Britiske Go-Ahead overtar for NSB på Sørlandsbanen:
NSB vraket på tre tog-strekninger: – Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner
For første gang et utenlandsk selskap som operatør på norske togstrekninger. Det tas ikke godt imot av venstresida på Stortinget.
Audun Lysbakken (t.h.) og Bjørnar Moxnes.
Jan-Erik Østlie
I dag ble det kunngjort: Det britiske selskap Go-Ahead får kjøre tog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen de neste ti årene. Dermed er NSB danket ut av det private selskapet.
SV-leder Audun Lysbakken er ikke tilfreds med at kontrakten går til et utenlandsk selskap.
– Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner. Et selskap som er sterkt mislikt av kundene sine i England får nå ansvaret for å drive jernbanen i Norge. De som allerede bruker Go-Ahead klager over dårlig punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser, sier han.
– Her lar man hensynet til togselskapenes profitt gå foran togpassasjerenes behov, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.
– Det verste er at denne privatiseringen kan bli umulig rette opp i. Dersom Stortinget denne høsten sier ja til EUs fjerde jernbanepakke, blir det ulovlig å gå tilbake til statlig drift. En sånn overstyring av demokratiet vårt kan vi aldri godta, sier han.
• Britisk selskap danket ut NSB og vant kontrakten om å kjøre tog på Sørlandet
Ap: – Regjeringa dumper fellesskapets selskap
Heller ikke i Ap, som også er motstandere av konkurranseutsetting på jernbanen, står jubelen i taket.
– Regjeringen dumper det jernbaneselskapet nordmenn eier i fellesskap til fordel for utenlandske, private aktører. Regjeringens politikk for å splitte opp og privatisere norsk jernbane er i ferd med å bli virkelighet, sier jernbanepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli.
– Et ensidig prisfokus blir feil siden vi alle vet at det er enten de reisende eller de ansatte som får betale regningen til slutt, mener Myrli.
Dette skjer fremover
Go-Ahead vil få et vederlag på 1,5 milliarder kroner over ti år. Den totale verdien av kontrakten gjennom hele avtaleperioden ligger på rundt 5,8 milliarder kroner.
– Alle tilbudene lå på under halvparten av nivået statens vederlag ligger på i dag. Vinneren var i tillegg 21 prosent billigere enn nærmeste konkurrent, sa direktør for Jernbanedirektoratet, Kirsti Slotsvik, da vinneren ble annonsert.
Ansatte som tilbys overføring fra NSB AS til Go-Ahead etter reglene i arbeidsmiljøloven og jernbaneloven beholder dagens lønns- og arbeidsvilkår. Go-Ahead vil dessuten tilby en pensjonsordning tilsvarende den fremforhandlede avtalen for operativt personell i NSB AS.
Dale er fornøyd
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener det lover godt at selskapet Go-Ahead tar over persontogtransporten på Sørlandsbanen.
– Jeg gleder meg over at vi nå kan begynne å høste resultatene av jernbanereformen, sier Dale i en pressemelding.
Han mener togtilbudet blir minst like godt som i dag, samtidig som kostnadene blir mye lavere.
– Over en tiårsperiode vil vi få halvert kostnadene til driften av togtilbudet på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Det utgjør et betydelig beløp, godt over tre milliarder kroner. Det kan en få mange forbedringer i jernbanetilbudet for, sier Dale i en pressemelding.
Det britiske selskapet Go-Ahead overtar driften fra NSB 15. desember 2019.
– Jeg kommer til å følge nøye med på at de store endringene som er gjennomført i jernbanesektoren, faktisk fører til mer jernbane for pengene, lover samferdselsministeren.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.