Vil ha svar på hvordan italienske Condotte ble valgt som entreprenør
Både Sverre Myrli (Ap) og Ivar Odnes (Sp) bringer Condotte-krisen til Stortinget.
Sverre Myrli, Ap.
Martin Guttormsen Slørdal
helge@lomedia.no
Bane Nor har hevet kontrakten med entreprenøren Condotte på Follobanen. Nå begynner etterspillet i Stortinget.
I spørretimen
– Før den siste milliardkontrakten med det italienske selskapet ble inngått, fikk det daværende Jernbaneverket sterke signaler i en evalueringsrapport om at gjelda i selskapet var skyhøy og at likviditeten var svak. Hvordan kunne staten inngå kontrakt med italienske Condotte etter at varsellampene lyste? Og hvilke tiltak er gjort for at noe liknende ikke skal skje igjen, er spørsmålene stortingsrepresentant Sverre Myrli vil ha svar på i Stortingets spørretime onsdag.
– Jeg forventer en ydmyk statsråd som tar dette på største alvor og som kan fortelle oss hvorfor den italienske entreprenøren ble valgt til tross for at varsellampene lyste før kontrakten ble tildelt, sier Sverre Myrli til frifagbevegelse.no.
– Follobanen er det største samferdselsprosjektet, og det er viktig at det ikke blir forsinket. I tillegg må det sørges for at det er ordentlige arbeidsforhold for de som jobber der, legger Myrli til.
• Dette er det nye Jernbane-Norge
Prinsipielle sider
Han mener denne saken også viser noen andre prinsipielle sider.
– Når vi bruker så mye penger på samferdsel, hvordan kan vi sørge for at vi får mest mulig igjen for de store beløpene som investeres. Follobanen er noe mer enn et hull i fjellet. Når vi bruker 26 milliarder på et slikt prosjekt må vi få igjen mer enn bare et hull i fjellet. Hvorfor gir vi da kontrakter til utenlandske selskaper, når vi i stedet kan støtte opp om en norsk bygg- og anleggsbransje, spør Sverre Myrli.
Både han og Ivar Odnes viser til lærdommen fra fellesprosjektet med E6 og Dovrebanen i Gudbrandsdalen, hvor også et utenlandsk selskap måtte kaste inn håndkleet.
– Dette må vi ta på dypeste alvor, slik at vi unngår at det samme skjer igjen. Det er kanskje ikke nødvendig å sitte på møter med kinesiske og italienske entreprenører når norsk byggebransje kan klare det selv, mener Sverre Myrli.
Samme spørsmål
Omtrent samme spørsmål stiller Ivar Odnes i onsdagens spørretime.
«Bane NOR varsla 30. januar at dei heva kontrakten med totalentreprenør Condotte grunna økonomiske problemar. Condotte har hatt to av Follobane-prosjektets totalkontrakter. Kan statsråden forsikre at dette ikkje skal forseinka framdrifta på utbygginga av Follobanen», lyder hans spørsmål.
Han vil ha svar på om samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kan garantere at det ikke blir forsinkelser på Follobanen.
– Og hvordan vil han sørge for at nye prosjekt og anbudskontrakter blir håndtert i størst mulig grad har større sikkerhet i forhold til valg av entreprenør, spør Odnes.
Han minner om at situasjonen på Dovrebanen skapte utfordringer både for underentreprenører og hele prosjektet, og både forsinket og fordyret prosjektet.
Avviser påstander
Den siste av de to kontraktene fikk den italienske entreprenøren Condotte etter å ha fått strykkarakter på flere økonomiske punkter i en KPMG-rapport. Finansprofessor Thore Johnsen ved Norges handelshøyskole karakteriserte valget av entreprenør som en skandale, og Byggenæringens landsforening har også kritisert valget av Condotte, ifølge bygg.no.
Follobane-ledelsen har avvist overfor Byggeindustrien at det var tegn som tydet på at entreprenøren ikke var kvalifisert til å ta på seg de to totalentreprisene ved gigantutbyggingen. De har også pekt på at det var flere ting i vurderingene som gikk i favør entreprenøren
• Bane Nor hever avtaler med konkurstruet selskap – viderefører Follobaneprosjektet selv
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.