De ansatte slipper full konkurranseutsetting: Bane Nor oppretter eget selskap for drift og vedlikehold
Styret i Bane Nor mener et eget selskap er den beste måten å gjennomføre konkurranseutsetting av drift og vedlikehold. Forbundet er tilfreds med løsningen.
Eystein Leirheim og Rune Dahlen, leder i LTTA i NJF.
Bjørn A. Grimstad
morten.hansen@lomedia.no
Styret i Bane Nor har besluttet at selskapet skal etablere et heleid aksjeselskap for produksjon av drift og vedlikehold. Nå skal etableringen drøftes med fagforeningene. Endelig vedtak fattes på styremøte 11. oktober.
På internsidene i Bane Nor skriver konsernsjef Gorm Frimannslund at styret mener modellen med direkte konkurranseutsetting kan bidra til at usikkerheten i og slitasje på organisasjonen fortsetter.
– Det ble poengtert at det vil være krevende for medarbeiderne å se at kollegaer gradvis blir virksomhetsoverdratt til eksterne selskaper i en periode over flere år. Dette kan påvirke motivasjonen samtidig som det kan redusere fokuset på kjerneleveransene, skriver Frimannslund.
• Britisk selskap med i kampen om Sørlandsbanen
Aksepterer løsninga
Norsk Jernbaneforbund mener dette er en akseptabel løsning for de ansatte og Bane Nor, ut fra forutsetningene som ligger til grunn.
– Ut fra rammebetingelsene er vi fornøyde med beslutningen styret har tatt, sier Torfinn Håverstad.
Han understreker at det foreløpig ikke er helt klart hvordan det nye selskapet vil bli, og hvem som blir overført til dette. Likevel mener Håverstad dette er positivt.
– I forhold til det som kunne blitt resultatet, er dette bra. Vi er fornøyde med at styret velger en annen løsning enn direkte konkurranseutsetting. Nå holder vi blant annet fagmiljøet og kompetansen samlet, sier Håverstad.
Styret har vurdert at opprettelsen av et heleid aksjeselskap, hvor alle medarbeidere overføres med de rettigheter de har i dag, kan gi større forutsigbarhet og trygghet for medarbeiderne.
I tillegg vil det bidra til en redusert drifts- og gjennomføringsrisiko.
– Etableringen av et AS oppfyller intensjonene i Jernbanereformen og gjør at Bane Nor kan fortsette å effektivisere og profesjonalisere driften under egen ledelse, samt utvikle en kunde og leverandørrelasjon slik at selskapet blir best mulig rustet for en fremtidig konkurranseutsetting, skriver Frimannslund.
• Offentlig ansatte på anbud: – Det aller viktigste er å redde jobbene våre
Plusser og minuser
Hos de tillitsvalgte ute i organisasjonen er mottakelsen avmålt positiv.
– Vi merker oss at jernbanereformen fører til at det vil bli mer oppsplitting og flere direktører. Vi er likevel fornøyd med at det nå kan se ut som om drift og vedlikehold skal drives i Bane Nors regi, sier Rune Dahlen, leder av landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon.
– Champagnekorkene spretter ikke, så lenge målet er det samme – konkurranseutsetting og regjeringens ønske om mer privatisering, sier Janina Hortman, leder av elektropersonalets landsråd.
Også hun mener det er en fordel at man med denne organiseringen holder fagmiljøene samlet.
– Dette vil bli mer oversiktlig enn anbud bit for bit og strekning for strekning. Men jeg er spent på å se hvordan den videre prosessen blir. Om det blir gjort på en fornuftig måte, sier Hortman.
Ledelsen i Bane Nor har stor forståelse for at mange medarbeidere og ledere har spørsmål til hvordan en slik modell vil påvirke hverdagen til den enkelte.
– Samtidig ber vi om forståelse for at vi ikke kan detaljere dette ytterligere før drøftingen er gjennomført og beslutning er fattet av styret, skriver Frimannslund.
• Hva er virksomhetsoverdragelse? Og hvorfor kan det være bra for de ansatte?
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.