JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brøytebilsjåfører

Strid om overtidsbetaling: – Vi skal konkurrere på lik linje

Geir Krokå i Mesta reagerer på arbeidsforholdene til brøytebilsjåfører i Mosjøen.
I Mesta får brøytebilsjåførene overtidsbetaling for alt arbeid over 37,5 timer i uken. Bedriften har en egen vinteravtale med såkalt behovsstyrt arbeidstidsordning.

I Mesta får brøytebilsjåførene overtidsbetaling for alt arbeid over 37,5 timer i uken. Bedriften har en egen vinteravtale med såkalt behovsstyrt arbeidstidsordning.

Colourbox

camilla.yndestad@lomedia.no

Arbeidsmanden har tidligere skrevet om brøytebilansatte i Svevia i Mosjøen som hevdet de ikke får overtidsbetalt, og på arbeidernes dag i fjor slettet bedriften alle overtidstimene deres.

Svevia avviser disse påstandene og sier de har en lokal avtale i bedriften der overtid er bakt inn i fast lønn.

– Om det stemmer at Svevia stryker overtidstimer og har overtid bakt inn i fastlønn, så synes jeg det er sjofelt (ufint), sier Geir Krokå.

Han er konserntillitsvalgt i Mesta, et statlig eid drift- og vedlikeholdsfirma av vei, og forteller at han er skuffet over konkurrenten Svevia – som er den svenske utgaven av hans egen bedrift.

Nå håper Krokå at byggherrene tar en gjennomgang og får alt på bordet.

– De ansatte i Svevia er like dyktige som våre ansatte i Mesta, og fortjener å ha gode arbeidsforhold. Vi skal konkurrere på lik linje, men når det er sånn, så gjør vi ikke det, sier Krokå.

Han utdyper:

– Jeg vet ikke om noen arbeidsfolk som er mer ærekjære enn brøytemannskapene i Norge – uavhengig av firma, sier Geir Krokå.

– Jeg vet ikke om noen arbeidsfolk som er mer ærekjære enn brøytemannskapene i Norge – uavhengig av firma, sier Geir Krokå.

Merete Holtan

– Om et firma gjør som det er påstått i Svevia-saken, så har firmaet et fortrinn i at de har mindre lønnskostnader enn konkurrentene – som betaler overtid for sine ansatte. Det er ofte de billigste firmaene som vinner kontraktene, sier han.

– Full overtidsbetaling i Mesta

I Mesta får brøytebilsjåførene betalt overtidsbetaling for alt arbeid over 37,5 timer i uken.

Krokå forteller at brøytebilsjåførene i bedriften har en egen vinteravtale. Den kalles for BSA, som står for behovsstyrt arbeidstidsordning. Dette er en gjennomsnittsberegning av arbeidstiden i henhold til § 10–5 i arbeidsmiljøloven.

– Den er vår vinterberedskapsordning. Den er basert på en avtale mellom de tillitsvalgte og bedriften, en protokoll, som igjen blir lagt til grunn når det blir laget vaktplaner for de forskjellige kontraktene.

– Protokollen er godkjent av Arbeidstilsynet, og vi gjør stadige tekstendringer for å gjøre avtalen bedre for de ansatte, sier Krokå.

Han forteller at brøytebilsjåførene for eksempel kan ha sju dager med vakt, og sju dager med fri. Når man har vakt og det snør, så jobber man som regel fra 07.00 til 19.00, eller fra 19.00 til 07.00.  

Ukedagene er hvite dager, og lørdag og søndag røde. 

Hvis det ikke er noe snø i vaktuka, får sjåførene uansett betalt for 37,5 timers arbeidstid. Er det mye snø og mye jobb, får de overtidsbetalt for alle timer over 37,5 timer.

Lørdag og søndag får de ikke betalt for, men de timene som blir jobbet ekstra da, går inn på en tidskonto.

Disse timene blir utbetalt med 75 prosent overtid når vintersesongen er over.

Har de minustimer på kontoen, blir disse strøket når sesongen er over.

– Du får full betaling når du er på jobb i Mesta. Når du har vært på jobb mer enn normaltiden din, får du overtidsbetalt. Noen av timene er 50 prosent, andre kan være 100 prosent, så da har vi tatt et snitt, sånn at sjåførene får utbetalt 75 prosent, sier Krokå.

Fungerende tillitsvalgtapparat

Ifølge Krokå har Mesta hatt BSA-ordningen i over 20 år. Han forteller at folk stort sett er fornøyde, og om de ikke er det, så tar de en diskusjon på om det er mulig å gjøre noe med det.

– Vi har et fungerende tillitsvalgtapparat som følger opp, og vi sender e-poster dersom vi oppdager brudd på arbeidstid. Dette er noe vi tar tak i, sier Krokå.

Han forteller at vaktplanen blir utarbeidet i henhold til arbeidsmiljøloven, og at den skal være på plass minst 14 dager før oppstart. En normal oppstart for BSA-planen er oktober/november alt fra hvor i landet man er.

– Jeg vet ikke om noen arbeidsfolk som er mer ærekjære enn brøytemannskapene i Norge – uavhengig av firma. Det er lederne som må stoppe dem fra å jobbe 24 timer, ellers så hadde de gjort det, sier han.

– Hva tror du er grunnen til det?

– Jeg tror det har med livsstilen å gjøre. De liker å kjøre lastebil, og for å være ærlig, så tror jeg det handler om at de liker å være til hjelp. De liker å få ting gjort, og at det synes at de faktisk brøyter. De er ærekjære og en stolt gjeng – både damene og karene, sier Krokå.

Endringslogg:
I den opprinnelige versjonen av denne oppfølgingssaken ble det gitt en for konstaterende gjengivelse av en tidligere artikkel om uenighet om overtidsbetaling i Svevia Norge AS i Mosjøen. Bedriftens imøtegåelse av påstanden om manglende overtidsbetaling ble heller ikke gjengitt godt nok. Artikkelen ble endret 07.05.2024 kl. 14:55.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse