JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

laster inn

Her ble Hitlers drøm sprengt i lufta. Nå er det museum på stedet

ole.palmstrom@lomedia.no

Les mer om industrimuseet på Rjukan

26.03.2023
12:00
27.03.2023 09:22

Ole Palmstrøm

På begynnelsen av forrige århundre var Vemork verdens største vannkraftverk. I 1927 førte Norsk Hydro opp et nytt bygg foran det gamle, kalt Vannstoffen på folkemunne. Det ble revet igjen i 1977.

På begynnelsen av forrige århundre var Vemork verdens største vannkraftverk. I 1927 førte Norsk Hydro opp et nytt bygg foran det gamle, kalt Vannstoffen på folkemunne. Det ble revet igjen i 1977.

Norsk Hydros fotosamling/Norsk Industriarbeidermuseum

Flere originale gjenstander fra tungtvannsaksjonene stilles ut på museet i kjelleren der sabotasjen ble gjennomført. Her en svartlunte og en pistol

Flere originale gjenstander fra tungtvannsaksjonene stilles ut på museet i kjelleren der sabotasjen ble gjennomført. Her en svartlunte og en pistol

Ole Palmstrøm

Fasaden til rommet der tungtvannet ble produsert, står som før. Ingelinn Kårvand står ved døren hvor sabotørene tok seg ut etter at de hadde sprengt beholderne med det ettertraktede innholdet i februar 1943.

Fasaden til rommet der tungtvannet ble produsert, står som før. Ingelinn Kårvand står ved døren hvor sabotørene tok seg ut etter at de hadde sprengt beholderne med det ettertraktede innholdet i februar 1943.

Ole Palmstrøm

Da man grov fram tungtvannskjelleren for sju år siden, var mye intakt. Blant annet dette vinduet i rommet der tungtvannet ble produsert og som sabotørene tok seg inn i for å sprenge beholderne .

Da man grov fram tungtvannskjelleren for sju år siden, var mye intakt. Blant annet dette vinduet i rommet der tungtvannet ble produsert og som sabotørene tok seg inn i for å sprenge beholderne .

Ole Palmstrøm

Det meste av det som stilles ut, stammer fra aksjonene i 1943. Her er blant annet Claus Helbergs Tommy-gun fra Operasjon Gunnerside til venstre. Våpenet til høyre, en Stengun, ble brukt under Grouse-aksjonen.

Det meste av det som stilles ut, stammer fra aksjonene i 1943. Her er blant annet Claus Helbergs Tommy-gun fra Operasjon Gunnerside til venstre. Våpenet til høyre, en Stengun, ble brukt under Grouse-aksjonen.

Ole Palmstrøm

Bjørn Strander har jobbet på museet i 19 år. Akkurat nå lager han en kopi av et stativ som ble brukt til å støtte opp beholdere med tungtvann. Like bak ham står et av de originale stativene. De fleste av de opprinnelige beholderne ble sprengt under tungtvannsaksjonen i 1943.

Bjørn Strander har jobbet på museet i 19 år. Akkurat nå lager han en kopi av et stativ som ble brukt til å støtte opp beholdere med tungtvann. Like bak ham står et av de originale stativene. De fleste av de opprinnelige beholderne ble sprengt under tungtvannsaksjonen i 1943.

Ole Palmstrøm

Håvard Haugen restaurerer et rundt hundre år gammelt bremsehus. Dette hører hjemme på en jernbanevogn som står utenfor og som var i bruk fram til 1991, da Rjukanbanen ble lagt ned.

Håvard Haugen restaurerer et rundt hundre år gammelt bremsehus. Dette hører hjemme på en jernbanevogn som står utenfor og som var i bruk fram til 1991, da Rjukanbanen ble lagt ned.

Ole Palmstrøm

Arbeidet med å restaurere de gamle gjenstandene krever stor konsentrasjon og høy presisjon fra Håvard Haugen.

Arbeidet med å restaurere de gamle gjenstandene krever stor konsentrasjon og høy presisjon fra Håvard Haugen.

Ole Palmstrøm

Det er et aldri så lite puslespill å ta av gamle biter av treverket og erstatte dem med nye. Målet er å bruke så mye som mulig av det gamle.

Det er et aldri så lite puslespill å ta av gamle biter av treverket og erstatte dem med nye. Målet er å bruke så mye som mulig av det gamle.

Ole Palmstrøm

Bremesehuset Håvard Haugen holder på å restaurere, hører hjemme på denne jernbanevognen. Den var i bruk fram til 1991, da Rjukanbanen ble lagt ned. I bremsehuset kunne man sveive i gang bremsene for å få ned farten på vognen. Vognen er også restaurert. Den er blåst ren med tørris og smurt inn med naturbasert olje. Øverst ligger en synteseovn.

Bremesehuset Håvard Haugen holder på å restaurere, hører hjemme på denne jernbanevognen. Den var i bruk fram til 1991, da Rjukanbanen ble lagt ned. I bremsehuset kunne man sveive i gang bremsene for å få ned farten på vognen. Vognen er også restaurert. Den er blåst ren med tørris og smurt inn med naturbasert olje. Øverst ligger en synteseovn.

Ole Palmstrøm

Det er nok å holde på med i mange år framover. Et stort antall vogner venter på kjærlig pleie fra Håvard Haugen og Bjørn Strander som jobber med bygningsvern. 

Det er nok å holde på med i mange år framover. Et stort antall vogner venter på kjærlig pleie fra Håvard Haugen og Bjørn Strander som jobber med bygningsvern. 

Ole Palmstrøm

D/F Ammonia er nå den eneste dampdrevne jernbanefergen i verden. Den er en av to fredede ferger på Tinnsjøen, som begge er på Unescos verdensarvliste. Fergen gikk i passasjertrafikk fram til 80-tallet. Den andre heter M/F Storegut og ble satt i drift 1956. En tredje ferge, Hydro, ble sprengt i en aksjon i 1943 for å hindre tyskerne i å transportere tungtvann til kontinentet.

D/F Ammonia er nå den eneste dampdrevne jernbanefergen i verden. Den er en av to fredede ferger på Tinnsjøen, som begge er på Unescos verdensarvliste. Fergen gikk i passasjertrafikk fram til 80-tallet. Den andre heter M/F Storegut og ble satt i drift 1956. En tredje ferge, Hydro, ble sprengt i en aksjon i 1943 for å hindre tyskerne i å transportere tungtvann til kontinentet.

Ole Palmstrøm

Kaptein Tommy Leikanrud er oppvokst ved Tinnsjøen og kjenner jernbanefergene godt fra barndommen. Han ville ut i verden som sjømann, men vendte til slutt hjem og har nå hovedansvaret for at fergene holdes i stand. Mye av interiøret på D/F Ammonia er som da fergen ble bygget i 1929. Men himlingen har fått kondensskader og må tilbakeføres til slik den var opprinnelig.

Kaptein Tommy Leikanrud er oppvokst ved Tinnsjøen og kjenner jernbanefergene godt fra barndommen. Han ville ut i verden som sjømann, men vendte til slutt hjem og har nå hovedansvaret for at fergene holdes i stand. Mye av interiøret på D/F Ammonia er som da fergen ble bygget i 1929. Men himlingen har fått kondensskader og må tilbakeføres til slik den var opprinnelig.

Ole Palmstrøm

D/F Ammonia er nå den eneste dampdrevne jernbanefergen i verden. Den er en av to fredede ferger på Tinnsjøen, som begge er på Unescos verdensarvliste. Den andre heter M/F Storegut og ble satt i drift 1956.

D/F Ammonia er nå den eneste dampdrevne jernbanefergen i verden. Den er en av to fredede ferger på Tinnsjøen, som begge er på Unescos verdensarvliste. Den andre heter M/F Storegut og ble satt i drift 1956.

Ole Palmstrøm

Det er mye som må fikses på en gammel ferge, men det er vanskelig å få pengene til å strekke til. 

Det er mye som må fikses på en gammel ferge, men det er vanskelig å få pengene til å strekke til. 

Ole Palmstrøm

Opprinnelig var det ti turbiner i maskinhallen, men fire ble fjernet da kraftstasjonen ble lagt ned i 1971. Museumspedagog Hilde Widvey har presentert verdensarv for utallige skoleklasser, blant annet her i maskinhallen på Vemork.

Opprinnelig var det ti turbiner i maskinhallen, men fire ble fjernet da kraftstasjonen ble lagt ned i 1971. Museumspedagog Hilde Widvey har presentert verdensarv for utallige skoleklasser, blant annet her i maskinhallen på Vemork.

Ole Palmstrøm

Utstillingsansvarlig Gunhild Lurås viser fram det første 1. mai-toget som ble arrangert på Rjukan i 1908. Bare én av de som er synlige på bildet, er en kvinne.

Utstillingsansvarlig Gunhild Lurås viser fram det første 1. mai-toget som ble arrangert på Rjukan i 1908. Bare én av de som er synlige på bildet, er en kvinne.

Ole Palmstrøm

NTL-­tillitsvalgt Gunhild Lurås har hatt ansvaret for flere store utstillinger på Vemork, blant annet om 8-timersdagen.

NTL-­tillitsvalgt Gunhild Lurås har hatt ansvaret for flere store utstillinger på Vemork, blant annet om 8-timersdagen.

Ole Palmstrøm

Ole Palmstrøm

På begynnelsen av forrige århundre var Vemork verdens største vannkraftverk. I 1927 førte Norsk Hydro opp et nytt bygg foran det gamle, kalt Vannstoffen på folkemunne. Det ble revet igjen i 1977.

På begynnelsen av forrige århundre var Vemork verdens største vannkraftverk. I 1927 førte Norsk Hydro opp et nytt bygg foran det gamle, kalt Vannstoffen på folkemunne. Det ble revet igjen i 1977.

Norsk Hydros fotosamling/Norsk Industriarbeidermuseum

Flere originale gjenstander fra tungtvannsaksjonene stilles ut på museet i kjelleren der sabotasjen ble gjennomført. Her en svartlunte og en pistol

Flere originale gjenstander fra tungtvannsaksjonene stilles ut på museet i kjelleren der sabotasjen ble gjennomført. Her en svartlunte og en pistol

Ole Palmstrøm

Fasaden til rommet der tungtvannet ble produsert, står som før. Ingelinn Kårvand står ved døren hvor sabotørene tok seg ut etter at de hadde sprengt beholderne med det ettertraktede innholdet i februar 1943.

Fasaden til rommet der tungtvannet ble produsert, står som før. Ingelinn Kårvand står ved døren hvor sabotørene tok seg ut etter at de hadde sprengt beholderne med det ettertraktede innholdet i februar 1943.

Ole Palmstrøm

Da man grov fram tungtvannskjelleren for sju år siden, var mye intakt. Blant annet dette vinduet i rommet der tungtvannet ble produsert og som sabotørene tok seg inn i for å sprenge beholderne .

Da man grov fram tungtvannskjelleren for sju år siden, var mye intakt. Blant annet dette vinduet i rommet der tungtvannet ble produsert og som sabotørene tok seg inn i for å sprenge beholderne .

Ole Palmstrøm

Det meste av det som stilles ut, stammer fra aksjonene i 1943. Her er blant annet Claus Helbergs Tommy-gun fra Operasjon Gunnerside til venstre. Våpenet til høyre, en Stengun, ble brukt under Grouse-aksjonen.

Det meste av det som stilles ut, stammer fra aksjonene i 1943. Her er blant annet Claus Helbergs Tommy-gun fra Operasjon Gunnerside til venstre. Våpenet til høyre, en Stengun, ble brukt under Grouse-aksjonen.

Ole Palmstrøm

Bjørn Strander har jobbet på museet i 19 år. Akkurat nå lager han en kopi av et stativ som ble brukt til å støtte opp beholdere med tungtvann. Like bak ham står et av de originale stativene. De fleste av de opprinnelige beholderne ble sprengt under tungtvannsaksjonen i 1943.

Bjørn Strander har jobbet på museet i 19 år. Akkurat nå lager han en kopi av et stativ som ble brukt til å støtte opp beholdere med tungtvann. Like bak ham står et av de originale stativene. De fleste av de opprinnelige beholderne ble sprengt under tungtvannsaksjonen i 1943.

Ole Palmstrøm

Håvard Haugen restaurerer et rundt hundre år gammelt bremsehus. Dette hører hjemme på en jernbanevogn som står utenfor og som var i bruk fram til 1991, da Rjukanbanen ble lagt ned.

Håvard Haugen restaurerer et rundt hundre år gammelt bremsehus. Dette hører hjemme på en jernbanevogn som står utenfor og som var i bruk fram til 1991, da Rjukanbanen ble lagt ned.

Ole Palmstrøm

Arbeidet med å restaurere de gamle gjenstandene krever stor konsentrasjon og høy presisjon fra Håvard Haugen.

Arbeidet med å restaurere de gamle gjenstandene krever stor konsentrasjon og høy presisjon fra Håvard Haugen.

Ole Palmstrøm

Det er et aldri så lite puslespill å ta av gamle biter av treverket og erstatte dem med nye. Målet er å bruke så mye som mulig av det gamle.

Det er et aldri så lite puslespill å ta av gamle biter av treverket og erstatte dem med nye. Målet er å bruke så mye som mulig av det gamle.

Ole Palmstrøm

Bremesehuset Håvard Haugen holder på å restaurere, hører hjemme på denne jernbanevognen. Den var i bruk fram til 1991, da Rjukanbanen ble lagt ned. I bremsehuset kunne man sveive i gang bremsene for å få ned farten på vognen. Vognen er også restaurert. Den er blåst ren med tørris og smurt inn med naturbasert olje. Øverst ligger en synteseovn.

Bremesehuset Håvard Haugen holder på å restaurere, hører hjemme på denne jernbanevognen. Den var i bruk fram til 1991, da Rjukanbanen ble lagt ned. I bremsehuset kunne man sveive i gang bremsene for å få ned farten på vognen. Vognen er også restaurert. Den er blåst ren med tørris og smurt inn med naturbasert olje. Øverst ligger en synteseovn.

Ole Palmstrøm

Det er nok å holde på med i mange år framover. Et stort antall vogner venter på kjærlig pleie fra Håvard Haugen og Bjørn Strander som jobber med bygningsvern. 

Det er nok å holde på med i mange år framover. Et stort antall vogner venter på kjærlig pleie fra Håvard Haugen og Bjørn Strander som jobber med bygningsvern. 

Ole Palmstrøm

D/F Ammonia er nå den eneste dampdrevne jernbanefergen i verden. Den er en av to fredede ferger på Tinnsjøen, som begge er på Unescos verdensarvliste. Fergen gikk i passasjertrafikk fram til 80-tallet. Den andre heter M/F Storegut og ble satt i drift 1956. En tredje ferge, Hydro, ble sprengt i en aksjon i 1943 for å hindre tyskerne i å transportere tungtvann til kontinentet.

D/F Ammonia er nå den eneste dampdrevne jernbanefergen i verden. Den er en av to fredede ferger på Tinnsjøen, som begge er på Unescos verdensarvliste. Fergen gikk i passasjertrafikk fram til 80-tallet. Den andre heter M/F Storegut og ble satt i drift 1956. En tredje ferge, Hydro, ble sprengt i en aksjon i 1943 for å hindre tyskerne i å transportere tungtvann til kontinentet.

Ole Palmstrøm

Kaptein Tommy Leikanrud er oppvokst ved Tinnsjøen og kjenner jernbanefergene godt fra barndommen. Han ville ut i verden som sjømann, men vendte til slutt hjem og har nå hovedansvaret for at fergene holdes i stand. Mye av interiøret på D/F Ammonia er som da fergen ble bygget i 1929. Men himlingen har fått kondensskader og må tilbakeføres til slik den var opprinnelig.

Kaptein Tommy Leikanrud er oppvokst ved Tinnsjøen og kjenner jernbanefergene godt fra barndommen. Han ville ut i verden som sjømann, men vendte til slutt hjem og har nå hovedansvaret for at fergene holdes i stand. Mye av interiøret på D/F Ammonia er som da fergen ble bygget i 1929. Men himlingen har fått kondensskader og må tilbakeføres til slik den var opprinnelig.

Ole Palmstrøm

D/F Ammonia er nå den eneste dampdrevne jernbanefergen i verden. Den er en av to fredede ferger på Tinnsjøen, som begge er på Unescos verdensarvliste. Den andre heter M/F Storegut og ble satt i drift 1956.

D/F Ammonia er nå den eneste dampdrevne jernbanefergen i verden. Den er en av to fredede ferger på Tinnsjøen, som begge er på Unescos verdensarvliste. Den andre heter M/F Storegut og ble satt i drift 1956.

Ole Palmstrøm

Det er mye som må fikses på en gammel ferge, men det er vanskelig å få pengene til å strekke til. 

Det er mye som må fikses på en gammel ferge, men det er vanskelig å få pengene til å strekke til. 

Ole Palmstrøm

Opprinnelig var det ti turbiner i maskinhallen, men fire ble fjernet da kraftstasjonen ble lagt ned i 1971. Museumspedagog Hilde Widvey har presentert verdensarv for utallige skoleklasser, blant annet her i maskinhallen på Vemork.

Opprinnelig var det ti turbiner i maskinhallen, men fire ble fjernet da kraftstasjonen ble lagt ned i 1971. Museumspedagog Hilde Widvey har presentert verdensarv for utallige skoleklasser, blant annet her i maskinhallen på Vemork.

Ole Palmstrøm

Utstillingsansvarlig Gunhild Lurås viser fram det første 1. mai-toget som ble arrangert på Rjukan i 1908. Bare én av de som er synlige på bildet, er en kvinne.

Utstillingsansvarlig Gunhild Lurås viser fram det første 1. mai-toget som ble arrangert på Rjukan i 1908. Bare én av de som er synlige på bildet, er en kvinne.

Ole Palmstrøm

NTL-­tillitsvalgt Gunhild Lurås har hatt ansvaret for flere store utstillinger på Vemork, blant annet om 8-timersdagen.

NTL-­tillitsvalgt Gunhild Lurås har hatt ansvaret for flere store utstillinger på Vemork, blant annet om 8-timersdagen.

Ole Palmstrøm