Privatisering av jernbanen:
Britisk selskap slaktes av passasjerene. Nå kan det få kjøre tog i Norge
Go-Ahead, som konkurrerer om å få kjøre tog på Sørlandsbanen, får slakt i britisk passasjerundersøkelse.
Illustrasjonsfoto.
Ole Palmstrøm
I en nettundersøkelse som omfatter 14.000 passasjerer, havner Go-Ahead på bunnen blant selskapene som trafikkerer britiske jernbanestrekninger.
Misfornøyde passasjerer
Go-Ahead dømmes nord og ned både når det gjelder punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser. Også standarden på toalettene får gjennomgå.
På strekningen hvor Go-Ahead gjør det verst, mener bare 28 prosent av pendlerne at de får valuta for pengene når de reiser med selskapet. På strekningen hvor Go-Ahead gjør det best, mener 58 prosent av pendlerne det samme.
Grand Central, som blir kåret til 2018s best likte togselskap, har 64 prosent fornøyde pendlere.
• Bane Nor-sjefen argumenterer godt mot privatisering av jernbanen, mener Lysbakken (SV)
En av tre konkurrenter
Undersøkelsen er gjennomført av den uavhengige forbrukerorganisasjonen «Which?», som helt siden 1957 har arbeidet for å bedre forbrukernes rettigheter og kår, innen en rekke ulike områder.
Det at Go-Ahead har vært blant de åtte togselskapene som har kunnet delta i anbudskonkurransen om Sørlandsbanen, har vært kjent i om lag ett års tid.
Siden har selskap etter selskap falt fra, inntil Aftenposten den 19. september kunne opplyse at det nå står om tre selskaper før Jernbanedirektoratet offentliggjør vinneren i oktober.
De tre er NSB, svenske SJ og Go-Ahead.
• Frykter for gods-togenes framtid
– Oppsiktsvekkende
Ida S. Wangberg, som er utreder i tankesmia Manifest, er overrasket over at sistnevnte selskap fremdeles er med i konkurransen.
– Det er oppsiktsvekkende hvis denne regjeringen vurderer Go-Ahead som et av de best egnede selskapene, når britiske togpassasjerer vurderer dem til å være det desidert dårligste. Regjeringen bør løfte blikket fra sine skrivebordsteorier om konkurransens velsignelser og forholde seg litt til virkeligheten som vanlige folk lever i, sier Wangberg.
Hun er også forfatter av pamfletten «Avsporing – hvordan konkurranse svekker jernbanen» fra 2014.
Wangberg har videre merket seg at sjefen i Go-Ahead, David Brown, tjente 3,4 millioner pund i løpet av 2014 og 2015, ifølge avisen Daily Mirror. Det tilsvarer nær 37 millioner kroner med dagens kurs.
Til sammenligning hadde Geir Isaksen, konsernsjef i NSB, en samlet lønn på 4.855.000 kroner i fjor, ifølge FriFagbevegelse.
– Ut av landet
– Dersom kommersielle Go-Ahead skal ta over for NSB, vil overskudd som nå går tilbake til fellesskapet, sluses ut av landet som privat profitt. Det vil svekke mulighetene til å gjøre de investeringene som trengs på jernbanen, advarer Wangberg.
På sine nettsider gjør Go-Ahead et poeng av at selskapets jernbanedivisjon har levert på lønnsomhet, sterk kontantstrøm og god avkastning på kapitalen, og at man fortsetter å gjøre det.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.