Konkurranseutsetting av Østfoldbanen:
Bane Nor-sjefen ber bekymrede ansatte om ikke å se spøkelser på høylys dag
De ansatte i Bane Nor forteller om usikkerhet og manglende glede ved å gå på jobb. Frykten for konkurranseutsetting og usikre jobber har allerede gått ut over arbeidsdagen.
Gorm Frimannslund erkjenner at det gjør intrykk når ansatte forteller om hvordan arbeidsdagen påvirkes av diskusjonen om konkurranseutsettelse i Bane Nor.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
– Hadde jeg sittet der dere sitter, hadde jeg følt det på samme måte. Men styret ser på andre måter å gjøre dette på. Jeg vil ikke si noe om hva som er oppe til diskusjon, eller forskuttere en avgjørelse. Men jeg vil si at dere må ikke se spøkelser på høylys dag, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor.
Styret i konsernet har bestemt å utsette den endelige avgjørelsen om drift og vedlikehold på Østfoldbanen til styremøtet i oktober. Opprinnelig skulle avgjørelsen blitt tatt 18. september.
Gjør inntrykk
Frimannslund sier til FriFagbevegelse at han har stor forståelse for hvordan de ansatte opplever situasjonen. Han understreker at den usikkerheten som de ansatte føler i hverdagen, er noe ledelsen må ta med seg.
– Det er ikke mulig å delta på sånne møter, uten å bli berørt. Det gjør inntrykk når en så stor gruppe medarbeidere gir klart uttrykk for hvordan de har det, og hvordan de ser på konkurranseutsetting. Dette er noe vi er klar over. Vi har hatt flere allmøter etter at avgjørelsen om at styret skal se på hvordan drift og vedlikehold skal gjennomføres.
• Bane Nor utsetter konkurranseutsettingen på Østfoldbanen
Tungt og vanskelig
Foran ansatte og tillitsvalgte på Ski slår han fast at direkte konkurranseutsetting av drift og vedlikehold er komplisert.
– Å legge ett og ett anbud ut, vil måtte pågå over tid. Får man en slik situasjon over flere år vil det være utfordrende for medarbeiderne i Bane Nor. Og det vil igjen være tungt og vanskelig for organisasjonen som helhet.
Det er bakgrunnen til at styret i Bane Nor nå ser på flere alternativer. Frimannslund vil ikke gå nærmere inn på hvilke alternativer som ligger på styrebordet, men viser til saken i FriFagbevegelse tidligere i høst.
– Det kan være andre modeller som kan være mer hensiktsmessige enn direkte konkurranseutsetting. Det er en diskusjon vi ønsker å ta grundig i styret. Da ser vi at det løpet vi har lagt ikke gir oss god nok tid.
Forventninger fra eierne
Han er likevel klar på at det forventes fra eierne, staten ved regjeringen, at det som kan konkurranseutsettes blir konkurranseutsatt.
– Ledelsen i Bane Nor må forholde oss til den retningen som det er lagt opp til i jernbanereformen. Det er noen klare forventninger, som blant annet står i statsbudsjettet for 2018. De gjelder fortsatt, sier Frimannslund.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.