JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

SJ krever omkamp om Sørlandsbanen – mener Go-Ahead har urealistiske priser

SJ mener britiske Go-Ahead skulle vært avvist fra anbudskonkurransen på Sørlandsbanen, fordi prisene er urealistisk lave i forhold til ytelsen.
Dette SJ-toget går på strekningen mellom Stockholm og Oslo

Dette SJ-toget går på strekningen mellom Stockholm og Oslo

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

Samme dag som Go-Ahead signerer kontrakten for drift av Sørlandsbanen med Jernbanedirektoratet, sender det svenske jernbaneselskapet en klage på anbudskonkurransen til direktoratet.

SJ Norge, som sammen med NSB tapte anbudet på Sørlandsbanen, har en smørbrødliste med feil de mener er gjort i anbudskonkurransen.

Det svenske jernbaneselskapet mener at anbudet bryter med anskaffelsesregelverket, at kvalitetskriteriet er vurdert feil og at vinneren Go-Ahead skulle vært avvist fordi prisene de har levert er urealistisk lave i forhold til ytelsen.

• Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet

– Vi erkjenner at Jernbanedirektoratet har hatt en vanskelig jobb. Men utfordringen er ikke å se om de har gjort noe galt – vi får ikke muligheten til se om direktoratet har gjort noe rett, sier Bendek Maartmann-Moe, administrerende direktør i SJ Norge.

Den ene av de tapende partene har ikke fått sett nok av anbudsvinnerens tilbud, til at de er forsikret om at alt har gått riktig for seg.

– Den lille innsikten vi har, gjør oss urolig, sier Maartmann-Moe.

Pris – ikke kvalitet

SJ mener anbudsprosessen ikke har fulgt lov offentlige anskaffelser, og vil derfor at hele prosessen blir grundig gjennomgått. Klagen går på både selve prosessen, og hvordan kvalitet har blitt vurdert i forhold til pris.

«I anbudet skulle kvalitet vektes 60 prosent og pris 40 prosent, men det er flere forhold som tyder på at prosessen i praksis har blitt en konkurranse bare om pris og ikke om kvalitet.», skriver SJ i klagen.

SJ Norge poengterer at de, ifølge Jernbanedirektoratet, leverte det kvalitativt beste tilbudet av alle operatørene.

«Vårt tilbud var basert på å sette kunden og kundeopplevelse i sentrum.», står det i klagen.

Ba om utsettelse

SJ Norge håpet kontraktsigneringen med Go-Ahead ville bli utsatt, til klagen var tatt til følge. I klagen skriver de: «SJ Norge opplyser for ordens skyld at det vil være i strid med kravet til en rettferdig konkurranse og prinsippet om gjennomsiktighet om Jernbanedirektoratet velger å signere kontrakt før klagen er besvart og SJ Norge har hatt rimelig tid til å vurdere svaret».

Maartmann-Moe er overrasket over at direktoratet valgte å se bort fra anmodningen.

– Det er litt uvanlig, i alle fall hvis man sammenlikner tilsvarende situasjoner i luftfarten. Der har man utsatt signering. Men det er fullstendig opp til Jernbanedirektoratet. Vi får håpe at vi får gode svar etter hvert. Hvis ikke får vi se hva vi gjør videre, sier Maartmann-Moe.

Han understreker at selskapet har små realistiske forhåpninger om at anbudet blir omgjort.

– Men vi vil sikre oss at det har vært en god prosess i forkant av – og ikke minst og at det blir gode prosesser i framtiden, sier Maartmann-Moe.

Ingen grunn til utsettelse

Jernbanedirektoratet skriver på sine hjemmesider at klagen fra SJ Norge ikke ga grunn til å la være å undertegne kontrakten. En konklusjon på klagen vil trolig foreligge i løpet av 14 dager. Til Aftenposten begrunner Svein Horrisland, sjef for innkjøpsavtalene i Jernbanedirektoratet, hvordfor de ikke utsatte signeringen.

– Dette er en forvaltningsklage, som vi skal behandle på vanlig måte. Vi gjorde en rask juridisk vurdering, og så på hvilke konsekvenser klagen kunne få. Den vurderingen viste at det ikke forelå et grunnlag for la være å undertegne kontrakten, sier Horrisland til Aftenposten.

Les også:

Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå skal de kjøre tog i Norge

Oljefondet er syvende største eier i britiske Go-Ahead, anbudsvinneren på Sørlandsbanen

Go-Ahead kommer til dekket bord, sier tidligere NSB-sjef

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse