Privatiseringen av jernbanen
Bane NOR anker dom om Follobane-tildeling
Bane NOR anker dommen der selskapet ble dømt til å betale Skanska 305 millioner kroner etter å ha tildelt et italiensk selskap en kontrakt på Follobanen.
Fra arbeidet med Follobanen. Bildet er tatt i 2016
Tri Nguyen Dinh
Bane NOR – tidligere Jernbaneverket – mener dommen bygger på feil fakta og gal rettsanvendelse.
– Basert på tilgjengelig informasjon har vi besluttet å anke saken, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.
Skanska saksøkte Bane NOR etter at italienske Condotte ble tildelt en kontrakt på Follobanen. De hadde levert et tilbud som var lavere enn tilbudet fra Skanska, men Skanska mente det italienske tilbudet var mangelfullt og ikke inneholdt sikring av fjellet ved inngangen til Ekebergåsen ved bygging av tunnel, noe Skanska mente Bane NOR hadde stilt som et absolutt krav.
Oslo tingrett ga Skanska medhold i at tilbudet fra Condotte skulle vært avvist, og retten mener at dersom dette hadde skjedd, ville Skanska med all sannsynlighet fått jobben.
(©NTB)
hege.tannaes-fjeld@ntb.no
Les mer:
• Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene gikk til utenlandske entreprenører
• Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
• Dette er det nye Jernbane-Norge
• Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.