Opprydding i lønns- og arbeidsvilkår på Follobanen
Follobaneprosjektet er under full utbygging og i ordinær drift. Etter startfasen ble det slått fast at både byggherren, Jernbaneverket - nå Bane NOR -, entreprenøren og Arbeidstilsynet hadde en del å ta fatt i når det gjaldt lønns- og arbeidsvilkår.
LO-koordinator Arild Johan Haugland skal passe på at ting er på stell på Norges største infrastrukturprosjekt.
Morten Hansen
oystein.braathen@lomedia.no
Da det ble oppdaget uregelmessigheter, gikk to revisjonsfirma gjennom forhold rundt lønn, arbeidsforhold og arbeidstid.
– Nå har 40 ansatte fra AGJV vært på kurs for verneombud og folk fra alle skiftene har deltatt, forteller Arild Johan Haugland, LO-koordinator.
Sammen med regionalt verneombud i anleggsbransjen for Akershus og Østfold underviste han på kurset:
En fin måte å få presentere seg på overfor mange av de ansatte.
AGJV er spanske Acciona og italienske Ghella som har etablert et felles selskap (Joint Venture). Det bygger hoveddelen av tunnelene.
• Follobanen skulle redde sysselsettingen, men de store kontraktene gikk til utenlandske entreprenører
Omfattende
Haugland tok over fra nyttår, men var med forgjengeren i desember for å få oversikt. Han har permisjon fra AF-gruppen for å følge opp anlegget.
– Prosjektet er enormt stort, for mye for én koordinator å holde full oversikt over, mener Haugland.
Til Follobaneprosjektet kom han fra utbyggingen på Oslo Lufthavn Gardermoen, der det også ble avdekket kritikkverdige forhold etter internkontroller og oppfølging av lønns- og arbeidsforhold.
ELEMENTER: Tunellveggene kles med betongelementer som bygges på stedet. De skal vare i 100 år.
Morten Hansen
Egen fabrikk
Fra i alt fem anlegg utføres arbeidet som skal bidra til å halvere reisetiden Oslo-Ski fra 22 til 11 minutter: Ny Ski stasjon, to 20 kilometer lange tunneler der entreprenøren med den aller største kontrakten har hovedanlegget på Åsland, kompliserte arbeider inne i Ekebergåsen der blant annet passering av drivstofflagre skapte utfordringer, samt bygging inn mot og på Oslo S. I tunnelene er det døgnkontinuerlig drift, der formiddagsskiftet har ansvar for vedlikehold.
Rutiner
Hver tirsdag er det vernerunde med påfølgende HMS-møte. På veggene rundt om i fabrikkhallene henger det oppslag. «Vet du om kritikkverdige forhold på din arbeidsplass?», med informasjon om hvor man henvender seg. Det deles også ut pris for HMS-innsats rundt om på anlegget.
– En av fabrikkhallene vant. Premien var matvarer, og alt ble kjørt til «Fattighuset» i Oslo.
Morten Hansen
• 24 mennesker mistet livet i arbeidsulykker i Norge i 2016
Stor produksjon
Åsland ligger i Oslo, på grensen mot Ski kommune og Akershus. Her er det satt opp svære fabrikkhaller. Armeringsjern tilpasses og sveises, før det går videre til formene der veggene i tunnelen støpes. Betongen sprøytes i formene som går i rolig tempo på samlebånd. Elementene lagres i haller og ute før spesialbygde biler frakter dem ned i de to tunnel-løpene.
– Planen var å benytte 10-15 prosent av massene fra tunnelene i støpen, men mengden kan bli mindre fordi massene har vist seg å være litt mindre egnet enn man trodde. Forskning og vurdering pågår. I tillegg blir brorparten av massene benyttet til å fylle opp grunnen for et nytt boligområde som bygges i området, forteller Haugland.
På Åsland skal noe av det kuperte terrenget heves med opptil ti meter og et gårdsbruk fjernes for å gjøre plass til nye boliger.
Et forslag i 2014 om å bygge jernbanestasjon i tunnelen ble avvist. Den skulle bidra til et kollektivtilbud i området, men avstanden fra boliger til stasjon under bakken ble lang, og et slikt prosjekt ville forsinket hele Follobaneprosjektet. Kostnadsrammen på 26 milliarder kroner (2017- kroner) måtte trolig i tillegg økes betraktelig.
• Follobanen blir lungeforskning
Opprydding
Da Jernbaneverket oppdaget brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser om arbeidstid, samt tilfeller av for dårlige lønns- og arbeidsforhold, og dette også ble avdekket av Arbeidstilsynet, ble konsulentfirmaene Deloitte og KPMG leid inn for å finne avvik. Revisjonen viste at bruddene først og fremst lå hos underleverandørene i oppstartfasen.
– Senere har vi hatt flere revisjoner. Nå ser det ut til å være normal drift, og forholdene er i hovedsak som de skal, sier Arild Johan Haugland.
FOREBYGGING: LO-koordinator Arild Johan Haugland følger nøye med på arbeidene.
Morten Hansen
Pilotprosjekt
En tredel av arbeidet med Follobaneprosjektet er utført. Alt skal være ferdig i desember 2021.
Første jernbaneprosjekt som bruker tunnelboremaskiner i Norge. Fire maskiner er i drift.
Nordens lengste jernbanetunnel, 20 kilometer. To separate løp. Bygges for minst 100 års levetid.
I Sjursøya-området går arbeidene nær annen infrastruktur og anlegg for lagring av drivstoff inne i Ekebergåsen. Fjellet brytes uten eksplosiver, drill & split.
Internasjonal konkurranse om kontraktene. De største ble tildelt utenlandske entreprenører. To tredeler av underleveransene er fra norske firma.
Statens arbeidsmiljøinstitutt vil vurdere helsen til ansatte som driver med boringen, og sammenlikne med bruk av sprengstoff.
Egne HMS-ansatte følger opp at norske lønns- og arbeidsvilkår følges.
Kilde: www.banenor.no
Prosjektet er enormt stort, for mye for én koordinator å holde full oversikt over.
Arild Johan Haugland, LO-koordinator
Grundig oppfølging
Lønns- og arbeidsvilkår er viktig for prosjektet og Bane NOR. Utenlandske entreprenører er kontraktforpliktet til å sikre arbeidsforhold og lønn etter norske lover og regler.
– I alle delprosjekter som har startet opp i anlegget er det utført omfattende revisjoner knyttet til lønns- og arbeidsforhold. I en enkelt revisjon er hovedentreprenøren og hele 26 underentreprenører, også bemanningsselskaper, revidert, forteller kommunikasjonssjef Kathrine Kjelland i en epost.
Formålet er å avdekke og evaluere hvorvidt lønns- og arbeidsvilkårene er i henhold til kravene i kontrakten. Dette inkluderer også underentreprenører.
– De fleste revisjonene ble utført allerede i fjor. De fleste avvikene omhandler brudd på arbeidstid og hviletid. I enkelte tilfeller gjelder det manglende overtidsbetaling og at allmengjorte satser ikke er overholdt, sier Kjelland.
Stikkprøver
I noen tilfeller utføres det i tillegg inspeksjoner. Da basert på forhold som risiko for avvik, innspill fra prosjektets sikkerhets-, helse og arbeidsmiljø-personell (SHA) eller LO-koordinator. Det kan være for eksempel inspeksjon av HMS-kort, av boforhold eller lønns- og arbeidsforhold.
Alle som vurderte å legge inn tilbud på Follobaneprosjektets totalkontrakter, ble på forhånd kurset i norske lønns- og arbeidsforhold i et samarbeid mellom Bane NOR og KPMG. Lignende kurs er senere gjentatt overfor prosjektets totalentreprenører.
Bane NOR har innført at det kan være maksimalt to ledd underentreprenører. Når dette benyttes, må det meldes inn og sjekkes ut med byggherren.
STØP: Opprinnelig var planen å bruke stein fra de fire store boremaskinene i betongen til elementene som skal kle veggen. Det gikk ikke på grunn av ujevn vannmengde i massene.
Morten Hansen
Noen tiltak
Follobaneprosjektet som byggherre har daglige sikkerhetsrunder. I tillegg kommer mer formelle faste ukentlige vernerunder, med ledelsen fra både entreprenør og byggherre til stede.
Arbeidstakere i de ulike delene av anlegget har en gjennomgang forut for hvert skift, hvor sikkerhetsmessige utfordringer eller hendelser fra dagen før, eventuelt forrige skift, diskuteres.
H1-verdi viser hyppighet av arbeidsulykker som er så alvorlige at det medfører fravær fra arbeidsplassen. Pr. april 2017 hadde Follobaneprosjektet (totalt) en H1-verdi (rullerende over 12 måneder) på 5,7.
– Tall vi har hentet fra Byggenæringens Landsforening viser for 2016 en H1-verdi for en samlet bygg- og anleggsbransje på 9,09, opplyser Kielland.
Fra 1. juni 2016 til ut april 2017 er det totalt registrert 32 hendelser med personskader i ulike kategorier på Follobanens anlegg på Åsland. Det er 9 hendelser som er definert som H1-skader og 23 hendelser som er definert som H2-skader, hendelser som ikke resulterer i fravær.
– Det er fast rutine i prosjektet, både hos byggherre og entreprenør, å gjennomgå alle skader med og uten fravær for å finne årsak, og sette inn tiltak for å forhindre gjentagelse. Ingen saker lukkes før årsaker er identifisert og tiltak iverksatt, sier Kathrine Kjelland.
PRODUKSJON: En rekke selskaper er i sving på Follobanen.
Morten Hansen
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Pilotprosjekt
En tredel av arbeidet med Follobaneprosjektet er utført. Alt skal være ferdig i desember 2021.
Første jernbaneprosjekt som bruker tunnelboremaskiner i Norge. Fire maskiner er i drift.
Nordens lengste jernbanetunnel, 20 kilometer. To separate løp. Bygges for minst 100 års levetid.
I Sjursøya-området går arbeidene nær annen infrastruktur og anlegg for lagring av drivstoff inne i Ekebergåsen. Fjellet brytes uten eksplosiver, drill & split.
Internasjonal konkurranse om kontraktene. De største ble tildelt utenlandske entreprenører. To tredeler av underleveransene er fra norske firma.
Statens arbeidsmiljøinstitutt vil vurdere helsen til ansatte som driver med boringen, og sammenlikne med bruk av sprengstoff.
Egne HMS-ansatte følger opp at norske lønns- og arbeidsvilkår følges.
Kilde: www.banenor.no