Ett selskap er ute, mens tre fortsatt kjemper om retten til å kjøre rutene på Sørlandsbanen. Arkivfoto.
Øystein Bråthen
NTB
I forrige uke meldte Dagens Næringsliv at det var Hongkong-baserte MTR som sammen med NSB og SJ kappes om Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Nå får imidlertid Aftenposten bekreftet at britiske Go-Ahead er blant de tre og at MTR er ute.
Sent i august bekreftet Jernbanedirektoratet at det blant flere tilbydere var tre plukket ut til separate forhandlinger om et endelig tilbud i togkonkurransen. Disse tilbudene skal nå snart vært på bordet.
Ifølge Aftenposten er Go-Ahead et privat selskap hjemmehørende i Newcastle i England, største jernbaneaktør i Storbritannia og største bussaktør i London.
Prosjektleder for Go-Aheads bidrag til konkurransen om «Pakke Sør», Cathrine Elgin, sier til avisa at selskapet er påmeldt i konkurransen om flere jernbanepakker i Norge.
– Det har en verdi for oss også med tanke på senere konkurranse at vi kommer ut med at vi er i finaleheatet, sier Elgin.
(©NTB)
• Privatiseringen av jernbanen: Dette er det nye Jernbane-Norge
Besøksadresse:
LO Media, Storgata 33 A (9. etasje), 0184 Oslo
Postadresse:
LO MediaPostboks 8964 Youngstorget, 0028 Oslo
Ett selskap er ute, mens tre fortsatt kjemper om retten til å kjøre rutene på Sørlandsbanen. Arkivfoto.
Øystein Bråthen
NTB
I forrige uke meldte Dagens Næringsliv at det var Hongkong-baserte MTR som sammen med NSB og SJ kappes om Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Nå får imidlertid Aftenposten bekreftet at britiske Go-Ahead er blant de tre og at MTR er ute.
Sent i august bekreftet Jernbanedirektoratet at det blant flere tilbydere var tre plukket ut til separate forhandlinger om et endelig tilbud i togkonkurransen. Disse tilbudene skal nå snart vært på bordet.
Ifølge Aftenposten er Go-Ahead et privat selskap hjemmehørende i Newcastle i England, største jernbaneaktør i Storbritannia og største bussaktør i London.
Prosjektleder for Go-Aheads bidrag til konkurransen om «Pakke Sør», Cathrine Elgin, sier til avisa at selskapet er påmeldt i konkurransen om flere jernbanepakker i Norge.
– Det har en verdi for oss også med tanke på senere konkurranse at vi kommer ut med at vi er i finaleheatet, sier Elgin.
(©NTB)
• Privatiseringen av jernbanen: Dette er det nye Jernbane-Norge
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33 A (9. etasje)
0184 Oslo
Postadresse:
LO Media
Postboks 8964, Youngstorget
0028 Oslo
FriFagbevegelse.no er medlem av Fagpressen og redigeres etter: Redaktørplakaten • Vær Varsom-plakaten • Formålsparagraf og etiske retningslinjer Les også: FriFagbevegelses personvernpolicy
Ett selskap er ute, mens tre fortsatt kjemper om retten til å kjøre rutene på Sørlandsbanen. Arkivfoto.
Øystein Bråthen
NTB
I forrige uke meldte Dagens Næringsliv at det var Hongkong-baserte MTR som sammen med NSB og SJ kappes om Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Nå får imidlertid Aftenposten bekreftet at britiske Go-Ahead er blant de tre og at MTR er ute.
Sent i august bekreftet Jernbanedirektoratet at det blant flere tilbydere var tre plukket ut til separate forhandlinger om et endelig tilbud i togkonkurransen. Disse tilbudene skal nå snart vært på bordet.
Ifølge Aftenposten er Go-Ahead et privat selskap hjemmehørende i Newcastle i England, største jernbaneaktør i Storbritannia og største bussaktør i London.
Prosjektleder for Go-Aheads bidrag til konkurransen om «Pakke Sør», Cathrine Elgin, sier til avisa at selskapet er påmeldt i konkurransen om flere jernbanepakker i Norge.
– Det har en verdi for oss også med tanke på senere konkurranse at vi kommer ut med at vi er i finaleheatet, sier Elgin.
(©NTB)
• Privatiseringen av jernbanen: Dette er det nye Jernbane-Norge
Besøksadresse:
LO Media
Storgata 33 A (9. etasje)
0184 Oslo
Postadresse:
LO Media
Postboks 8964, Youngstorget
0028 Oslo
FriFagbevegelse.no er medlem av Fagpressen og redigeres etter: Redaktørplakaten • Vær Varsom-plakaten • Formålsparagraf og etiske retningslinjer Les også: FriFagbevegelses personvernpolicy