JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
IKKE SNØ: Banemontør Henrik Holtan (til venstre), lokfører Lasse Nyland Becker og lærling i banemontørfaget Andre Hogseth brekker løs en brukt skinnedel som skal fraktes fra Loenga til en tunnel noen kilometer unna.

IKKE SNØ: Banemontør Henrik Holtan (til venstre), lokfører Lasse Nyland Becker og lærling i banemontørfaget Andre Hogseth brekker løs en brukt skinnedel som skal fraktes fra Loenga til en tunnel noen kilometer unna.

Bjørn A. Grimstad

Privatiseringen av jernbanen

Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud

Store deler av drift og vedlike­hold på jernbanen er allerede konkurranseutsatt. Nå er Bane NOR i gang med å finne flere oppgaver som kan settes ut.


02.03.2017
10:54
21.08.2023 17:14

njf-magasinet@lomedia.no

– Vinteren er for oftest den vanskeligste tiden å få oppdrag. Det er for hardt å grave. Så jeg ble glad da jeg fikk denne kontrakten, sier Tor Erik Stormoen.

Klokka er rundt åtte på morgenen idet en lastetraktor med fem stille menn i førerhuset og en lang rekke lastevogner tikker ut fra Alnabru. Det er det private selskapet Railcom som har anbudet på vinterberedskapen, men de leier inn personell fra andre selskaper. Det er derfor ulike logoer på de signalgule jakkene.

Dagens oppdrag er å flytte togskinner fra Loenga til en tunnel en kilometer lenger vest. De er dagskiftet på vinterberedskap i Oslo. Men nå er det lite snø.

– Men det var ikke den type oppdrag jeg trodde vi skulle komme til å gjøre, sier Stormoen.

Vinterberedskap ikke er en del av vanlig drift og vedlikehold.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Skinnefrilanser

Han er andre generasjon ute på skinnene. I motsetning til sin far, som har over 40 år i Jernbaneverket, har han valgt å stifte eget AS, med seg selv som eneste ansatt.

Hvis regjeringen får det som de vil, kommer det til å bli stadig flere selskapsjakker ute på de norske skinnene. Nylig satte Bane NOR ned en arbeidsgruppe som skal se på hva som kan konkurranseutsettes av drift og vedlikehold.

– Jeg håper det er en framtid for meg her. Jeg har lyst å være ansatt og helst i Bane NOR. Da kan jeg møte opp på jobb her og så er man hjemme hver kveld. Jeg vet om mange som har en hverdag hvor de plutselig er i Narvik og så er de på Sørlandet, sier Andre Hogseth.

Han har bare et halvt år igjen av lærlingetiden. Samtidig rulles den største reformen av norsk jernbane noensinne ut. De ansatte i det statlige foretaket går en usikker framtid i møte.

– Jeg er litt spent nå. Det spørs om vi får beholde de tillegg, turnusordninger og lønninger vi har. Det er ingen som vet noe, antageligvis ikke de som starter opp Bane NOR en gang. De har noen toppsjefer på plass, men nedover er det litt hulter til bulter, sier lokfører og banemontør i Bane NOR, Lasse Nyland Becker.

Toglederne får utfordringer med flere aktører på skinnene

Får mindre enheter

– Hvis de splitter oss opp, frykter jeg for sikkerheten, sier Jan Georg Daae Hansen, leder for Banepersonalets landsråd i NJF.

Regjeringen har i jernbanemeldingen uttalt at de ønsker å privatisere så mye av drift og vedlikehold av norsk jernbane som mulig. Daae Hansen frykter nå at anbudsutsetting av de ulike strekningene i Norge vil føre til en pulverisering av ansvar. Med mindre enheter i Infrastrukturavdelingen i Bane NOR og flere private i skinnene, vil oversikten og lokalkunnskapen forsvinne, frykter han. Med 30 års erfaring med arbeid på så å si alle togstrekninger i Norge, vet han hvor lite som skal til for at noe går feil.

– Hvis et firma har kun én person med fagopplæring og ti som ikke har det, så vil det gå ut over sikkerheten. Da skal det ikke så mye til for at det skal skje en ulykke. Det er snakk om pluss minus noen millimeter, sier han.

– Altså, de uten fagbrev kan jo å jobbe, det er ikke det. Men det er visse krav som må stilles, sier han og legger til et spørsmål om disse firmaene vil være like villige til å ta inn lærlinger.

Saken fortsetter under bildet

Jan Georg Daae Hansen er leder for Banepersonalets landsråd.

Jan Georg Daae Hansen er leder for Banepersonalets landsråd.

Bjørn A. Grimstad

Vanner ut faget

I følge Daae Hansen er minste­kravet når et firma vinner et anbud, at minst en ansatt til enhver tid skal være fagutdannet. Men om det firmaet gjør vedlikehold flere steder samtidig, sier det seg selv at denne ikke kan være til stede overalt. Det er heller ikke påkrevd.

– Vi kaller dette en utvanning av faget, sier han.

Vedlikehold, drift og fornyelse av den norske jernbanen i stor grad vært et statlig anliggende. Men i løpet av de siste tiårene har det blitt stadig færre av Jernbaneverkets ansatte ute i skinnene. Spesielt innen fornyelse har privatiseringsraten vært høy. Med reformen står nå også drifts- og vedlikeholdsoppgavene for det samme. Dermed kan Infrastrukturavdelingen i det nyopprettede Bane NOR ende opp med å bli et rent administrativt og kontrollerende organ.

– Ettersom folk går av, så ansetter de nye inne på kontorarbeid istedenfor ute på banen. Hvis de setter ut en strekning på anbud, så blir det nok Bane NOR sin oppgave å passe på at alle gjør jobben sin. Det er egentlig utrolig at staten vil sette ut sikkerhetskritiske oppgaver til private, sier den tillitsvalgte.

Saken fortsetter under bildet

UVANLIG VINTER: Brukte skinner fraktes fra Loenga. Lærling Andre Hogseth (fra venstre) og banemontørene Dag Stian Dalen og Kjell Inge Sjöström.

UVANLIG VINTER: Brukte skinner fraktes fra Loenga. Lærling Andre Hogseth (fra venstre) og banemontørene Dag Stian Dalen og Kjell Inge Sjöström.

Bjørn A. Grimstad

Er med i anbudsgruppe

Han har selv takket ja til å delta i en arbeidsgruppe som skal se på hvilke flere drifts- og vedlikeholdsoppgaver som kan konkurranseutsettes. Arbeidet skal være ferdig i juni.

– Det var en viss diskusjon innad i forbundet om vi skulle delta i gruppen. Men vi fant ut at det var bedre å være med, slik at vi får en påvirkning, sier han.

En av endringene som ble vedtatt allerede før reformen, er at det skal bli innført tverrfaglige beredskapsvakter. Det vil si at en banemontør skal kunne gjøre vedlikeholdsoppgaver innen elektrofaget langs linjene. Og en elektromontør skal kunne gjøre arbeid på banen, så lenge det skjer på en beredskapsvakt. Ordningen eksisterer allerede på Bergensbanen, men skal etter planen rulles ut over hele landet.

– Dette er ikke noe vi ønsker og vi mener det er for dårlig opplæring av disse. Vi ser at dette er for å spare penger, ved å ikke ha flere fagfolk i beredskap, sier Daae Hansen.

Les mer:

Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
LO Stat sikret rettighetene for Bane NOR-ansatte fra nyttår
Tillitsvalgte mister innflytelse i Bane NOR

Ny hverdag:

• 1. januar fikk 4 400 personer Bane NOR som ny arbeidsgiver. Rundt halvparten av disse er medlemmer i Norsk Jernbaneforbund. 750 av disse igjen har tilhørighet til Banepersonalets landsråd.

• Regjeringen har i Stortingsmelding 27 (2014-2015) vedtatt at Bane NOR «gradvis skal konkurranseutsette alle drifts- og vedlikeholdsoppgaver som er egnet for det, så snart rammebetingelsene ligger til rette».
• Bane NOR-styret har nedsatt en arbeidgruppe som skal vurdere hvilke oppgaver som kan konkurranseutsettes. NJF er representert i denne gruppen. Arbeidet skal være ferdig juni 2017.

Jeg håper det er en framtid for meg her. Jeg har lyst å være ansatt og helst i Bane NOR.

Lasse Nyland Becker, lokfører og banemontør i Bane NOR

02.03.2017
10:54
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker