JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Privatiseringen av jernbanen

Skanska vant søksmål om Follobanen – tilkjent 305 millioner

Bane Nor er dømt til å betale Skanska 305 millioner kroner etter at et italiensk selskap fikk kontrakt for deler av Follobanen. 
Follobanen får Nordens hittil lengste jernbanetunnel. Banen skal stå ferdig i 2021. Dette bildet er tatt i september 2016

Follobanen får Nordens hittil lengste jernbanetunnel. Banen skal stå ferdig i 2021. Dette bildet er tatt i september 2016

Tri Nguyen Dinh

Skanska saksøkte Bane Nor etter tildelingen, melder NRK. Det italienske selskapet Condotte hadde levert et tilbud på omtrent 2,3 milliarder, mens Skanskas tilbud var på nesten 2,8 milliarder.

Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene gikk til utenlandske entreprenører

Bane Nor – tidligere Jernbaneverket – valgte det billigste tilbudet, men Oslo tingrett er gir Skanska medhold i at Condotte skulle vært avvist, og at dersom dette hadde skjedd, ville med all sannsynlighet Skanska fått jobben, melder bygg.no.

Skanska mente Bane Nor hadde stilt som absolutt krav at fjellet ved inngangen til Ekebergåsen skulle sikres i forbindelse med bygging av ny jernbanetunnel. Condotte hadde ikke dette med i sitt tilbud.

(©NTB)

hege.tannaes-fjeld@ntb.no

Les mer:

Så mye vil det koste å forsikre Bane NOR etter reformen
Bane NOR skal sette ut enda mer på anbud
Dette er det nye Jernbane-Norge
Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert

Annonse
Annonse