Follobanen kan bli forsinket og dyrere enn ventet
Follobanen, som skal halvere reisetiden mellom Ski og Oslo, risikerer å bli både forsinket og mye dyrere enn ventet, ifølge en internrapport fra Bane Nor.
Utbyggingen av Follobanen har ikke gått på skinner.
Ane Børrud
Follobanen, som med sine 22 kilometer vil bli Nordens hittil lengste jernbanetunnel, er anslått å koste om lag 25 milliarder kroner og er ventet å stå ferdig i 2021. Tidsskjemaet ser nå ut til å sprekke, skriver Smaalenenes Avis.
Årsakene skal blant annet være etterdønninger av komplikasjonene knyttet til den konkurstruede italienske entreprenøren Condotte, som i januar ble fjernet av Bane Nor fra prosjektet.
– Etter at Follobanen hevet kontraktene med Condotte, økte selvsagt risikoen for økte kostnader og forsinkelser. Det er naturlig at dette blir registrert i en månedsrapport, heter det i en epost fra Follobanen-ledelsen til Byggeindustrien.
Follobanen-ledelsen melder også at prosjektet nå er over 60 prosent ferdig.
(©NTB)
• Ap-politiker syns det er svært oppsiktsvekkende at Condotte tok 385 millioner fra Follobanen
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.