JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Andre nestleder Bodil Gullseth svarer på dine spørsmål

Har skolen lov til å kartlegge min kompetanse?

I posthylla mi lå det plutselig ark om at jeg nå skal registrere kompetansen min. Vi skal fylle inn både formell og uformell kompetanse på nett. Jeg er skeptisk! Har ikke arbeidsgiver oversikt fra før? Har de lov til å kartlegge og lagre opplysninger om dette? Og ikke minst hva kan de bruke disse opplysningene til? spør skeptisk lærer.

Colourbox.com

Bodil Gullseth, andre nesteleder i Skolenes landsforbund

Bodil Gullseth, andre nesteleder i Skolenes landsforbund

Jan-Erik Østlie

SVAR: Da du søkte på jobben du nå har, leverte du nok inn både vitnemål og attester. Disse viste hva du hadde av utdanning og erfaringer på det tidspunktet. Etter at du ble ansatt har du kanskje tatt mer utdanning, sertifisering, kurs eller skaffa deg andre typer erfaringer og kvalifikasjoner. Dette kan være ting som ikke er rapportert inn til arbeidsgiver.

For å kunne bruke kompetansen hos de ansatte på best mulig måte, er det viktig at arbeidsgiver til enhver tid har god oversikt over hva slags kompetanse hver enkelt har. Enkelte fag har kompetansekrav til lærere som skal undervise i faget. En kompetanseplan kan hjelpe ledelsen i arbeidet med å sikre at læreren har den kompetansen som kreves for å undervise. Når dere blir bedt om å registrere uformell kompetanse, er dette et tegn på at arbeidsgiver ser viktigheten av annen kunnskap enn det som kan måles ved studiepoeng.

Kartlegging av kompetanse er fullt ut lovlig. Det er en selvfølge at kartlagt informasjon blir lagra på måter som ivaretar GDPR.

I tillegg til å ha oversikt over kompetansen i kollegiet her og nå, bør kompetansekartlegginga føre til at skoleeier lettere kan se hvilke behov skolen vil ha framover. Hvilke fag må prioriteres i forhold til etter- og videreutdanning? Hvilke kompetanser vil vi ha behov for å rekruttere til neste skoleår? I omstillings- og overtallighetsprosesser er det også nødvendig å se på en helhetlig oversikt over de ansattes kompetanse.

Skolen bør ikke bare ha en samla oversikt over hvilken kompetanse de har i kollegiet, men også over hvilken kompetanse de trenger for å fylle kravene til det tjenestetilbudet de skal gi.

Kartlegging av kompetanse er en alltid pågående prosess. Så vi må regne med at vi som arbeidstakere med ujevne mellomrom får beskjed om å oppdatere opplysningene sine. En kartleggingsprosess/-oppdatering skal være drøfta med tillitsvalgte før den settes i gang.

Av erfaring vet vi at arbeidstakere har både formell- og uformell kompetanse som man ikke ønsker å bruke. Det kan være lurt å ta det temaet opp til samtale i kollegiet på tidspunkt av året hvor man ikke driver med legging av timeplaner. Er det greit at noen med høy kompetanse i et fag, fritas fra å undervise i det faget om det resulterer i at noen uten kompetanse må ta faget?

Ikke vær redd for å oppdatere kompetansen din. Det er et nyttig verktøy for mange områder. 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse