KONKURRANSE OM PLASSEN: Hvis mange selskaper skal krangle om prioritering, forsvinner samarbeidet, mener togleder Anneli Tvedt Grotterød.
Bjørn A. Grimstad
Privatiseringen av jernbanen
Toglederne får utfordringer med flere aktører på skinnene
Hvis regjeringen får det som den vil, kommer det til å bli atskillig flere selskaper som skal kjøre persontrafikk på norske skinner i løpet av de neste årene. Det kan by på utfordringer.
njf-magasinet@lomedia.no
– Vi har togledere som har jobbet i Sverige. De sier at slik det er der, er ikke en ønsket situasjon, sier Rune Dahlen, leder i Landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon (LTTA).
I dag, med NSB og Flytoget som to eneste aktører, kan toglederne se på helheten når de skal ta avgjørelser.
For eksempel kan et lokaltog holdes igjen for å sørge for at et forsinket dagtog til Trondheim rekker å kjøre inn tapt tid.
Men hadde lokaltoget tilhørt et annet selskap, kunne en slik avgjørelse ført til klager og krav om økonomisk kompensasjon, siden selskapene er i direkte konkurranse med hverandre.
– Vi frykter at kunden sitter igjen med et mindre fleksibelt tilbud som følge av dette, sier Dahlen.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
Kan miste fellesskapet
– Jeg håper vi ikke får disse prioriteringsreglene. Vi må planlegge for å få mest mulig flyt i trafikken. Men hvis disse selskapene skal krangle om at vi prioriterer den ene foran den andre, så vil ikke det gi en følelse av samarbeid, sier togleder og NJF-medlem Anneli Tvedt Grotterød.
Det er ikke mange månedene siden hun begynte å jobbe som togleder, men har allerede rukket å bli veldig glad i jobben og kollegaene. Men hun er skeptisk til den retningen jernbanereformen kan se ut til å ta.
– Jeg har ikke tro på at det blir mindre byråkrati av en slik reform. De må jo ansette folk som kan planlegge hvordan Bane NOR blir. Mange jeg har snakket med er redd for å miste eierskapsforholdet til arbeidsplassen, sier hun.
• LO vil ha svar om offentlig tjenestepensjon
Strenge krav
– Vårt hjertebarn er hviletidsbestemmelsene i turnusen. Jeg tror det kan bli en kamp mot arbeidsgiver å få beholdt de, sier Rune Dahlen.
Bestemmelsene går ut på at for hver arbeidstime man jobber på kveld, natt eller helg, får man inntil et kvarter ekstra på timelisten. Dermed kan man avspasere den ekstra tiden.
– Jo mer du jobber kveld, natt og helg, jo mer får du igjen i fritid. Dette er ganske viktig for oss og er noe vi er prinsippfaste på, sier Dahlen.
Også særaldersgrensen som gjør at togledere kan gå av med pensjon ved fylte 65 år er han fast bestemt på å beholde.
– Dette er en jobb som er både fysisk og psykisk belastende. Det stilles krav om spesielle fysiske og psykiske egenskaper hos en togleder, egenskaper som svekkes med alderen, sier han.
Dette er noen av særavtalene som er en del av hovedtariffavtalen Jernbaneverket hadde med staten. For det administrative personalet er fleksitid, samt sommertid noe av det viktigste, opplyser Dahlen. Når de ansatte nå er overført til statsforetaket Bane NOR, gjelder det å få disse overført til overenskomsten.
Saken fortsetter under bildet
KOLLEGER: Eystein Leirheim i NJFs ungdomsutvalg (til venstre) og Rune Dahlen jobber i samme togsentral.
Bjørn A. Grimstad
Overgangsordning
Tidligere i år leverte han og LTTA sine krav til NJF. Disse skal forbundet ta med seg i forhandlingene med Spekter, som startet 1. februar. I løpet av våren skal de snekre sammen en ny overenskomst. Dahlen kommer til å gå hardt ut for at Spekter på vegne av Bane NOR skal videreføre særbestemmelsene.
– Dette kommer ikke til å bli et frislipp på vernebestemmelsene fordi vi har gått over til et foretak. Og vi kommer ikke til å gå ned på lønns- og arbeidsvilkår. De skal ikke være dårligere enn de var 31. desember, sier han.
Rett før jul i fjor fikk NJF og NLF forhandlet fram overgangsbestemmelser med Spekter som skal sikre de ansattes lønn- og arbeidsvilkår fram til en ny overenskomst er på plass. Dermed er både ansatte som ble med fra Jernbaneverket og nyansatte sikret fram til juni.
Når det gjelder pensjon har Bane NOR nedsatt en arbeidsgruppe som skal finne best mulig løsninger. NJF har to deltagere i denne gruppa. De som blir ansatt før nye pensjonsbestemmelser er på plass får en midlertidig avtale om tjenestepensjon som varer ut 2018, opplyser han.
Les mer:
• Jernbanereformen kan gi forsikringssjokk
• Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
• Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
• NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
• Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
• Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
• Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
• NSB må kutte 300 ansatte
• – Regjeringen tar kvelertak på NSB
Hvis disse selskapene skal krangle om at vi prioriterer den ene foran den andre, så vil ikke det gi en følelse av samarbeid,.
Togleder og NJF-medlem Anneli Tvedt Grotterød.
Mest lest
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerpar gikk på millionsmell: – Dette er så bittert
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle ansatte av med tidligpensjon
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (t.v.) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (t.h.) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I midten går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på fraværet
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Lene og Vegard gikk opp 120.000 i lønn – med hjelp fra sjefen
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
Ny pensjonsalder: Dette har LO gått med på
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
– Sju partier har kastet hele det arbeidende folk under bussen
Anja G. Hvale er mye på farta. Grenland brann og redning skal nemlig levere tjenester til Porsgrunn, Bamble, Drangedal, Kragerø og Skien kommune.
Hanna Skotheim
Anja ser mer enn brannrisiko når hun drar hjem til folk
Jørn Eggum og Knut Sunde ved oppstarten på lønnsoppgjøret
Håvard Sæbø
Nå starter oppgjøret som avgjør lønna di. Dette er hovedkravet
LIVSNERVE: Posten i Ukraina leverer brev, trygd og pensjonser til befolkningen. Men postbud Ndija Sapun må gå med skuddsikker vest, og føler seg aldri trygg i Kherson - rett ved frontlinjen i krigen.
Ole Dag Kvamme
Nadija går postruta med skuddsikker vest
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Alf Ragnar Olsen
Postbud flytter fra rotter og minus 28 – men frykter noe av lagfølelsen kan gå tapt
LØNN: NTL-tillitsvalgt Ingvild Vaggen Malvik opplever at statsansatte søker på jobber som de egentlig ikke har tenkt å ta, for å bruke jobbtilbudet til å jekke opp egen lønn.
Brian Cliff Olguin
NTL-tillitsvalgt: Statsansatte søker andre jobber for å jekke opp lønna
Kvinner i alderen fra 25 år til 30 år tjener i gjennomsnitt 96 prosent av sine mannlige kolleger. Men kvinnelige arbeidstakere over 60 år må nøye seg med 86 prosent.
Colourbox
Lønnsgapet mellom kvinner og menn er størst i disse aldersgruppene
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø
Industrien vil gi noen arbeidere høyere lønn uten begrunnelse
Bensinstasjonansatte Mikael Hedman tjener dårligere enn de som jobber i butikk. Det han og kollegaene er urettferdig.
Brian Cliff Olguin
Ansatte på bensinstasjon tjener dårligere enn i butikk: – Urettferdig
Debatt
Myten som nå skapes er at 30.000 kroner er en god tilleggspensjon for sliterne, skriver Jorge Alex Dahl.
Håvard Sæbø