JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Tunge aktører i Norge og Sverige krever kraftig opprusting av Ofotbanen

Strekningen har vært mer eller mindre stengt siden 17. desember i fjor. Det har påført mange selskaper store tap.
I midten av desember førte en avsporing på Ofotbanen til at banestrekningen var stengt i drøyt to måneder. Fire dager etter at banen åpnet igjen skjedde en ny avsporing.

I midten av desember førte en avsporing på Ofotbanen til at banestrekningen var stengt i drøyt to måneder. Fire dager etter at banen åpnet igjen skjedde en ny avsporing.

Trafikverket

morten@lomedia.no

Da noen av vognene på et malmtog sporet av ved Vassijaure i Sverige, om lag en mil fra norskegrensen, førte det til at om lag 15 kilometer skinnegang ble berørt.

26.000 sviller ble byttet ut og kilometervis med skinner og kontaktledning har blitt erstattet og reparert.

20. februar ble banestrekningen mellom Narvik og Kiruna åpnet. Men gleden var kortvarig. Fire dager senere sporet et nytt tog av i det samme området. 

Denne gangen er det to kilometer skinnegang som er skadet, men det er ifølge svenske Trafikverket fortsatt uvisst når banen vil bli åpnet.

– Blør penger

Næringslivet som trafikkerer Ofotbanen har tapt store summer på stengingen.

Gruveselskapet LKAB, som er den største brukeren av jernbanestrekningen, har anslått at de taper 100 millioner kroner for hver dag strekningen er stengt. Før siste avsporing hadde det tårnet seg opp om lag tre millioner tonn pellets i Kiruna og Svappavaara. Dette tilsvarer over 400 fullastede malmtog. 

Også CargoNet frakter mye gods på Ofotbanen. Hovedtillitsvalgt i selskapet, Mariann Ravnanger Nilsen, sier de rammes ekstremt hardt.

Alt godset som skulle vært sendt med tog må nå sendes til Kiruna med bil, mens terminalarbeiderne må reise fra Narvik til Kiruna for å losse og laste.

I tillegg skaper stengingen utfordringer for tilgangen til materiell. Tre lokomotiv står fast i Narvik – i tillegg til et stort antall vogner som CargoNet nå ikke får brukt andre steder.

– Vi får heller ikke tilgang til det nybygde vognverkstedet. Vi blør penger, og det skaper ganske mye utfordringer og kostnader for våre kunder. Alle som jobber i CargoNet står på nå for å sikre driften i selskapet, sier Ravnanger.

Forsvarsevnen er i fare

Nå har LKAB, CargoNet, Posten Norge og 60 andre brukere av Ofotbanen skrevet brev til regjeringene i Norge og Sverige.

De krever at regjeringene samarbeider og sørger for en utvidelse til dobbeltspor på banen.

«Den dårlige tilstanden på banen har allerede i dag store, negative konsekvenser for våre virksomheter, for vår konkurranseevne og for våre lands velferd … På sikt er også evnen til å vokse og utvikle seg truet, samt våre lands beredskap og forsvarsevne er i fare.», står det i brevet, som blant annet er underskrevet av store aktører innen varehandel, sjømatnæringen og transportnæringen.

Fisk og forsvar

For i tillegg til jernmalm fraktes også fisk, mineraler, dagligvarer og post på banen. Også persontrafikken og en økende turistnæring er avhengige strekningen. 

«Alternative transportveier er ikke-eksisterende. Alle forstyrrelser på banen påvirker derfor både våre selskaper og våre kunder samt truer på sikt både grunnleggende samfunnsfunksjoner, råstofftilgang og militær mobilitet, ikke bare for vår region, men også langt videre.», står det i brevet.

Reduserer konkurranseevnen

Brevskriverne understreker at de siste stengningene ikke har vært enkeltstående tilfeller. De påpeker at forstyrrelser, fartsreduksjoner og stopp på banen en del av Ofotbanens hverdag.

«Det er uholdbart. Vi trenger langsiktige og stabile forhold for infrastrukturen og da er økt stabilitet og pålitelighet på banen en nødvendighet.», står det i brevet.

De slår fast at den planlagte innsatsen på banen vil ikke være nok.

«Uten nødvendig opprustning og utbygging er det overhengende risiko for at planlagte utvidelser ikke kan realiseres og dermed reduseres konkurranseevnen og utvikling av industri i våre land. I tillegg til dette har banen en avgjørende betydning for både norsk og svensk beredskaps- og forsvarsevne.»

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse