JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sverre Myrli er sjokkert over at Condotte har overført nesten 400 millioner kroner til morselskapet.

Sverre Myrli er sjokkert over at Condotte har overført nesten 400 millioner kroner til morselskapet.

Helge Rønning Birkelund

Condotte overførte nesten 400 millioner til vaklende morselskap

Ap-politiker syns det er svært oppsiktsvekkende at Condotte tok 385 millioner fra Follobanen

– Det er ikke bare rosenrødt å få utenlandske entreprenører til de store byggeprosjektene. Nå må regjeringen ta lærdom, sier stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap).


20.02.2018
13:09
21.08.2023 17:14

helge@lomedia.no

I slutten av januar ble det italienske selskapet Condotte kastet ut av Follobane-prosjektet. Bane NOR måtte selv ta over prosjektet, som totalt har en kostnad på 25 milliarder kroner. Den delen som Bane NOR har tatt over hadde en ramme på 3,2 milliarder kroner.

Nettstedet Byggeindustrien har avdekket at italienske Condotte i 2016 førte 385 millioner kroner ut av det norske prosjektet og inn i det vaklende morselskapet.

– Svært oppsiktsvekkende. Dette høres tvilsomt ut og styrker ikke akkurat inntrykket mitt av Condotte, sier samferdselspolitiker Sverre Myrli til frifagbevegelse.no.

– Jeg er fullt klar over at vi må ha internasjonal konkurranse om slike prosjekt. Men vi må slutte å legge til rette for at flest mulig utenlandske entreprenører skal utkonkurrere norske entreprenører. Nå har vi så mange dårlige erfaringer at regjeringen må ta lærdom og heller legge forholdene til rette for norske selskap, legger han til.

Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene uteble

Mye penger

– Norsk bygg- og anleggsnæring er svært oppegående. Vi bruker så mye penger på samferdselsprosjekter at vi må ta den på alvor og gjøre det til en satsingsnæring på linje med oppdrett, olje- og gass og reiseliv. Det er en så stor og viktig næring at vi må sørge for at vi får igjen noe mer enn bare et høl i veggen. Når vi bruker 25 milliarder kroner, kan det bidra til å bygge både kompetanse og ny teknologi. Det er snakk om arbeidsplasser, kompetanse, skatteinntekter, lærlinger og yrkesopplæring, påpeker Myrli.

Også AF Gruppens konsernsjef Morten Grongstad mener staten må ta lærdom av Condotte- og Alpine Bau-fadesene.

Sistnevnte selskap gikk konkurs i 2013 midt under tre store prosjekter for Statens veivesen. Størst var jobben på fellesprosjektet på E6 mellom Minnesund og Brøhaug, en kontrakt pålydende 1,3 milliarder kroner.

– Nå har vi hatt tre-fire tydelige hendelser rundt likviditet og gjennomføringsevne for utenlandske entreprenører i Norge. Jeg håper og tror at norske myndigheter tar dette innover seg, sier Grongstad til nettstedet Bygg.no.

– Vi må unngå at det blir en gjenganger at penger fra norsk statskasse skal ut og prøve å redde internasjonale strukturer. Både for Condotte og Alpine Bau virker det som at man har søkt norsk kontantstrøm for å prøve å berge selskap som har vaklet. Det er selvsagt en lite tilfredsstillende situasjon, primært for byggherren som får utfordringer med det, legger han til.

Få nyhetsbrevet vårt

I Condottes tilfelle lyste varsellampene allerede før en av milliardkontraktene med Bane NOR ble signert.

Byggeindustrien har tidligere i år avslørt at Jernbaneverket – i en KPMG-rapport de selv hadde bestilt – fikk opplysninger om at det stod svært dårlig til med likviditeten i det italienske selskapet og at gjelda i selskapet var skyhøy.

Men Condotte hadde da allerede kommet seg gjennom prekvalifiseringen, og Bane NOR kunne risikert søksmål om de valgte å ekskludere italienerne på dette tidspunktet.

Condotte fikk 1 av 5 mulige poeng for likviditet i KPMG-rapporten.

– Når jeg tok lappen lærte jeg at når det lyser gult skal du stoppe, poengterer Sverre Myrli.

– Det å ha økonomisk gjennomføringsevne, likviditet og kraft til å stå igjennom et prosjekt er helt sentralt for å få gode prosjekter, og det håper jeg i fremtiden blir vurdert som viktige vurderingskriterier i prekvalifiseringene, sier Grongstad til Bygg.no.

– Varsellampene lyste

I Condottes tilfelle lyste varsellampene allerede før en av milliardkontraktene med Bane NOR ble signert. Byggeindustrien har tidligere i år avslørt at Jernbaneverket – i en KPMG-rapport de selv hadde bestilt – fikk opplysninger om at det stod svært dårlig til med likviditeten i det italienske selskapet og at gjelda i selskapet var skyhøy. Condotte fikk 1 av 5 mulige poeng for likviditet i KPMG-rapporten.

Men Condotte hadde da allerede kommet seg gjennom prekvalifiseringen, og Bane NOR kunne risikert søksmål om de valgte å ekskludere italienerne på dette tidspunktet.

Grongstad mener det tydelig var varselsignal der, men Bane NOR har pekt på at rapporten ikke var en del av det formelle prekvalifiseringsmaterialet. Slik sett hadde de ikke armslaget til å gjøre noe med det.

Nylig tok både Myrli og Sp-politiker Ivar Odnes opp Follobanen i Stortinget.

– Valget av Condotte var noe våre fagfolk i det daværende Jernbaneverket gjorde. Det er ikke den omtalte KPMG-rapporten som har vært grunnlaget for å kvalitetssikre entreprenørene i prekvalifiseringen, svarte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Stortingets spørretime onsdag.

– Bane Nor sier Condotte har levert godt arbeid

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen benektet fra Stortingets talerstol at det var noe med anbudskonkurransen som gjorde at man skulle diskvalifisere den italienske entreprenøren. Bakgrunnen for kvalifiseringen var et system som kalles TransQ.

– Det var ingen ting i denne evalueringen som ga rødt lys i den forstand at man ikke kunne gå videre med Condotte. På en del områder gjorde de det bedre enn konkurrentene. På noen områder dårligere, svarte Ketil Solvik-Olsen.

– Ingen røde lys før Condotte fikk anbudet

– KPMG-rapporten skulle ligge til grunn for å se om det var noen spesielle ting som skulle følges opp i driften av prosjektet. Det er riktig at Condotte der fikk dårlig rating på noen punkter, men det var ikke nok til å diskvalifisere den italienske entreprenøren i konkurransen, svarte Solvik-Olsen, og la til at Bane Nor har strammet inn på kravene for å unngå å havne i en lignende situasjon senere.

Bakgrunnen for at det italienske selskapet fikk trøbbel, er ifølge Solvik-Olsen knyttet at de ikke har fått betalt for en del oppdrag de har hatt i Italia og Algerie.

– Bane Nor sier til oss at de har levert godt arbeid på det de har hatt kontrakt på i Norge. Det hjelper likevel ikke hvis selskapet kommer i en likviditetsskvis som gjør at de ikke kan betale sine underentreprenører og arbeidet stopper opp. Derfor har vi vært veldig opptatt av at vi skulle få løst den problemstillingen som kom nå, slik at ikke vi her i Norge blir skadelidende som følge av at en stor entreprenør har problemer andre steder, sa Solvik-Olsen.

Les mer:

Vil ha svar på hvordan italienske Condotte ble valgt som entreprenør

Italiensk entreprenør på Follobanen nær konkurs

Bane NOR anker dom om Follobane-tildeling

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

20.02.2018
13:09
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker