JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Italiensk entreprenør på Follobanen nær konkurs

Condotte, som er en av fem totalentreprenører for bygging av Follobanen, har finansielle utfordringer. I går var Bane Nor på hastemøte i Roma.

Hilde Lillejord, Jernbaneverket

ane.borrud@lomedia.no

Byggherren på Follobaneprosjektet, Bane NOR, følger nå tett opp den italienske entreprenøren Condotte. Selskapet har finansielle utfordringer, skriver Bane Nor på sine hjemmesider.

• (06.07.17:) Stans i arbeidet på Follobanen

Krisemøte i Roma

Torsdag 11. januar møtte Bane NOR entreprenørselskapets ledelse i Roma for å drøfte situasjonen.

– Vi kan bekrefte at Condotte har hatt likviditetsutfordringer siden i sommer og de arbeider med refinansiering av morselskapet. Hva dette betyr i praksis for selskapets virksomhet i Norge, vil bli konkretisert i tiden fremover, sier Follobaneprosjektets anskaffelsesleder Jan Vormeland på Bane Nors hjemmesider.

Han er i Roma sammen med prosjektdirektør Per David Borenstein. De følger ifølge byggherren situasjonen tett.

– Bane NOR kan forsikre overfor Condottes underleverandører og andre at vi, som byggherre, aktivt følger opp Condottes situasjon for å sikre fremdriften i Follobaneprosjektet og sikre at underentreprenørenes interesser blir ivaretatt på en ansvarlig måte, understreker Vormeland.

Det var bygg.no som først meldte at det italienske entreprenørselskapet Condotte vakler.

Condotte har to kontrakter på 25-milliardersprosjektet; Oslo S Civil-kontrakten til cirka 2 milliarder og den såkalte drill & split-kontrakten på 1,2 milliarder.

Vil informere

Hva som nå skjer fremover med Condotte, er uvisst.

Bane Nor lover på sin nettside å bidra til at Condottes underleverandører i Norge får jevnlig informasjon om situasjonen i tiden fremover.

– Bane NORs ønske er at denne situasjonen løser seg raskt, slik at vi kan fortsette vårt arbeid sammen med Condotte og deres underleverandører, sier prosjektdirektør Per David Borenstein.

Alpine Bau

Forrige gang en stor utenlandsk entreprenør gikk konkurs her til lands, var i 2013 med Alpin Bau - en av tre hovedentreprenører på det store Fellesprosjektet E6-Dovrebanen langs Mjøsa.

Den gang overtok entreprenørene som var inne på de to nabokontraktene - Hæhre, Veidekke/Hochtief, Eltel Networks og Infranord, Alpines parsell mellom Minnesund og Brøhaug. De holdt hjulene i gang til Hæhre vant en ny begrenset anbudskonkurranse i november samme år.

Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene uteble

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse