JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Samferdselsministeren på Stortinget:

– Ingen røde lys før Condotte fikk anbudet

På en del områder gjorde Condotte det bedre enn konkurrentene, ifølge Ketil Solvik-Olsen i Stortinget.
Ketil Solvik-Olsen, Frp.

Ketil Solvik-Olsen, Frp.

Ole Palmstrøm

helge@lomedia.no

– Valget av Condotte var noe våre fagfolk i det daværende Jernbaneverket gjorde. Det er ikke den omtalte KPMG-rapporten som har vært grunnlaget for å kvalitetssikre entreprenørene i prekvalifiseringen, svarte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i Stortingets spørretime onsdag.

Bane Nor har hevet kontrakten med den italienske entreprenøren Condotte på Follobanen. Selskapet har havnet i økonomisk uføre, og kunne ikke lenger betale sine underentrepenører.

Vil ha svar på hvordan italienske Condotte ble valgt som entreprenør

På banen

Det var Aps Sverre Myrli og Sp-politikeren Ivar Odnes som tok opp problemene rundt Follobanen i Stortingets spørretime.

– Før den siste milliardkontrakten med det italienske selskapet ble inngått, fikk det daværende Jernbaneverket sterke signaler i en evalueringsrapport om at gjelda i selskapet var skyhøy, og at likviditeten var svak. Hvordan kunne staten inngå kontrakt med italienske Condotte etter at varsellampene lyste, og hvilke tiltak er gjort for at noe lignende ikke skal skje igjen, var spørsmålet Myrli stilte samferdselsministeren.

Han viste til at Bane Nor til slutt måtte heve avtalene med totalentreprenør tilknyttet to av Follobaneprosjektets totalkontrakter.

Bane Nor tok direkte styring med underleverandørene til konkurstruede Condotte, og arbeidene kom dermed i gang igjen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen benektet fra Stortingets talerstol at det var noe med anbudskonkurransen som gjorde at man skulle diskvalifisere den italienske entreprenøren. Bakgrunnen for kvalifiseringen var et system som kalles TransQ.

– Det var ingen ting i denne evalueringen som ga rødt lys i den forstand at man ikke kunne gå videre med Condotte. På en del områder gjorde de det bedre enn konkurrentene. På noen områder dårligere, svarte Ketil Solvik-Olsen.

KPMG-rapport

Myrli viste til en KPMG-rapport som var ferdigstilt før kontrakten med italienerne ble undertegnet.

Ifølge statsråden var den kun ment som et styringsverktøy underveis i prosjektet for Bane Nor.

– KPMG-rapporten skulle ligge til grunn for å se om det var noen spesielle ting som skulle følges opp i driften av prosjektet. Det er riktig at Condotte der fikk dårlig rating på noen punkter, men det var ikke nok til å diskvalifisere den italienske entreprenøren i konkurransen, svarte Solvik-Olsen, og la til at Bane Nor har strammet inn på kravene for å unngå å havne i en lignende situasjon senere.

Bakgrunnen for at det italienske selskapet fikk trøbbel, er ifølge Solvik-Olsen knyttet at de ikke har fått betalt for en del oppdrag de har hatt i Italia og Algerie.

– Bane Nor sier til oss at de har levert godt arbeid på det de har hatt kontrakt på i Norge. Det hjelper likevel ikke hvis selskapet kommer i en likviditetsskvis som gjør at de ikke kan betale sine underentreprenører og arbeidet stopper opp. Derfor har vi vært veldig opptatt av at vi skulle få løst den problemstillingen som kom nå, slik at ikke vi her i Norge blir skadelidende som følge av at en stor entreprenør har problemer andre steder, sa Solvik-Olsen.

Bane Nor hever avtaler med konkurstruet selskap – viderefører Follobaneprosjektet selv

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse