnene er blitt nektet å komme inn på havneområdene, sier Samuelsen.

Avviser ikke ny avtale

I konflikten som har vart lengst, nemlig kampen for tariffavtale med Risavika Terminal AS, utenfor Stavanger, har NHO LT og NTF tidligere blitt enige om en avtale som gjelder både for arbeidet på terminalen og losse- og lastearbeidet, uten at partene har blitt enige om når den kan settes i drift. NTF-nestlederen utelukker ikke at årets tariffoppgjør kan bidra til en løsning av både den konflikten og de andre konfliktene i Havne-Norge, enten det kommer gjennom en mer presis omfangsbestemmelse eller en variant av Risavika-avtalen til erstatning for en eller flere av de eksisterende havneoverenskomstene.

– Vi har aldri sagt nei til å forhandle om en ny tariffavtale, men dersom en slik avtale lages slik at den kun er egnet for å kvitte seg med havnearbeiderne, er ikke vi med på det. Men først og fremst skal vi forhandle om de avtalene som allerede ligger der, understreker han.

Mindre skjønn

Fenn Samuelsen sier han ikke blir overrasket om årets oppgjør havner i mekling, men håper partene klarer å bli enige i forhandlinger.

– Vi går inn i forhandlingene med et åpent og optimistisk sinn, men vi har flere A4-sider med oppramsing av tvistesaker siden vi ble enige om ny tariffavtale for to år siden. Derfor må omfangsbestemmelsen bli så konkret at vi slipper skjønn og ulike tolkninger slik det har vært nå, sier Terje Fenn Samuelsen i NTF.

Det er satt av to dager med mulighet for en ekstra dag til forhandlingene som starter tirsdag klokka 12.

Warning
Annonse
Annonse