JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bane Nor-sjefen argumenterer godt mot privatisering av jernbanen, mener Lysbakken (SV)

SV-leder Audun Lysbakken håper Bane Nor-styrets beslutning om å opprette eget selskap for drift og vedlikehold, er starten på en erkjennelse om at konkurranseutsetting ikke er veien å gå for en bedre jernbane.
SV-leder Audun Lysbakken mener Bane Nor tar et riktig valg, når de velger å opprette eget selskap framfor direkte konkurranseutsetting. -Oppsplitting fører ikke til at de reisende får det bedre. Det fører bare til at de ansatte får press på arbeidsbetingelsene

SV-leder Audun Lysbakken mener Bane Nor tar et riktig valg, når de velger å opprette eget selskap framfor direkte konkurranseutsetting. -Oppsplitting fører ikke til at de reisende får det bedre. Det fører bare til at de ansatte får press på arbeidsbetingelsene

Ole Palmstrøm

morten.hansen@lomedia.no

– Bane Nor sjefen skriver at direkte konkurranseutsetting vil påvirke motivasjonen til de ansatte og påvirke leveransene til Bane Nor. Det han i praksis gjør, er å argumentere mot konkurranseutsetting generelt, sier SV-leder Audun Lysbakken.

Han viser til det Bane Nors konsernsjef, Gorm Frimannslund, skrev på selskapets internsider, i forbindelse med at styret i Bane Nor vil opprette et eget aksjeselskap som skal ta seg av drift og vedlikehold.

De ansatte slipper full konkurranseutsetting: Bane Nor oppretter eget selskap for drift og vedlikehold

Krevende for de ansatte

Her skrev Frimannslund blant annet:

«Det ble poengtert at det vil være krevende for medarbeiderne å se at kollegaer gradvis blir virksomhetsoverdratt til eksterne selskaper i en periode over flere år. Dette kan påvirke motivasjonen samtidig som det kan redusere fokuset på kjerneleveransene.»

Bane Nor-sjefen ber bekymrede ansatte om ikke å se spøkelser på høylys dag

Samle – ikke oppsplitting

Lysbakken håper Bane Nor-styrets beslutning er starten på en erkjennelse om at konkurranseutsetting ikke er veien å gå for en bedre jernbane.

– Jeg håper det dette er et tegn på at de som vil ha mest mulig konkurranse får kalde føtter, sier Lysbakken.

Selv om han mener Bane Nor-styrets vedtak er positivt, karakteriserer han det som meningsløst å skille denne delen av virksomheten ut i et eget selskap.

– Det burde heller vært samlet inn i et større selskap, som det gjøres i mange av de mest veldrevne jernbanelandene. Oppsplitting fører ikke til at de reisende får det bedre. Det fører bare til at de ansatte får press på arbeidsbetingelsene, sier Lysbakken.

Ingen tegn til å snu

Han tror likevel ikke Bane Nors avgjørelse er et tegn på at privatiseringsiveren til regjeringen er på retur.

– Det er viktig å ikke tro at regjeringen har snudd. Det gjelder fortsatt for oss i opposisjon og fagbevegelse å holde presset mot denne politikken oppe, fastslår Lysbakken.

Tre om privatisering: – Det går alltid ut over lønn og pensjon

Dette er det nye Jernbane-Norge

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse