JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Solvik-Olsen lover bedre tilbud for pendlerne på Østfoldbanen, men NJF er ikke imponert

Østfoldbanen vil få flere avganger innen desember, ifølge samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). I tillegg skal nettdekningen bedres i løpet av 2019.
TILTAK FOR PENDLERNE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lover flere avganger på Østfoldbanen

TILTAK FOR PENDLERNE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lover flere avganger på Østfoldbanen

Ole Palmstrøm

ole.palmstrom@lomedia.no

– Vi har full forståelse for pendlernes frustrasjon over overfylte tog på mange av avgangene på Østfoldbanen. Derfor har hele jernbanefamilien satt seg ned for å bedre situasjonen, sier Solvik-Olsen.

Han lover flere nye avganger i rushtiden mellom Oslo og Moss. I tillegg kommer én ny avgang i rushtiden mellom Kolbotn og Oslo S, samt bedre korrespondanse med Ruters busstilbud på Vevelstad og på Kolbotn.

Regjeringen varsler også store investeringer i infrastrukturen som vil gi bedring i tilbudet i løpet av de kommende årene.

Stortinget stemmer ned forslag om bedre togtilbud til Sverige

Ifølge regjeringen er hovedutfordringen kapasiteten på lokaltoget mellom Ski og Stabekk.

«Toget er ofte fullt og bruker lang tid på av- og påstigning ved stasjonene. Dette skaper ofte forsinkelser som forplanter seg i hele systemet. I tillegg har det vært en økende etterspørsel etter reiser motstrøms, særlig til og fra Ås», skriver Samferdselsdepartementet om situasjonen.

NJF: – For lav bemanning

Jane B Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund, tror ikke det vil hjelpe å legge inn flere stopp i ruteplanen.

– Det er uansett for få avganger, for lite materiell og for lav bemanning til at dette kan bli bra, sier hun.

Forbundslederen tror at flere stopp vil gå ut over kjøretiden, og dermed også tilbudet til passasjerene.

– Ruteendringene vil uansett ikke skje før fram mot jul, så det blir nok en tøff høst for både passasjerene og de som jobber på togene, avslutter Sæthre.

Leder av Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre er ikke imponert

Leder av Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre er ikke imponert

Ole Palmstrøm

– Det hjelper ikke med toetasjes tog, hvis du ikke har folk til å fikse signalanlegg og skinner
Bane Nor vil teste ut konkurranseutsetting på Østfoldbanen

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse