JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Condotte overførte nesten 400 millioner til vaklende morselskap

Ap-politiker syns det er svært oppsiktsvekkende at Condotte tok 385 millioner fra Follobanen

– Det er ikke bare rosenrødt å få utenlandske entreprenører til de store byggeprosjektene. Nå må regjeringen ta lærdom, sier stortingsrepresentant Sverre Myrli (Ap).
Sverre Myrli er sjokkert over at Condotte har overført nesten 400 millioner kroner til morselskapet.

Sverre Myrli er sjokkert over at Condotte har overført nesten 400 millioner kroner til morselskapet.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

I slutten av januar ble det italienske selskapet Condotte kastet ut av Follobane-prosjektet. Bane NOR måtte selv ta over prosjektet, som totalt har en kostnad på 25 milliarder kroner. Den delen som Bane NOR har tatt over hadde en ramme på 3,2 milliarder kroner.

Nettstedet Byggeindustrien har avdekket at italienske Condotte i 2016 førte 385 millioner kroner ut av det norske prosjektet og inn i det vaklende morselskapet.

– Svært oppsiktsvekkende. Dette høres tvilsomt ut og styrker ikke akkurat inntrykket mitt av Condotte, sier samferdselspolitiker Sverre Myrli til frifagbevegelse.no.

– Jeg er fullt klar over at vi må ha internasjonal konkurranse om slike prosjekt. Men vi må slutte å legge til rette for at flest mulig utenlandske entreprenører skal utkonkurrere norske entreprenører. Nå har vi så mange dårlige erfaringer at regjeringen må ta lærdom og heller legge forholdene til rette for norske selskap, legger han til.

Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene uteble

Mye penger

– Norsk bygg- og anleggsnæring er svært oppegående. Vi bruker så mye penger på samferdselsprosjekter at vi må ta den på alvor og gjøre det til en satsingsnæring på linje med oppdrett, olje- og gass og reiseliv. Det er en så stor og viktig næring at vi må sørge for at vi får igjen noe mer enn bare et høl i veggen. Når vi bruker 25 milliarder kroner, kan det bidra til å bygge både kompetanse og ny teknologi. Det er snakk om arbeidsplasser, kompetanse, skatteinntekter, lærlinger og yrkesopplæring, påpeker Myrli.

Også AF Gruppens konsernsjef Morten Grongstad mener staten må ta lærdom av Condotte- og Alpine Bau-fadesene.

Sistnevnte selskap gikk konkurs i 2013 midt under tre store prosjekter for Statens veivesen. Størst var jobben på fellesprosjektet på E6 mellom Minnesund og Brøhaug, en kontrakt pålydende 1,3 milliarder kroner.

– Nå har vi hatt tre-fire tydelige hendelser rundt likviditet og gjennomføringsevne for utenlandske entreprenører i Norge. Jeg håper og tror at norske myndigheter tar dette innover seg, sier Grongstad til nettstedet Bygg.no.

– Vi må unngå at det blir en gjenganger at penger fra norsk statskasse skal ut og prøve å redde internasjonale strukturer. Både for Condotte og Alpine Bau virker det som at man har søkt norsk kontantstrøm for å prøve å berge selskap som har vaklet. Det er selvsagt en lite tilfredsstillende situasjon, primært for byggherren som får utfordringer med det, legger han til.

Få nyhetsbrevet vårt

I Condottes tilfelle lyste varsellampene allerede før en av milliardkontraktene med Bane NOR ble signert.

Byggeindustrien har tidligere i år avslørt at Jernbaneverket – i en KPMG-rapport de selv hadde bestilt – fikk opplysninger om at det stod svært dårlig til med likviditeten i det italienske selskapet og at gjelda i selskapet var skyhøy.

Men Condotte hadde da allerede kommet seg gjennom prekvalifiseringen, og Bane NOR kunne risikert søksmål om de valgte å ekskludere italienerne på dette tidspunktet.

Condotte fikk 1 av 5 mulige poeng for likviditet i KPMG-rapporten.

– Når jeg tok lappen lærte jeg at når det lyser gult skal du stoppe, poengterer Sverre Myrli.

– Det å ha økonomisk gjennomføringsevne, likviditet og kraft til å stå igjennom et prosjekt er helt sentralt for å få gode prosjekter, og det håper jeg i fremtiden blir vurdert som viktige vurderingskriterier i prekvalifiseringene, sier Grongstad til Bygg.no.

– Varsellampene lyste

I Condottes tilfelle lyste varsellampene allerede før en av milliardkontraktene med Bane NOR ble signert. Byggeindustrien har tidligere i år avslørt at Jernbaneverket – i en KPMG-rapport de selv hadde bestilt – fikk opplysninger om at det stod svært dårlig til med likviditeten i det italienske selskapet og at gjelda i selskapet var skyhøy. Condotte fikk 1 av 5 mulige poeng for likviditet i KPMG-rapporten.

Men Condotte hadde da allerede kommet seg gjennom prekvalifiseringen, og Bane NOR kunne risikert søksmål om de valgte å ekskludere italienerne på dette tidspunktet.

Grongstad mener det tydelig var varselsignal der, men Bane NOR har pekt på at rapporten ikke var en del av det formelle prekvalifiseringsmaterialet. Slik sett hadde de ikke armslaget til å gjøre noe med det.

Nylig tok både Myrli og Sp-politiker Ivar Odnes opp Follobanen i Stortinget.

– Valget av Condotte var noe våre fagfolk i det daværende Jernbaneverket gjorde. Det er ikke den omtalte KPMG-rapporten som har vært grunnlaget for å kvalitetssikre entreprenørene i prekvalifiseringen, svarte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Stortingets spørretime onsdag.

– Bane Nor sier Condotte har levert godt arbeid

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen benektet fra Stortingets talerstol at det var noe med anbudskonkurransen som gjorde at man skulle diskvalifisere den italienske entreprenøren. Bakgrunnen for kvalifiseringen var et system som kalles TransQ.

– Det var ingen ting i denne evalueringen som ga rødt lys i den forstand at man ikke kunne gå videre med Condotte. På en del områder gjorde de det bedre enn konkurrentene. På noen områder dårligere, svarte Ketil Solvik-Olsen.

– Ingen røde lys før Condotte fikk anbudet

– KPMG-rapporten skulle ligge til grunn for å se om det var noen spesielle ting som skulle følges opp i driften av prosjektet. Det er riktig at Condotte der fikk dårlig rating på noen punkter, men det var ikke nok til å diskvalifisere den italienske entreprenøren i konkurransen, svarte Solvik-Olsen, og la til at Bane Nor har strammet inn på kravene for å unngå å havne i en lignende situasjon senere.

Bakgrunnen for at det italienske selskapet fikk trøbbel, er ifølge Solvik-Olsen knyttet at de ikke har fått betalt for en del oppdrag de har hatt i Italia og Algerie.

– Bane Nor sier til oss at de har levert godt arbeid på det de har hatt kontrakt på i Norge. Det hjelper likevel ikke hvis selskapet kommer i en likviditetsskvis som gjør at de ikke kan betale sine underentreprenører og arbeidet stopper opp. Derfor har vi vært veldig opptatt av at vi skulle få løst den problemstillingen som kom nå, slik at ikke vi her i Norge blir skadelidende som følge av at en stor entreprenør har problemer andre steder, sa Solvik-Olsen.

Les mer:

Vil ha svar på hvordan italienske Condotte ble valgt som entreprenør

Italiensk entreprenør på Follobanen nær konkurs

Bane NOR anker dom om Follobane-tildeling

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse