Follobanen
Stans i arbeidet på Follobanen
Flere av underentreprenørene som jobber med Follobanen, har stanset arbeidene midlertidig på grunn av manglende betaling fra en hovedentreprenør.
NORDENS LENGSTE JERNBANETUNNEL: 22 kilometer med dobbeltspor skal ta togpassasjerer fra Oslo S til Ski på 11 minutter.
Morten Hansen
Siden torsdag forrige uke har fire underentreprenører stanset arbeidene ved Oslo S i Follobaneprosjektet. Årsaken er utestående betaling fra den italienske entreprenøren Condotte, som er tungt inne i prosjektet, melder Byggeindustrien.
Både Bane Nor og Folloprosjektet bekrefter at flere av underleverandørene mangler oppgjør. Ingen av underentreprenørene har trukket seg fra prosjektet. Men flere vurderer å stanse arbeidene midlertidig, etter det bransjebladet erfarer.
• Opprydding i lønns- og arbeidsvilkår på Follobanen
Condottes prosjektleder for Follobanen bekrefter at det er problemer med kontantstrømmen i selskapet.
– Vi jobber med å løse dette, og foreløpig får ikke arbeidsstoppen til underentreprenørene noen innvirkning på tidsskjemaet for arbeidet som må gjøres nå i sommer, sier Fernando Jorge Lopes.
Arbeidet på Follobanen skulle etter planen foregå døgnet rundt fra 24. juni til 6. august.
Condotte signerte i desember 2015 en kontrakt på to milliarder for innføring av nye jernbanespor til Oslo S. De har også drill & blast-kontrakten i Ekebergåsen med en verdi på 1,3 milliarder.
• Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene gikk til utenlandske entreprenører
• Entreprenør på Follobanen beskyldt for korrupsjon