Bjørn Grimstad / Ole Palmstrøm
Privatiseringen av jernbanen
Dette er det nye Jernbane-Norge
1. januar fikk mange ansatte ny arbeidsgiver. De jobber for selskaper der alt ikke er avklart ennå.
oystein.braathen@lomedia.no
Jernbanedirektoratet
• Styres av Samferdselsdepartementet og finansieres over statsbudsjettet.
• Skal utvikle togtilbud, utrede og kordinere transportbehov og inngå avtaler med fylkeskommunale kollektivselskaper som Ruter og Kolumbus.
• Har ansvar for konkurranseutsetting av persontogtrafikk
• Fra Jernbaneverket overtas kompetanse og aktiviteter innen utredning, sikkerhet og teknologi, totalt 160 stillinger
• I tillegg kommer Norsk Jernbaneskole, som utdanner lokomotivførere og personell innen trafikkstyring med 59 ansatte og Norsk Jernbanemuseum, som har 22 stillinger.
Bane NOR
• Statsforetak, eies av Samferdselsdepartementet. Overtar de fleste av Jernbaneverkets oppgaver, avtaler med direktoratet. Over 4000 ansatte.
• Skal bygge nytt, vedlikeholde og ha ansvaret for en sikker og tilgjengelig infrastruktur, eiendommer og trafikkstyring. Verdi av alle eiendelene: 143 milliarder kroner.
• Bane NOR går inn i Arbeidsgiverforeningen Spekter. Nye tariffavtaler basert på arbeidsmiljøloven.
• De som blir med fra Jernbaneverket opprettholder medlemskapet i Statens pensjonskasse. Ordningen lukkes 1. januar 2018.
• For de over 55 år gjelder eksisterende særaldersgrenser.
• Ny pensjonsordning for alle som ansettes i 2017.
ROM Eiendom med 94 ansatte går inn i Bane NOR i løpet av 2017.
• I ROMs årsregnskap for 2015 er verdien satt til 3,61 milliarder. Der anslås verdi av all eiendom til 12 milliarder kroner.
ROM har 980 bygg.
NSB
• Blir rendyrket togoperatør.
• Skal nedbemanne med 300 innen ledelse og administrasjon fram til desember 2018.
• Godstrafikken og Nettbuss drives videre.
• NSB Anbud AS, etablert i juni 2016. Godkjent for å konkurrere om de to trafikkpakkene som lyses ut.
Entur AS
• Ansvar for betjent salg, hittegods og kundesenter. 248 ansatte.
• Skal ha salgs- og billettsystemer for jernbanen. Har fått oppdrag med å utvikle en nasjonal reiseplanlegger for all kollektivtrafikk.
• Eid av NSB. Overføres til Samferdselsdepartementet i år.
• Togselskapene som vinner trafikkpakker blir pålagt å benytte Entur. I tillegg kan de utvikle egne salgskanaler. Foreløpig har kun NSB avtale med Entur AS.
Materiellselskapet AS
• Skal kjøpe, forvalte, eie og leie ut togmateriell til operatørene. 31 ansatte.
• Opprettet i oktober 2016, eid av NSB. Overføres til Samferdselsdepartementet i år. Fire avdelinger: Finans og HR, teknisk, materiell og juridisk.
Togvedlikehold AS
• Etablert i september 2016. Overtar Mantena AS med 1101 ansatte (2015).
• Selskapet som vinner en kontrakt er ansvarlig for vedlikehold. Velger selv leverandør av tjenestene, som får tilgang til verksteder og skinner for parkering.
• Togmateriell AS vil leie ut materiellet med «servicehefte» som viser historikk og program for vedlikehold.
Renhold
• NSB Trafikkservice AS har renhold av persontog med 130 fast ansatte på elleve baser rundt i Norge. Etablert 2001.
• Togrenhold er konkurranseutsatt, Trafikkservice har kontrakt til 31. juli 2018. Eid 55 prosent av NSB AS og 45 prosent av ISS Facility Services AS.
Konkurransen om persontog
• Togselskapene konkurrerer om enerett til å kjøre persontog på strekningene.
• To unntak der NSB fortsetter sitt tilbud:
- Intercity-tog på Dovrebanen, strekningen Lillehammer-Gardermoen-Oslo.
- Sørlandsbanen mellom Kongsberg og Oslo.
Framdriften
• Jernbanereformen er forsinket i forhold til opprinnelig plan.
• Sørlandsbanen: Konkurransegrunnlag ut i løpet av våren. Trafikkstart i desember 2018.
• Pakke nord: Konkurransegrunnlag ut senere. Trafikkstart desember 2019.
Disse fortsetter som før
• Flåmsbana er unntatt konkurranse og tildelt NSB ut 2027. Siden 1998 har Aurland Ressursutvikling og NSB samarbeidet om salg og drift.
• Baneservice AS har i mange år konkurrert om oppdrag innen fornyelse og vedlikehold. Skilt ut fra Jernbaneverket som aksjeselskap i 2005. Heleid av Samferdselsdepartementet til 1.1.2016 da det ble overført til Nærings- og fiskeridepartementet.
Les mer:
• Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
• NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
• Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
• NSB må kutte 300 ansatte
• – Regjeringen tar kvelertak på NSB
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin