JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet

Det britiske selskap Go-Ahead får kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen de neste ti årene.
Fra en reise med tog 732 fra Oslo til Stavanger. Snart kan det være privateide tog på norske skinner.

Fra en reise med tog 732 fra Oslo til Stavanger. Snart kan det være privateide tog på norske skinner.

Morten Hansen

Klokken 12 kunngjorde jernbanedirektør Kirsti Slotsvik hvem som tildeles den første trafikkpakken som er lagt ut for konkurranse om togtrafikken i Norge.

Anbudet gikk til britiske Go-Ahead, i konkurranse med norske NSB og svenske SJ. Dermed får de kjøre tog fra Oslo til Sørlandet og Stavanger.

Britiske togpassasjerer gir Go-Ahead slakt i undersøkelse

Får 1,5 milliarder kroner

Go-Ahead er et privat selskap hjemmehørende i Newcastle i England. Det er den største jernbaneaktøren i Storbritannia og den største bussaktøren i London.

– Alle tre som leverte anbud, hadde svært gode tilbud, kvalitet skulle telle 60 prosent og pris 40 prosent. Men det var marginale forskjeller på kvaliteten som ble tilbudt. Til slutt var det pris som ble avgjørende, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik på en pressekonferanse onsdag.

Dette mener de ansatte på Sørlandsbanen om privatiseringa

Selskapet vil få et vederlag på 1,5 milliarder kroner over ti år. Den totale verdien av kontrakten gjennom hele avtaleperioden ligger på rundt 5,8 milliarder kroner.

– Alle tilbudene lå på under halvparten av nivået statens vederlag ligger på i dag. Vinneren var i tillegg 21 prosent billigere enn nærmeste konkurrent, sa Slotsvik.

Scorer dårlig i kundeundersøkelse

Magnus Hedin, administrerende direktør for Go-Ahead Nordic, forklarer den lave prisen med gode samarbeidspartnere og gode og effektive løsninger.

– Det handler om alt fra hvordan vi skal ta vare på togene og hvordan vi skal kjøre togene, til kommersielle tiltak og hvordan vi skal tiltrekke oss nye kundegrupper, sier Hedin.

Han er klar på at det skal leveres kvalitet, og mener man ikke skal se for mye til England. Der kommer de Go-Ahead drevne togselskapene Southeastern, Thameslink & Great Northern og Southern dårlig ut i en brukerundersøkelse fra forbrukerorganisasjonen Which.

– For det første er vi ikke i Storbritannia – vi må se på forutsetningene som er i Norge. For det andre er det undersøkelser som viser at det går bedre for Go-Ahead i Storbritannia. Det er vi fornøyde med, sier Hedin.

I dag er det NSB som er ansvarlig for togoperasjonen på strekningene. Go-Ahead Nordic har som mål å overta eksisterende togpersonell fra NSB, og vil inngå dialog med personalgruppene tidlig i mobiliseringsfasen.

Selskapet skal nå bruke det neste året på å oppbemanne i Norge. Ansatte ombord i togene vil bli virksomhetsoverdratt fra NSB.

– Først og fremst vil vi ønske de ansatte velkommen. Så vi vi høre hvordan de skal trives, for fornøyde, motiverte og stolte medarbeidere leverer god service. Vi vil at personalet skal være minst like fornøyde hos oss, som de er i dag. Aller helst vil vi de skal være mer fornøyde, sier Hedin.

Lysbakken: – Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner

Ansatte har vært mot

Blant de jernbaneansatte har motstanden lenge vært stor. Det har vært vist til nettopp erfaringene med privatisering i blant annet Storbritannia og Sverige, hvor resultatet ikke har vært et bedre tilbud til passasjerene.

– Hele Jernbane-Norge er samstemte i at det er søkt – når man ser hvilke erfaringer andre land har gjort. Men flertallet bestemmer. Når ideologien som ligger bak bestemmer, må man bare være med på det. Vi som jobber her får bare akseptere det og se. Jeg er ikke pessimist. Vi har hatt mye endringer de siste 20 årene. Vi får ta de som kommer nå også, uttalte ombordansvarlig Morten Knudsen i NSB i et intervju med NJF-magasinet nylig.

Ansatte som tilbys overføring fra NSB AS til Go-Ahead etter reglene i arbeidsmiljøloven og jernbaneloven beholder dagens lønns- og arbeidsvilkår. Go-Ahead vil dessuten tilby en pensjonsordning tilsvarende den fremforhandlede avtalen for operativt personell i NSB AS.

Svenskene privatiserte jernbanen. Nå kommer advarselen til Norge

NSB gratulerer konkurrenten

– Vi gratulerer Go-Ahead og ønsker dem lykke til, sier NSB-direktør Arne Fosen etter at det britiske selskapet vant kontrakten om Sørlandsbanen.

Han innrømmer at han er skuffet over å ikke gå helt til topps, men mener konkurransen har gjort NSB godt. Det statlige selskapet vil nå gå grundig gjennom begrunnelsen fra Jernbanedirektoratet.

– Fram til ny operatør er på plass skal vi sørge for at de reiser med oss hver dag får det tilbudet vi har lovet dem, understreker Fosen, som er konserndirektør for NSB persontog.

Britiske Go-Ahead, som har base i Newcastle, har også vunnet kontrakten om togtrafikk på Jærbanen og Arendalsbanen. Kontraktene gjelder for de neste ti årene.

NSB lover å etablere et godt samarbeid med Go-Ahead for å få til en smidig overgang for kunder og medarbeidere.

Annonse
Annonse