JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
REKRUTTERING: Margrethe Aamodt i Posten Norge vil bidra til at Norge får flere sjåfører.

REKRUTTERING: Margrethe Aamodt i Posten Norge vil bidra til at Norge får flere sjåfører.

Alf Ragnar Olsen

Yrkessjåfør:

Norge trenger 10.000 nye yrkessjåfører: Slik vil Posten bidra

Posten Norge vil bidra til å løse sjåførmangelen i Norge. – Vi vil gjerne ha flere jenter inn i yrket, sier Margrethe Aamodt i Posten Norge.



20.05.2022
12:35
20.05.2022 12:52

alf@lomedia.no

– Bransjen trenger mellom 1000 og 2000 nye sjåfører årlig, og cirka 10.000 de neste åtte årene, for å dekke veksten norsk transportbransje anslår i perioden, sier Margrethe Aamodt i Posten Norge.

Hun understreker at de trenger både mannlige og kvinnelige sjåfører.

– Vi vil sikre nok arbeidskraft innen transportbransjen, og håper flere unge ser mulighetene – både gutter og jenter. Men ja, vi vet jo det er få jenter som søker seg til transportbransjen. Det er ingen grunn til at ikke flere jenter skal trives i transporten, så her ligger det et potensiale til å hente inn flere kvinner, sier hun.

Hvorfor det er slik, mener Aamodt er vanskelig å si med sikkerhet.

– Det å være yrkessjåfør er ikke tradisjonelt sett et kvinneyrke og kan nok skyldes tanker om at det er fysisk krevende og tungt arbeid, sier hun.

Det kan være deler av lossing og lasting som krever litt, men Aamodt mener det ikke er verre enn at de fleste jenter også kan håndtere det godt.

– Vi må bli enda flinkere til å vise frem yrket og få frem at det kan være attraktivt. For det oppleves kanskje som tungt og vanskelig for folk utenfor yrket.

Debatt: «Uten nok kjørelærere stopper lastebilen og bussen – og Norge. Slik kan politikerne løse krisa»

Lærlingordning og lønn

Rekruttering av flere sjåfører er et satsingsområde.

– Uten sjåfører stopper Norge opp. Vi jobber med en helhetlig strategi for å sikre nok yrkessjåfører, og har satt ned et konsern-felles initiativ, med over 20 konkrete tiltak. Ett av tiltakene vi har kommet lengst på, er å strukturere opp lærlingeordningen vår, sier hun.

– Er lønn et av virkemidlene?

– Både ja og nei. Litt av utfordringen er at vi er inne i en krevende spiral. Bransjen har et visst antall yrkessjåfører, men når det ikke utdannes tilstrekkelig mange, vil aktørene stjele sjåfører fra hverandre, og by over hverandre på lønn. Dette løser ikke det fundamentale problemet bransjen har med underskudd på sjåfører.

Også vanlig arbeidstid

Aamodt synes ikke Posten bør være lønnsledende i noen yrker, men heller tilby skikkelig lønn sammen med andre goder, som å kunne tilby mange typer kjøring.

– For eksempel distribusjonskjøring, for de sjåførene som ønsker en vanlig arbeidstid. Da rekker man å levere og hente i barnehagen. Vi har også ruter ut i Europa for de som vil ha luft under vingene. Det er litt av fordelen vår. Størrelsen på konsernet gjør at vi kan tilby ulik kjøring basert på hvor folk er i livet og hvilken interesser de har.

Sertifikat mot bindingstid

Hun peker også på «inngangsbilletten», som gjerne kan være 150.000 kroner for å få nødvendige sertifikater.

– Så vi prøver å se på hvilke muligheter vi har til å omskolere egne ansatte, og samarbeide med andre aktører for å betale førerkortet for å få unge inn i bransjen. Det kan eksempelvis være mot bindingstid. Vi har også samarbeid med NAV, Adecco og trafikkskolen Learn, hvor vi er praksisbedrift, sier Aamodt.

20.05.2022
12:35
20.05.2022 12:52



Mest lest

Debatt

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)

AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar

Privat

To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.

Jogvan H. Gardar/privat

Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.

Erlend Tro Klette

Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.

Ole Palmstrøm

Over 100 ansatte hadde vært inne i mappa hennes hos Nav

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.

Teddy TV/TV 2

«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig

Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes

«Svenskebåten» legges ned. Over 200 ansatte er berørt: – Vi visste overhodet ingenting

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.

Helge Rønning Birkelund

Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her

Debatt

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.

Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no

Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller

Debatt

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.

Hanna Skotheim

Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.

Brian Cliff Olguin

– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget. 

Arkivfoto: Leif Martin Kirknes

Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.

Colourbox.com

Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Norske hjørnesteinsbedrifter kan forsvinne, advarer tillitsvalgte

Kronikk

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.

Eirik Dahl Viggen/Privat

Nav svikter barn i fattige familier

Kronikk

Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.

Arbeiderpartiet og LO trenger en «grunnlagskommisjon», skriver Torgeir E. Fjærtoft.

Ole Palmstrøm

«Markedet» er en illusjon. Vi trenger nå politisk styring

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

 – Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.

Jan-Erik Østlie

Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut

Roy Ervin Solstad

Langtransportsjåfører har dårligere reisegodtgjørelse enn andre

Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.

Å handle på børsen med informasjon som ikke er kjent for allmennheten, er straffbart.

Colourbox

Straffen for innsidehandel er streng. Slik unngår du den som tillitsvalgt

– Vi må aldri slutte å snakke om det som skjedde for 50 år siden, da glemmer vi, sier Blamey.

– Vi må aldri slutte å snakke om det som skjedde for 50 år siden, da glemmer vi, sier Blamey.

André Kjernsli

Flukten fra Chile skulle bli kortvarig, men det tok 21 år før Sergio kom hjem


Flere saker