JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatiseringen av jernbanen

Bane NOR anker dom om Follobane-tildeling

Bane NOR anker dommen der selskapet ble dømt til å betale Skanska 305 millioner kroner etter å ha tildelt et italiensk selskap en kontrakt på Follobanen.
Fra arbeidet med Follobanen. Bildet er tatt i 2016

Fra arbeidet med Follobanen. Bildet er tatt i 2016

Tri Nguyen Dinh

Bane NOR – tidligere Jernbaneverket – mener dommen bygger på feil fakta og gal rettsanvendelse.

– Basert på tilgjengelig informasjon har vi besluttet å anke saken, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.

Skanska saksøkte Bane NOR etter at italienske Condotte ble tildelt en kontrakt på Follobanen. De hadde levert et tilbud som var lavere enn tilbudet fra Skanska, men Skanska mente det italienske tilbudet var mangelfullt og ikke inneholdt sikring av fjellet ved inngangen til Ekebergåsen ved bygging av tunnel, noe Skanska mente Bane NOR hadde stilt som et absolutt krav.

Oslo tingrett ga Skanska medhold i at tilbudet fra Condotte skulle vært avvist, og retten mener at dersom dette hadde skjedd, ville Skanska med all sannsynlighet fått jobben.

(©NTB)

hege.tannaes-fjeld@ntb.no

Les mer:

Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene gikk til utenlandske entreprenører
Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
Dette er det nye Jernbane-Norge
Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse