JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tre om privatisering: – Det går alltid ut over lønn og pensjon

Gunn Iren Møllerbakken, Jostein Kleven og Eirik Wangen Næss har felles erfaring med privatisering: Lønn og pensjon rammes alltid.

Ole Palmstrøm

anders@lomedia.no

Tillitsvalgte på LO Stats landskonferanse fikk torsdag servert tre historier fra den konkurranseutsatte virkeligheten - fra Forsvarsbygg, luftfarten og Condotte-konkursen på Follo-banen.

Gunn Iren Møllerbakken hadde vært renholder i Forsvarsbygg i mange år, da det ble klart at regjeringa hadde bestemt at renholdet i Forsvaret ikke lenger skulle utføres av Forsvarsbygg, men konkurranseutsettes.

De har strammet inn på privatiseringen. Nå kan Oslo-modellen bli forbilde for hele Norge

– Vi ble sjokkert

Renholder Møllerbakken fortalte om en prosess som drog ut i tid, fordi det var mer komplisert enn man trodde å konkurranseutsette renholdet.

– Vi fikk til slutt jobbe til 26. april 2016. Da hadde vi vært i mange debatter og pratet mye. Pensjonstapet var det verste for oss som ikke fikk fortsette i Forsvarsbygg, forteller hun.

Møllerbakken var blant dem som ble med over til ISS. Om hun hadde blitt der resten av yrkeslivet, ville hun tapt mellom 1,3 og 1,5 millioner kroner sammenlignet med det pensjonsløpet hun hadde som ansatt i Forsvarsbygg.

Renholder Mary Fossen (61) fikk sparken og mistet AFP. Nå taper hun 900 000 i pensjon (17.08.17)

SJOKK: Renholder Gunn Iren Møllerbakken og kollegaene i Forsvarsbygg fikk sjokk da beskjeden om at de skulle konkurranseutsettes kom. - Vi tapte alt, sier hun.

SJOKK: Renholder Gunn Iren Møllerbakken og kollegaene i Forsvarsbygg fikk sjokk da beskjeden om at de skulle konkurranseutsettes kom. - Vi tapte alt, sier hun.

Ole Palmstrøm

– Vi var ni-ti personer på Terningmoen, og nå tror jeg det er to igjen som flyr rudt. Jeg skjønner ikke hvordan de damene skal greie seg.

Gruppen av renholdere mellom 55 og 60 år kom dårligst ut, ettersom de ikke var blant de som fikk fortsette i Forsvaret fram til AFP-alder, og hadde for kort tid til å tjene opp AFP-pensjon i ISS.

– Det snakkes om at det aldri har vært så møkkete i Forsvaret som nå. Men unnskyld, jeg kan ikke annet enn å fryde meg, sa Møllerbakken, som til slutt fikk jobb i Elverum kommune.

Møllerbakken nøler ikke med å kalle det hele en skandale.

– Vi tapte alt, og politikerne gjorde ikke en skit, oppsummerer hun.

«Det er ingen der ute som klarer å vaske så mye»

Avinors mange steg i retning av det private

Mangeårig leder av NTL Luftfarten, Jostein Kleven, fortalte om veien fra Luftfartsverket til dagens Avinor.

Først ville Bondevik I-regjeringen gjøre Luftfartsverket om til et aksjeselskap, noe de fikk stoppa. I 2003 ble det til slutt Avinor. Kleven fortalte om stadig press på innsparinger i årene etter.

Senere har flysikringsdivisjonen blitt skilt ut i eget selskap, med det formål om å være med å konkurrere om kontrakter.

Fra 2012 har det i alle tariffoppgjør vært press på pensjonsordningene i Avinor, før dette til slutt ble landet i form av en avtale i år.

FORSKJELLER: Tidligere leder Jostein Kleven i NTL Luftfarten mener privatiseringstrenden skaper økte forskjeller i samfunnet.

FORSKJELLER: Tidligere leder Jostein Kleven i NTL Luftfarten mener privatiseringstrenden skaper økte forskjeller i samfunnet.

Ole Palmstrøm

Et annet eksempel er privatisering av brann-, rednings- og plasstjenesten på Bodø lufthavn. Her ble det den private aktøren Falck som vant anbudet.

– Det har betydd at de ansatte har fått heva aldersgrensa til 70 år, fra 60 år som de hadde i Forsvaret. Det er dårligere lønn og avtaler, og ingen sikring om du ikke skulle klare de medisinske kravene. I tillegg ligger usikkerheten for hva som skjer i neste anbudsperiode, sier Kleven.

Han etterlyser en ordentlig evaluering av denne privatiseringa, og han etterlyser oversikt over hva den totale kostnaden har vært.

– Det som skjer i Bodø, og det som skal skje ved å sette ut drifta av Haugesund lufthavn, er jeg redd er med på å ødelegge Avinor-modellen. Det er lønns- og arbeidsvilkår og pensjon det går utover hele veien. Dette er ikke den riktige måten å gjøre det på dersom vi ønsker et samfunn uten de store forskjellene, sa Kleven.

Offentlig ansatte på anbud: – Det aller viktigste er å redde jobbene våre

Italiensk anbudsvinner

Distriktssekreær Eirik Wangen Næss i Arbeidsmandsforbundet fikk en ny utfordring da den italienske entreprenøren Condotte vant et anbud om en stor jobb på Follobaneprosjektet.

I første omgang besto jobben i å organisere de mange utenlandske arbeiderne Condotte hadde på prosjektet. Til slutt ble det rundt 100 medlemmer, og forbundet fikk en relasjon til bedrifta som gjorde at de kunne ha en grei dialog.

Men sommeren 2017 slutta Condotte å betale underentreprenørene sine, og i januar 2018 heva Bane Nor kontrakten med selskapet. Etter hvert søkte det enorme selskapet om konkursbeskyttelse i Roma, og dermed fikk ikke de ansatte i Norge noe lønn. Lønnsgarantifondet var ikke aktuelt enda, så lenge Condotte ikke har blitt slått konkurs.

– Rundt 200 arbeidere bodde sammen, og ville ikke reise hjem før de hadde fått lønna si. Å ha allmøte med 200 italienere som ikke ville høre på deg var en ny opplevelse. Vi fikk til noen drøftinger og fritak for arbeidsplikt, og de fleste reise hjem, forteller Næss.

Anleggsarbeidere som jobbet på Follobanen for italienske Condotte må fortsatt vente på lønn og feriepenger

NYBROTTSARBEID: Distriktssekretær Eirik Wangen Næss i Arbeidsmandsforbundet synes det var krevende nok å organisere italienske arbeidere på oppdrag i Norge. Da bedriften gikk konkurs ble det enda mer nybrottsarbeid, som blant annet har resultert i at arbeidsmandsforbundet i dag eier to gravemaskiner, en hjullaster og to borerigger. De har tatt arrest i maskinene for å sikre noe lønn til arbeidstakerne fra boet.

NYBROTTSARBEID: Distriktssekretær Eirik Wangen Næss i Arbeidsmandsforbundet synes det var krevende nok å organisere italienske arbeidere på oppdrag i Norge. Da bedriften gikk konkurs ble det enda mer nybrottsarbeid, som blant annet har resultert i at arbeidsmandsforbundet i dag eier to gravemaskiner, en hjullaster og to borerigger. De har tatt arrest i maskinene for å sikre noe lønn til arbeidstakerne fra boet.

Ole Palmstrøm

Men Condotte var fremdeles ikke konkurs, og det var ingen utsikter til penger som kunne dekke lønnskravet til de ansatte. Da Arbeidsmandsforbundet fikk høre om et skip som var på vei for å hente maskinene, gikk de ved forbundslederen til byfogden og tok arrest i maskiner.

I februar blir kravet til lønnsgarantifondet foreldet, dersom konkursen ikke er klar for Condotte. Samtidig har staten et stort skattekrav mot selskapet. Næss mener det hele har vært en trist affære.

– Å gi anbudet til utlandet var i dette tilfellet ganske feil. Vi valgte å gå inn og organisere og få tariffavtaler, men det må gjøres noe politisk med kontraktene. Av de garantiene som oppdragsgiverne betaler inn, må lønn og skatt ha førsteprioritet. Nå håper jeg bare vi får løst dette før jul, sier han.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse