– Bane Nor bør sørge for at arbeiderne i Condotte får lønna si
Arbeiderne som jobbet på Follobaneprosjektet for det italienske selskapet Condotte har fortsatt ikke fått den siste lønningen. Distriktssekretær i Arbeidsmandsforbundet, Eirik Næss, vil ha Bane Nor på banen.
Oppfordring: Eirik W. Næss, distriktssekretær i NAF avdeling 2 Oslo/Akershus, oppfordere Bane Nor innstendig om å sørge for at anleggsarbeiderne som jobbet på Follobaneprosjektet for Condotte får lønna si.
Tuva Maria Åserud
ane.borrud@lomedia.no
Etter at byggherre BaneNor på Follobaneprosjektet hevet kontrakten med det italienske entreprenørselskapet Condotte i januar, har arbeiderne slitt med å få lønna si. Februar-lønningene ble betalt tre uker på overtid, mens mars-lønningene, sammen med utestående feriepenger, fortsatt ikke er på konto.
Lest denne? SV vil hastebehandle kravet som vil sikre jobbene til 500 jernbaneansatte. Står og faller med KrF
– Folk er desperate
Mange av arbeiderne er medlem i Arbeidsmandsforbundet. De aller fleste har nå reist hjem til Italia, der en utfordrende hverdag har møtt dem.
– Folk er desperate. De har ikke penger til mat, og mange lurer på om de må selge hus og hjem. Det er ganske grusomt. Jeg har fått tre mailer bare i dag, sier distriktssekretær i NAF avdeling 2 Oslo/Akershus, Eirik Næss.
Eirik Næss mener at byggherren BaneNor nå må komme på banen og ta ansvar for at arbeiderne i Condotte får lønningene sine.
– De som jobbet på Follobaneprosjektet for Condotte har null skyld i hva som har skjedd. De har utført sitt arbeid og skal ha lønn for det, sier han.
Follobanen kan bli forsinket og dyrere enn ventet
Garantisum
Næss mener at BaneNor enten kunne ha brukt penger fra garantisummen som hovedentreprenørene må betale til byggherre når de inngår kontraktene.
– Jeg har hørt at underentreprenører under Condotte har fått utbetalt det Condotte skylder dem gjennom denne garantisummen. Hvis det er tilfelle, og disse pengene ikke kan brukes til å betale arbeiderne det Condotte skylder dem, spør jeg meg: Hvem skal denne garantisummen beskytte? BaneNor? Underentreprenørene? Men hva med arbeiderne?
Eller så kunne byggherre ifølge Næss ha holdt igjen midler de skylder Condotte for utført arbeid, penger som kunne ha gått til lønnsutbetalinger til anleggsarbeiderne.
– Da BaneNor hevet kontrakten med Condotte burde de ha sørget for at det var en klausul som sikret at lønnsplikten ble overholdt, selv om kontrakten ble avviklet, påpeker distriktssekretæren.
Nå kommer han med en innstendig oppfordring til BaneNor:
– Sørg for at de ansatte får lønna si.
Ifølge Næss er det bare en håndfull arbeidere som har fått den lønna de skal ha. Langt over 100 venter fortsatt.
– Jeg synes forferdelig synd på de menneskene. Det er en forferdelig situasjon de har kommet i, sier Næss.
Beskyttet mot konkurs
Condotte er et verdensomspennende selskap fra Italia som fikk to kontrakter på bygging av dobbelt jernbanespor mellom Oslo S og Ski: En kontrakt på to milliarder for innføring av nye jernbanespor til Oslo S, og en kontrakten i Ekebergåsen med en verdi på 1,3 milliarder.
I fjor sommer skyldte Condotte underentreprenører på Follobanen rundt 100 millioner kroner, og i januar i år ble det klart at konsernet kjemper mot konkurs.
Konsernet har i lang tid slitt med stor gjeld, og i midten av januar fikk det konkursbeskyttelse fram til 18. mai. Ifølge Næss har retten i Roma nå forlenget denne beskyttelsen fram til september i år. Det betyr at Condotte ikke kan bli slått konkurs før den tid, og i mellomtiden forhandler bedriften med bankene om å finne en løsning.
Siden Condotte ikke er konkurs, har ikke arbeiderne i selskapet på Follobanen rett på utbetalinger fra lønnsgarantiordningen, som sikrer at arbeidstaker får utbetalt lønn, feriepenger og annet arbeidsvederlag de har til gode som arbeidsgiveren ikke er i stand til å betale på grunn av konkurs. De må vente på at arbeidsgiver betaler det det skal. Hittil har de ventet forgjeves.
Ingen kommentar
Bane Nor ønsker ikke å kommentere saken.
– Fordi prosessen vedrørende sluttoppgjøret med entreprenøren Condotte ikke er sluttført, kan vi dessverre ikke kommentere denne saken nå, skriver kommunikasjonssjef for Bane Nor på Follobaneprosjektet, Kathrine Kjelland, i en e-post til Arbeidsmanden.
Om Follobaneprosjektet
• Follobaneprosjektet består av ca. 23 km nytt dobbelt jernbanespor fra Oslo S til Ski, inkludert landets lengste jernbanetunnel på 19,5 km.
• Follobanen bygges for en hastighet på opptil 250 km/t, noe som vil gi mulighet til å halvere reisetiden på strekningen mellom Oslo og Ski.
• Jernbanetunnelen bygges med to atskilte tunnelløp for effektiv trafikkavvikling, sikkerhet og vedlikehold.
• Follobanen dimensjoneres også for godstrafikk.
• Banen er antatt ferdig 2021 med et prisanslag på 23,5 milliarder kroner.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.
Flere saker
Om Follobaneprosjektet
• Follobaneprosjektet består av ca. 23 km nytt dobbelt jernbanespor fra Oslo S til Ski, inkludert landets lengste jernbanetunnel på 19,5 km.
• Follobanen bygges for en hastighet på opptil 250 km/t, noe som vil gi mulighet til å halvere reisetiden på strekningen mellom Oslo og Ski.
• Jernbanetunnelen bygges med to atskilte tunnelløp for effektiv trafikkavvikling, sikkerhet og vedlikehold.
• Follobanen dimensjoneres også for godstrafikk.
• Banen er antatt ferdig 2021 med et prisanslag på 23,5 milliarder kroner.