JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Her blomstrer lærlingene bak rattet: Snart er Even yrkessjåfør

Det er sjåførmangel i Norge, men på transportavdelinga i Tromsø har de funnet en suksessformel. Lærlingene Even og Oda er fulle av lovord.
KAOTISK:  Det bygges og det bygges i Tromsø sentrum. I tillegg renoveres hovedgata. Det gir yrkessjåførlærling Even Teklu følelsen av å kjøre inne på en byggeplass. – Men det løser seg alltids, sier han.

KAOTISK: Det bygges og det bygges i Tromsø sentrum. I tillegg renoveres hovedgata. Det gir yrkessjåførlærling Even Teklu følelsen av å kjøre inne på en byggeplass. – Men det løser seg alltids, sier han.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

På transporten ved Tromsø-terminalen har man gjennom to tiår skapt en suksesshistorie.

Transportleder Oddbjørn Rognmo og lærlingansvarlig Ivan Sommerlund skryter av lærlingene sine.

– Unge, flinke folk, som tar ansvar og er selvstendige nok til å takle hverdagens utfordringer, sier de to.

Lærlingene er en ressurs

– Som oss alle, er ungdommene våre forskjellige. Så skal man lykkes med å være en god lærebedrift, tror jeg den individuelle oppfølginga er alfa og omega, tilføyer Rognmo.

Med det mener han å se enkeltpersonene, og være forståelsesfulle og imøtekommende.

– Mange ser på lærlingene som billig arbeidskraft, rett og slett, og legger liten innsats i veiledningsbiten. Sånn tenker vi ikke her i Tromsø, sier han.

Lærlingsatsinga har vært langsiktig og målrettet, og de legger mye innsats i å sikre at lærlingene trives og føler seg trygge på arbeidsoppgavene sine.

– Vi har hatt ungdommer inne som slet med å finne sin vei inn i arbeidslivet, og som fort kunne falt utenfor. Med frihet under ansvar og oppfølging blomstret de, og de er blitt gode sjåfører. Sånne historier har vi mange av, sier Rognmo.

Den felles bransjesatsinga på rekrutteringsprosjektet «Følg drømmen, ikke strømmen», som i sommer besøkte videregående skoler over hele landet, hadde sitt utspring hos transportavdelinga ved Tromsø-terminalen, forteller de.

LEVERER: Det var litt tilfeldigheter som gjorde at Even Teklu ble sjåførlærling i Posten, men han liker jobben veldig godt.

LEVERER: Det var litt tilfeldigheter som gjorde at Even Teklu ble sjåførlærling i Posten, men han liker jobben veldig godt.

Alf Ragnar Olsen

Sommerlund og Rognmo trekker også fram det tette samarbeidet med opplæringskontoret hos fylkeskommunen som en viktig brikke.

At summen av satsinga er blitt bra, peker flere indikatorer på.

– En av lederne våre på transportsiden her i Tromsø er ei ung dame som startet som lærling, og det tenker vi er gull verdt. At lærlingene trives og finner seg til rette gjør at vi får beholde dem når lærlingtida er omme. Det er jo en vinn-vinn, sier Ivan Sommerlund.

Yrkessjåfør: Norge trenger 10.000 nye yrkessjåfører: Slik vil Posten bidra

Topp match

Even Teklu (24) har funnet seg godt til rette som lærling ved transporten på Tromsø-terminalen. Han føler seg veldig godt mottatt som lærling.

– At jeg valgte å bli yrkessjåfør var litt tilfeldig. Jeg hadde nemlig tenkt å bli bilmekaniker. Men læreren min tipset om mulighetene som yrkessjåfør, noe som gjorde meg nysgjerrig på dette. Dette hørtes ut som topp match for meg, og her er jeg, smiler han.

Første del av utdanninga tok han i Alta, med førerkort for lastebil og vogntog, og YSK-kurs. Så var det ut i praksis.

– Jeg har vært lærling her siden januar, og trives veldig godt. Det er godt miljø her, og vi blir veldig godt fulgt opp underveis. Det har vært veldig lærerikt og variert.

Han liker å kjøre de lengre rutene med store vogntog, men siden han har barn, passer det dårlig å være så mye borte på jobb.

Distribusjonskjøring i byen er mer rutinepreget, men arbeidstida er midt i blinken.

– Det er også trivelig å ha mange stopp og mye kundekontakt. For vi kommer jo med varer folk trenger, så det pleier å være god stemning. Posten som konsern tilbyr mange muligheter med tanke på arbeidstid og type kjøring. For meg er det gull, sier Even.

KLAR TIL DYST: Dagens rute er planlagt og klar. Gode rutiner er viktig i en travel transporthverdag, poengterer transportleder Oddbjørn Rognmo (t.h.), noe lærling Even Teklu er enig i.

KLAR TIL DYST: Dagens rute er planlagt og klar. Gode rutiner er viktig i en travel transporthverdag, poengterer transportleder Oddbjørn Rognmo (t.h.), noe lærling Even Teklu er enig i.

Alf Ragnar Olsen

Han tar kjøreplanen med, og viser vei gjennom produksjonen til rampene og bilene utenfor.

– Dette blir den første turen i vår nye elektriske Volvo-lastebil. Det er den første el-lastebilen vår her oppe. Jeg liker Scania best, men dette ser jo bra ut, sier Even etter å ha tatt plass bak rattet.

Så bærer det ut på veien. Bilen er full av bryggerivarer av ulike varianter som skal distribueres til butikker og utesteder i tjukkeste sentrum.

Vanligvis en takknemlig jobb, men ettersom hele Storgata er preget av grave- og anleggsarbeid, krever det en løsningsorientert sjåfør. Even får jobben gjort med største selvfølgelighet.

Tommel opp fra bestemor

Tilbake på terminalen møter vi Oda Jensen som har vært yrkessjåførlærling i et drøyt halvår.

Hun startet å studere kunst, design og kultur, men valgte å hoppe av. Bilinteressen var avgjørende.

Et stykke inn i utdanninga har hun fått et veldig godt inntrykk av hvordan det jobbes med lærlingene hos Posten i Tromsø.

– De er flinke til å veilede oss underveis, og man skjønner fort at gode rutiner i hverdagen gjør jobben enklest mulig. En av tingene som gjør at jeg ikke nøler med å anbefale andre ungdommer å bli lærlinger i Posten, er variasjonen. Vi får prøvd og lært så mye.

Hun har også vært innom de lange rutene med vogntog.

– Jeg har mye slekt og familie boende på Storslett. Så det var kult å ha ei rute som gjorde at jeg ofte kunne ta lunsjen hos bestemor når det klaffet med ruta. Hun disket opp med vafler, og syntes det var råstilig at jeg dukket opp i et digert vogntog hos henne.

BILINTERESSERT: Oda Jensen har vært yrkessjåførlærling i et drøyt halvår. Hun valgte å hoppe av studiene for å kunne være mer bak rattet.

BILINTERESSERT: Oda Jensen har vært yrkessjåførlærling i et drøyt halvår. Hun valgte å hoppe av studiene for å kunne være mer bak rattet.

Alf Ragnar Olsen

Selv om langkjøringa var veldig lærerik, er den krevende på samme tid.

– Nå jobber jeg med distribusjonskjøring inne i Tromsø by, og det er også variert og fint. Man får lært seg å håndtere store biler i travel bytrafikk. Det er noe helt annet enn lange etapper på riksveiene, og må læres, smiler Oda – som fort havner bak rattet også på fritida.

– Jeg bare elsker å kjøre bil og å være ute på veien, så jeg føler at jeg har havnet på rett hylle, sier hun.

Rognmo og Sommerlund tilføyer at Posten trenger flere yrkessjåfører, og at det er potensial til å klatre på stigen også – for de som på sikt søker variasjon eller nye utfordringer.

– Yrkessjåførkompetansen er gull verdt også for befraktere og de på kjørekontorene, som planlegger logistikken og rutene. Det er verdt å nevne at mulighetene er mange, sier de to.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse