Illustrasjonsfoto.
Ole Palmstrøm
Privatisering av jernbanen:
Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå kan det få kjøre tog i Norge
Go-Ahead, som konkurrerer om å få kjøre tog på Sørlandsbanen, får slakt i britisk passasjerundersøkelse.
I en nettundersøkelse som omfatter 14.000 passasjerer, havner Go-Ahead på bunnen blant selskapene som trafikkerer britiske jernbanestrekninger.
Misfornøyde passasjerer
Go-Ahead dømmes nord og ned både når det gjelder punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser. Også standarden på toalettene får gjennomgå.
På strekningen hvor Go-Ahead gjør det verst, mener bare 28 prosent av pendlerne at de får valuta for pengene når de reiser med selskapet. På strekningen hvor Go-Ahead gjør det best, mener 58 prosent av pendlerne det samme.
Grand Central, som blir kåret til 2018s best likte togselskap, har 64 prosent fornøyde pendlere.
• Bane Nor-sjefen argumenterer godt mot privatisering av jernbanen, mener Lysbakken (SV)
En av tre konkurrenter
Undersøkelsen er gjennomført av den uavhengige forbrukerorganisasjonen «Which?», som helt siden 1957 har arbeidet for å bedre forbrukernes rettigheter og kår, innen en rekke ulike områder.
Det at Go-Ahead har vært blant de åtte togselskapene som har kunnet delta i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, har vært kjent i om lag ett års tid.
Siden har selskap etter selskap falt fra, inntil Aftenposten den 19. september kunne opplyse at det nå står om tre selskaper før Jernbanedirektoratet offentliggjør vinneren i oktober.
De tre er NSB, svenske SJ og Go-Ahead.
• Frykter for gods-togenes framtid
– Oppsiktsvekkende
Ida S. Wangberg, som er utreder i tankesmia Manifest, er overrasket over at sistnevnte selskap fremdeles er med i konkurransen.
– Det er oppsiktsvekkende hvis denne regjeringen vurderer Go-Ahead som et av de best egnede selskapene, når britiske togpassasjerer vurderer dem til å være det desidert dårligste. Regjeringen bør løfte blikket fra sine skrivebordsteorier om konkurransens velsignelser og forholde seg litt til virkeligheten som vanlige folk lever i, sier Wangberg.
Hun er også forfatter av pamfletten «Avsporing – hvordan konkurranse svekker jernbanen» fra 2014.
Wangberg har videre merket seg at sjefen i Go-Ahead, David Brown, tjente 3,4 millioner pund i løpet av 2014 og 2015, ifølge avisen Daily Mirror. Det tilsvarer nær 37 millioner kroner med dagens kurs.
Til sammenligning hadde Geir Isaksen, konsernsjef i NSB, en samlet lønn på 4.855.000 kroner i fjor, ifølge FriFagbevegelse.
– Ut av landet
– Dersom kommersielle Go-Ahead skal ta over for NSB, vil overskudd som nå går tilbake til fellesskapet, sluses ut av landet som privat profitt. Det vil svekke mulighetene til å gjøre de investeringene som trengs på jernbanen, advarer Wangberg.
På sine nettsider gjør Go-Ahead et poeng av at selskapets jernbanedivisjon har levert på lønnsomhet, sterk kontantstrøm og god avkastning på kapitalen, og at man fortsetter å gjøre det.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen