JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatiseringen av jernbanen

Toglederne får utfordringer med flere aktører på skinnene

Hvis regjeringen får det som den vil, kommer det til å bli atskillig flere selskaper som skal kjøre persontrafikk på norske skinner i løpet av de neste årene. Det kan by på utfordringer.
KONKURRANSE OM PLASSEN: Hvis mange selskaper skal krangle om prioritering, forsvinner samarbeidet, mener togleder Anneli Tvedt Grotterød.

KONKURRANSE OM PLASSEN: Hvis mange selskaper skal krangle om prioritering, forsvinner samarbeidet, mener togleder Anneli Tvedt Grotterød.

Bjørn A. Grimstad

njf-magasinet@lomedia.no

– Vi har togledere som har jobbet i Sverige. De sier at slik det er der, er ikke en ønsket situasjon, sier Rune ­Dahlen, leder i Landsrådet for trafikk, teknikk og administrasjon (LTTA).

I dag, med NSB og Flytoget som to eneste aktører, kan toglederne se på helheten når de skal ta avgjørelser.

For eksempel kan et lokaltog holdes igjen for å sørge for at et forsinket dagtog til Trondheim rekker å kjøre inn tapt tid.

Men hadde lokaltoget tilhørt et annet selskap, kunne en slik avgjørelse ført til klager og krav om økonomisk kompensasjon, siden selskapene er i direkte konkurranse med hverandre.

– Vi frykter at kunden sitter igjen med et mindre fleksibelt tilbud som følge av dette, sier Dahlen.

Dette er det nye Jernbane-Norge

Kan miste fellesskapet

– Jeg håper vi ikke får disse prioriteringsreglene. Vi må planlegge for å få mest mulig flyt i trafikken. Men hvis disse selskapene skal krangle om at vi prioriterer den ene foran den andre, så vil ikke det gi en følelse av samarbeid, sier togleder og NJF-medlem Anneli Tvedt Grotterød.

Det er ikke mange månedene siden hun begynte å jobbe som togleder, men har allerede rukket å bli veldig glad i jobben og kollegaene. Men hun er skeptisk til den retningen jernbanereformen kan se ut til å ta.

– Jeg har ikke tro på at det blir mindre byråkrati av en slik reform. De må jo ansette folk som kan planlegge hvordan Bane NOR blir. Mange jeg har snakket med er redd for å miste eierskapsforholdet til arbeidsplassen, sier hun.

LO vil ha svar om offentlig tjenestepensjon

Strenge krav

– Vårt hjertebarn er hviletidsbestemmelsene i turnusen. Jeg tror det kan bli en kamp mot arbeidsgiver å få beholdt de, sier Rune Dahlen.

Bestemmelsene går ut på at for hver arbeidstime man jobber på kveld, natt eller helg, får man inntil et kvarter ekstra på timelisten. Dermed kan man avspasere den ekstra tiden.

– Jo mer du jobber kveld, natt og helg, jo mer får du igjen i fritid. Dette er ganske viktig for oss og er noe vi er prinsippfaste på, sier Dahlen.

Også særaldersgrensen som gjør at togledere kan gå av med pensjon ved fylte 65 år er han fast bestemt på å beholde.

– Dette er en jobb som er både fysisk og psykisk belastende. Det stilles krav om spesielle fysiske og psykiske egenskaper hos en togleder, egenskaper som svekkes med alderen, sier han.

Dette er noen av særavtalene som er en del av hovedtariffavtalen Jernbaneverket hadde med staten. For det administrative personalet er fleksitid, samt sommertid noe av det viktigste, opplyser Dahlen. Når de ansatte nå er overført til statsforetaket Bane NOR, gjelder det å få disse overført til overenskomsten.

Saken fortsetter under bildet

KOLLEGER: Eystein Leirheim i NJFs ungdomsutvalg (til venstre) og Rune Dahlen jobber i samme togsentral.

KOLLEGER: Eystein Leirheim i NJFs ungdomsutvalg (til venstre) og Rune Dahlen jobber i samme togsentral.

Bjørn A. Grimstad

Overgangsordning

Tidligere i år leverte han og LTTA sine krav til NJF. Disse skal forbundet ta med seg i forhandlingene med Spekter, som startet 1. februar. I løpet av våren skal de snekre sammen en ny overenskomst. Dahlen kommer til å gå hardt ut for at Spekter på vegne av Bane NOR skal videreføre særbestemmelsene.

– Dette kommer ikke til å bli et frislipp på vernebestemmelsene fordi vi har gått over til et foretak. Og vi kommer ikke til å gå ned på lønns- og arbeidsvilkår. De skal ikke være dårligere enn de var 31. desember, sier han.

Rett før jul i fjor fikk NJF og NLF forhandlet fram overgangsbestemmelser med Spekter som skal sikre de ansattes lønn- og arbeidsvilkår fram til en ny overenskomst er på plass. Dermed er både ansatte som ble med fra Jernbaneverket og nyansatte sikret fram til juni.

Når det gjelder pensjon har Bane NOR nedsatt en arbeidsgruppe som skal finne best mulig løsninger. NJF har to deltagere i denne gruppa. De som blir ansatt før nye pensjonsbestemmelser er på plass får en midlertidig avtale om tjenestepensjon som varer ut 2018, opplyser han.

Les mer:

Jernbanereformen kan gi forsikringssjokk
Fire jernbaneselskaper skilles ut i april
Bane NOR utelukker ikke nedbemanning
NSB leverer solid overskudd fra virksomheter som skal skilles ut
Høyre og Frp rekker ikke togprivatiseringen før valget
Frykter dyrere billetter når det blir anbud på tog
Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog
NSB må kutte 300 ansatte
– Regjeringen tar kvelertak på NSB

Hvis disse selskapene skal krangle om at vi prioriterer den ene foran den andre, så vil ikke det gi en følelse av samarbeid,.

Togleder og NJF-medlem Anneli Tvedt Grotterød.

Warning
Annonse
Annonse