Nå står slaget om privatisering på Østfoldbanen: – Den norske jernbanen trenger ikke flere anbud og flere direktører, sier Ap
Bane Nor vurderer konkurranseutsetting. Regjeringen ønsker Jernbanepakke IV. Partiene på venstresida sier nei til begge.
Bjørnar Moxnes, Tuva Moflag, Freddy Øvstegård og Marit Arnstad fikk omvisning på taket av en arbeidsvogn av elektromontør Kim Thomas Klund. Politikerne fra opposisjonspartiene på Stortinget mener det ikke er noe å hente på konkurranseutsetting av drift og vedlikehold på Østfoldbanen.
Morten Hansen
morten.hansen@lomedia.no
Norsk Jernbaneforbund (NJF) inviterte politikere fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og Rødt til Bane Nor på Ski, for å vise hva som står på spill.
I oktober skal Bane Nor avgjøre om drift og vedlikehold på Østfoldbanen skal konkurranseutsettes, og i løpet av det neste halve året skal Stortinget bestemme seg for om EUs jernbanedirektiver, den såkalte Jernbanepakke IV, skal implementeres i norsk lov.
Begge deler ønsker NJF å stoppe.
– Vi fortjener ikke nok et eksperiment, slår Jane Sætre, forbundsleder i NJF, fast.
Hun mener det ikke er noe å tjene på flere anbud og mer privatisering.
– Oppsplitting fører til at kompetanse og fagmiljø blir borte, og at ansvaret blir spredt, sier Sætre.
• Les også: Dette svarer Bane Nor-sjefen på kritikken
Ikke flere tog – ikke flere dobbeltspor
Foran Bane Nor-ansatte, tillitsvalgte i NJF – alle motstandere av den foreslåtte konkurranseutsettingen – var Marit Arnstad (Sp) klar på at regjeringen begynner i feil ende.
– Konkurranseutsetting gir ikke mer presise tog, flere dobbeltspor og nyere tog. Dette handler om arbeidsoppgaver som skal gjøres. De kan man ikke privatisere seg bort fra. Det eneste dette vil gå ut over, er lønns- og arbeidsbetingelsene til de ansatte, sier Marit Arnstad.
• Siv Jensen advarer mot «lønnsbonanza»
Skal eies av staten
Hun får støtte Tuva Moflag (Ap). Arbeiderpartiet flagget tidligere i år at de var mot Jernbanepakke IV.
– Dette handler om at viktig infrastruktur skal eies og vedlikeholdes staten. Den norske jernbanen trenger ikke flere anbud og flere direktører.
De to største opposisjonspartiene har, sammen med SV og Rødt, stemt mot den vedtatte jernbanereformen. Sammen vil de fire partiene fortsette å jobbe for at EUs jernbanedirektiv ikke blir vedtatt i Stortinget.
Freddy Øvstegård (SV) mener det EU-direktivene er udemokratiske. Han bruker behandlingen av konkurranseutsetting av drift og vedlikehold som et eksempel.
– Regjeringen har gitt Bane Nor mulighet til å bestemme, på lukkede styremøter, om og hvordan vedlikeholdet skal anbudsutsettes.
Ikke gjenta feil
Bjørnar Moxnes (Rødt) slår fast at opposisjonen ikke vil gi seg.
– Nå gjelder det for alle oss som er på lag for norsk jernbane å øke presset. Vi trenger ikke å gjenta feilene som andre har gjort. Det er bare å se til Sverige, så ser man at dette ikke er fornuftig, sier Moxnes.
Han håper regjeringen og den nye samferdselsministeren, Jon Georg Dale, vil lytte.
– Jeg tror ikke Dale ønsker å bli husket som den samferdselsministeren som gjennomførte en feilslått jernbanepolitikk, sier Moxnes.
• Svenskene privatiserte jernbanen. Nå kommer advarselen til Norge
Blir trist
Stortingspolitikerne fikk høre om situasjonen til de ansatte. Stemningen i deler av Bane Nor har endret seg.
– Folk gleder seg ikke til å gå på jobb lenger. Mange er begynt å se seg om etter jobb andre steder. Det gjør meg trist, sier Lars Ewald Oellingrath.
Ola Rune Kleiven i Banepersonalets landsråd, forteller at mange av de ansatte går rundt med ubesvarte spørsmål.
– Hva skjer med jobben vi har, lønna og betingelsene våre, og hvem får bli igjen? Og ikke minst: Hva skjer med kompetansen vi har i Bane Nor? Forrige gang vi måtte nedbemanne, mistet vi mye kompetanse. Noen kom tilbake da vi nok en gang begynte å ansette folk, men vi mistet mye, sier Kleiven.
• Arbeiderpartiet sier nei til EUs jernbanepakke: – Av og til må vi sette foten ned
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.