Bane Nor utsetter konkurranseutsettingen på Østfoldbanen
Styret i Bane Nor trenger mer tid før de bestemmer seg om konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold på Østfoldbanen.
Ett av alternativene Bane Nor vil vurdere for Østfoldbanen, er å opprette et Bane Nor-eid selskap som skal ta seg av drift og vedlikehold etter samme modell som Mantena (Bildet er fra Mantenas verksted på Grorud)
Tri Nguyen Dinh
morten.hansen@lomedia.no
Opprinnelig skulle styret i Bane Nor vedta om drift og vedlikehold av Østfoldbanen skal konkurranseutsettes på styremøtet den 18. september. Nå bevilger de seg en måneds utsettelse.
Styret vil ha utredninger av konsekvenser og vurderinger av alternativer til direkte konkurranseutsetting.
– Norsk Jernbaneforbund (NJF) er fornøyd med at Bane Nor ønsker å utrede flere alternativer, sier Kjell Næss, nestleder i NJF.
• Bane Nor vil teste ut konkurranseutsetting på Østfoldbanen
Eget selskap
Ett av alternativene det er snakk om, er å opprette et Bane Nor-eid selskap som skal ta seg av drift og vedlikehold etter samme modell som Mantena. Mantena er et selskap som tar seg av vedlikehold av togsettene, og som da det ble opprettet var heleid av NSB. I dag er det Samferdselsdepartementet som er eier.
– Styret ønsker mer tid til å utrede de forskjellige alternativene. I arbeidsgruppa har det vært skissert tre ting; 1) Direkte konkurranseutsetning, 2) et eget AS for Østfoldbanen og 3) et AS for hele landet, sier Torfinn Håverstad, nestleder i NJF.
Han poengterer at det er flere ting som må avklares med de to siste modellene.
– Dagens eiere ønsker jo primært anbud og konkurranseutsettelse. Og det er dette vi som tillitsvalgte har vært mest involvert i. Andre modeller må utredes blant annet i forhold til hvilke regler som gjelder, sier Håverstad.
Endelig avgjørelse vil bli tatt på styremøtet til Bane Nor i oktober.
• Solvik-Olsen lover bedre tilbud for pendlerne på Østfoldbanen, men NJF er ikke imponert
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.