JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbaneansatte lever i usikkerhet, men direktørene tjener fortsatt godt

Mens mange av de ansatte i jernbanesektoren føler usikkerhet rundt lønns- og arbeidsvilkår, er det noen som fortsatt har det bra – i alle fall økonomisk: Direktørene.
GOD LØNN: Tidligere i år måtte de ansatte i Bane Nor til Riksmekleren for å bli enige om en tariffavtale etter overgangen fra Jernbaneverket til det nye selskapet. Konsernsjef Gorm Frimannslund (i forgrunnen) fikk med seg en solid lønnsøkning på den samme overgangen.

GOD LØNN: Tidligere i år måtte de ansatte i Bane Nor til Riksmekleren for å bli enige om en tariffavtale etter overgangen fra Jernbaneverket til det nye selskapet. Konsernsjef Gorm Frimannslund (i forgrunnen) fikk med seg en solid lønnsøkning på den samme overgangen.

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

Da jernbanereformen ble vedtatt, ble det samtidig opprettet mange nye selskaper Bane Nor erstattet Jernbaneverket, og Entur og Norske Tog ble skilt ut fra NSB.

I Bane Nor ble Gorm Frimannslund ansatt som administrerende direktør. Han kom fra en annen stilling i Jernbaneverket, og med på lasset fikk han en solid lønn.

Snaut 2,8 millioner kroner var lønna Frimannslund fikk i sitt første hele år i Bane Nor. Det er 1,2 millioner kroner mer enn hva Elisabeth Enger fikk som sjef for Jernbaneverket, som ikke var et statlig foretak, men et direktorat.

Dette er lønna i over 300 yrker

17 millioner til lederne

Det er ikke bare topplederen i Bane Nor som tjener bra. Lønnen til ledergruppen står i forhold til toppsjefens lønnsnivå, viser årsrapporten for 2017.

Konsernsjef for Eiendom i Bane Nor, Petter Eiken, begynte i jobben 1. mai i fjor. For sine åtte måneder i sjefsstolen fikk han snaut to millioner kroner.

Til sammen fikk de ti som utgjør konsernledelsen i Bane Nor til sammen rundt 17 millioner kroner i fjor. Flere av disse ble ansatt i løpet av året.

Sjefane i statseigde selskap på børs tente 12 millionar i snittløn

Mindre bonus

I 2016 var han blant de best betalte lederne i statseide foretak – og de med best lønnsvekst. I fjor krympet lønna til NSBs konsernsjef. I 2017 tjente Geir Isaksen 4 855 000 kroner. Det er 212 000 kroner mindre enn året før. Og det er bonusutbetalingen som må ta mesteparten av skylda for lønnsnedgangen.

I 2017 fikk Isaksen 892 000 kroner i såkalt variabel lønn. Det er 294 000 kroner mindre enn i 2016. Grunnlønna til Isaksen gikk opp med 82 000 kroner – eller 2,2 prosent. Det var prosentmessig litt under den gjennomsnittlige lønnsveksten i Norge.

Nye selskap

En av grunnene til at Isaksen fikk mindre utbetalt i variabel lønn, kan begrunnes med at han har fått en mindre portefølje. Det som nå er Entur og Norske Tog var en del av NSB tidligere.

I Entur har administrerende direktør Johnny Welle, nå en lønn på 1 650 000 kroner. Det er ifølge Dagsavisen 150 000 kroner mer enn da Entur ble etablert i 2016. I tillegg fikk Welle en bonus på 310 000 kroner i fjor, 77 500 kroner mer enn i 2016.

I Norske Tog har administrerende direktør Øystein Risan i overkant av 1,6 millioner kroner i lønn, ifølge Dagsavisen. Det er nær 40 000 mer enn da selskapet ble opprettet.

Bra med buss

Bussjåførene i Nettbuss fikk et heller dårlig lønnsoppgjør i år. Med 1,30 kroner mer i timen, er det snakk om en lønnsvekst på om lag 2500 kroner i året.

I fjor ble Ole Engebret Haugen ansatt som administrerende direktør i Nettbuss. Han tiltrådte 1. august, og fikk utbetalt en drøy million for sine fem måneder i direktørstolen. Det tilsvarer en årslønn på snaut 2,5 millioner kroner

Rådmenn i norske kommuner tjener over dobbelt så mye som kommuneansatte flest. Og lønnsgapet øker

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse