Condotte har begjært seg selv konkurs
Anleggsarbeidere som jobbet på Follobanen for italienske Condotte må fortsatt vente på lønn og feriepenger
Italienske myndigheter skal vurdere om de godtar konkursbegjæringen til Condotte. Samtidig har Arbeidsmandsforbundet tatt ytterligere to anleggsmaskiner i arrest, for å sikre at arbeiderne som jobbet på Follobaneprosjektet for Condotte får utbetalt lønn og feriepenger.
VENTER PÅ LØNN OG FERIEPENGER: Etter at byggherre BaneNor på Follobaneprosjektet hevet kontrakten med det italienske entreprenørselskapet Condotte i januar, har arbeiderne slitt med å få lønna si (arkivfoto)
Tri Nguyen Dinh
ane.borrud@lomedia.no
– Jeg kan ikke si at jeg er overrasket over at Condotte har begjært seg selv konkurs. Det er ikke penger i selskapet, sier distriktssekretær i Arbeidsmandsforbundets avdeling 2 Oslo/Akershus, Eirik W. Næss.
Han er en av de som har vært tettest på de 81 medlemmene av Arbeidsmandsforbundet som jobbet for det italienske selskapet på Follobaneprosjektet.
Anleggsarbeiderne har fremdeles ikke fått lønn for mars. På den utbetalingen skulle de også fått feriepenger.
Til sammen har nå Arbeidsmandsforbundets medlemmer krav mot bedriften på 3,7 millioner kroner.
Mangler lønn og feriepenger
Follobaneprosjektet skal gi doble tog-spor mellom Oslo S og Ski. Bane Nor er byggherre, og ga to av fem hovedkontrakter til det italienske selskapet Condotte. Condotte opprettet et norskregistrert utenlandsk foretak (NUF) for prosjektarbeidet i Oslo.
I januar i år hevet Bane Nor kontrakten med den norske delen av Condotte, da det viste seg at det internasjonale konsernet hadde store økonomiske problemer.
Begjært seg selv konkurs
At Condotte har begjært seg selv konkurs, betyr ikke at det er konkurs.
– Systemet i Italia er sånn at det nå oppnevnes en slags bestyrer som har om lag fram til jul på seg til å finne ut om det offentlige godkjenner at Condotte slår seg konkurs eller ikke. Fram til den beslutningen eventuelt kommer, er ikke Condotte konkurs, forklarer Næss.
– Dersom Condotte går konkurs, kan anleggsarbeiderne som har jobbet på Follobaneprosjektet for Condotte ha rettigheter i lønnsgarantiordningen. Så lenge bedriften ikke er konkurs, har de ikke det, fortsetter Næss.
Men hva anleggsarbeiderne kan få fra lønnsgarantiordningen, avhenger av når bedriften eventuelt går konkurs. For lønnskrav kan ikke ha forfall lenger tilbake enn 12 måneder før den dagen begjæring om konkurs kommer inn til tingretten.
• Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene gikk til utenlandske entreprenører
Arrest i maskiner
Siden lønnsgarantiordningen ikke er en sikker redningsplanke for anleggsarbeiderne som står uten mars-lønn og feriepenger, har Arbeidsmandsforbundet valgt en annen strategi. De har fått tatt arrest i fem anleggsmaskiner som var under Condottes eie.
I april fikk Arbeidsmandsforbundet medhold fra byfogden om å ta arrest i to gravemaskiner og en hjullaster som tilhørte Condotte. 1. juni ble det tatt arrest i ytterligere to borerigger på vegne av forbundets medlemmer. Det betyr at Condotte ikke får lov å flytte eller selge de fem maskinene før det er helt sikkert at anleggsarbeiderne får pengene sine.
– Vi mener at det summen vi kan få for disse maskinene er nok til å dekke utestående betalinger, sier Næss.
Nå vil Arbeidsmandsforbundet sammen med LO-advokat Lornts Natrud Nagelhus ta ut en forliksklage sånn at forliksrådet kan behandle saken.
– Condotte bør ikke ha innsigelser mot lønnskravene og forliksrådet vil kunne avsi dom i samsvar med medlemmenes krav, sier Natrud Nagelhus.
– Og hvis Condotte fortsatt ikke gjør opp for seg etter en runde i retten, kan medlemmene i Arbeidsmandsforbundet kreve maskinene tvangssolgt, forklarer LO-advokaten.
Distriktssekretær Eirik Næss håper saken løser seg før jul.
– Hvis vi får solgt maskinene så er det den absolutt raskeste måten å sørge for at arbeiderne får pengene som Condotte skylder dem, avslutter han.
• – Bane Nor bør sørge for at arbeiderne i Condotte får lønna si
• Follobanen kan bli forsinket og dyrere enn ventet
Condotte-saken i korte trekk:
• To av fem hovedkontrakter på byggingen av doble tog-spor mellom Oslo og Ski gikk til det italienske selskapet Condotte. De fleste av arbeiderne på de to prosjektene var italienere som dro nordover for å jobbe.
• Etter hvert har det vist seg at Condotte har økonomiske problemer. Sommeren 2017 skyldte Condotte underentreprenører på Follobanen rundt 100 millioner kroner, og i januar i år ble det klart at selskapet kjemper mot konkurs.
• 8. januar i år begjærte selskapet konkursbeskyttelse for retten i Roma. Det innebærer en sikkerhet mot å bli slått konkurs mens bedriften forhandler med bankene som finansierer Condotte-konsernet.
• Torsdag 11. januar dro Bane Nor på hastemøte til den italienske hovedstaden. Fem dager etter ble det klart at selskapet fikk konkursbeskyttelse fram til 18. mai. 30. januar kom nyheten om at Bane Nor hever avtalene med det konkurstruede selskapet. Fristen for å redde selskapet ble senere forlenget til midten av juli.
• Den 16. juli sendte Condotte brev til retten i Roma om at de var insolvent og at de ville begjære åpning av konkurs den 17. juli, melder bygg.no
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.
Flere saker
Condotte-saken i korte trekk:
• To av fem hovedkontrakter på byggingen av doble tog-spor mellom Oslo og Ski gikk til det italienske selskapet Condotte. De fleste av arbeiderne på de to prosjektene var italienere som dro nordover for å jobbe.
• Etter hvert har det vist seg at Condotte har økonomiske problemer. Sommeren 2017 skyldte Condotte underentreprenører på Follobanen rundt 100 millioner kroner, og i januar i år ble det klart at selskapet kjemper mot konkurs.
• 8. januar i år begjærte selskapet konkursbeskyttelse for retten i Roma. Det innebærer en sikkerhet mot å bli slått konkurs mens bedriften forhandler med bankene som finansierer Condotte-konsernet.
• Torsdag 11. januar dro Bane Nor på hastemøte til den italienske hovedstaden. Fem dager etter ble det klart at selskapet fikk konkursbeskyttelse fram til 18. mai. 30. januar kom nyheten om at Bane Nor hever avtalene med det konkurstruede selskapet. Fristen for å redde selskapet ble senere forlenget til midten av juli.
• Den 16. juli sendte Condotte brev til retten i Roma om at de var insolvent og at de ville begjære åpning av konkurs den 17. juli, melder bygg.no