Uber Pop legges ned i Sverige
Flere tingrettsdommer i Sverige har konkludert med at Uber driver ulovlig taxitrafikk. Nå legges Uber Pop-tjenesten ned hos Søta Bror.
Uber i Sverige begrunner nedleggelsen av Uber Pop med utsettelse av en rapport om taxitrafikken.
Ole Palmstrøm
transportarbeideren@lomedia.no
Det er Uber Pop, den delen av Uber som driver ren passasjertrafikk som legger ned. Ifølge Transportarbetaren (ekstern link), medlemsbladet til Svenska Transportarbetareförbundet, oppgir Uber at årsaken er at den statlige utredningen om taxi lar vente på seg. Samtidig har tingrettsdom etter tingrettsdom klassifisert trafikken som ulovlig taxitrafikk. Svea Hovrett har også dømt en Uber-sjåfør til bøter fordi han kjørte uten løyve og taxisjåførlegitimasjon.
• Uber-sjåfør dømt i lagmannsretten
Organisert piratvirksomhet
– Det er gledelig at Uber med denne beslutningen bekrefter det bildet vi har hatt hele tiden. Uber Pop er ingenting annet enn organisert pirattaxi, sier Markus Petterson, forbundssekretær i Transporarbetareförbundet
Uber Pop innebærer at privatpersoner kjører passasjerer i egen bil. Uber håndterer bestillingene gjennom en egen app, og tar også inn betaling fra de reisende. Deretter beholder Uber 20 prosent av betalingen, mens resten går til sjåføren.
Slutter 18. mai
Transportarbetareförbundet konstaterte tidlig at Uber sitt opplegg strider mot svensk lov. Enkelte førere har blitt stoppet av politet, og 20 personer har blitt dømt for ulovlig taxitrafikk eller brudd mot den svenske taxitrafikkloven.
I dag meddeler Uber at den siste Uber Pop-bilen vil rulle på svenske veier 18. mai og inntil videre, legger selskapet til i sin pressemelding.
Det var Dagens Nyheter (DN), som var først ute med nyheten. Avisa har i dag et langt intervju med Ubers Sverige-sjef, Alok Alström. Han gjentar i avisa at domstolene har dømt enkeltpersoner, ikke selskapet Uber.
• Vil omorganisere drosjenæringa
– Vil ikke bli tillatt
Han sier også at nedleggelsen skyldes at den statlige utredningen om taxitjenester og samkjøring har blitt utsatt. Den kommer først 1. desember i år.
– Problemet er at samkjøring ikke er ordentlig regulert. Det er noe vi ønsker velkommen, og vi vil i dialog med myndighetene om de ulike alternativene som finnes, sier Alström til DN.
Markus Petterson sier derimot at Uber ikke skal regne med at regjeringens taxiutredning kommer til å tillate tjenester som Uber Pop.
– Sverige-sjefens uttalelser bekrefter selskapets syn på et ryddig arbeidsmarked. Han kaller den svenske reguleringen av taxibransjen for bullshit, mens utviklingen går mot et skarpere regelverk, sier Markus Petterson.