JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nedbemanning

På to år har Securitas mistet vaktholdet ved 42 flyplasser. Nå har de bare én igjen

Securitas tapte nylig Avinors anbud på flyplassene i Bergen, Trondheim og Stavanger. Nå må rundt 350 vektere bytte arbeidsgiver.
TØFF TID: Hovedtillitsvalgt i STAS, Frank Aamo, må nå lose rundt 350 flyplassvektere gjennom en virksomhetsoverdragelse. Fra april neste år får de berørte Securitas-vekterne Avarn Security Aviation som arbeidsgiver.

TØFF TID: Hovedtillitsvalgt i STAS, Frank Aamo, må nå lose rundt 350 flyplassvektere gjennom en virksomhetsoverdragelse. Fra april neste år får de berørte Securitas-vekterne Avarn Security Aviation som arbeidsgiver.

Glen Musk

merete.holtan@lomedia.no

1. april i år sa Securitas-selskapet Securitas Transport Aviation Security (STAS) opp kontrakten med Avinor på Flesland i Bergen, Værnes utenfor Trondheim og Sola utenfor Stavanger. Årsaken var at pandemien endret markedssituasjonen og at kontrakten ikke så ut til å bli lønnsom for STAS på sikt.

Tilbake i april understreket både daglig leder i STAS, Dorothy Billett, og hovedtillitsvalgt Frank Aamo at bedriften hadde en god dialog med Avinor. De mente at STAS ville stille sterkt når den statlige flyplasseieren la ut anbudet på ny.

– Vi har en plikt og en ansvar ovenfor alle ansatte til å gjøre alt vi kan for å vinne det nye anbudet, og vi skal delta i konkurransen sammen med de tillitsvalgte, sa Dorothy Billett den gangen.

– Ønsket velkommen i Avarn

Oppsigelsestida på en kontrakt av dette omfanget er et helt år, og STAS er garantert tjenesten fram til 1. april 2022. Men da er det også slutt.

1. november ble det nemlig klart at STAS tapte Avinors anbud på Flesland, Værnes og Sola. I april neste år overtar Avarn Security Aviation vaktholdet, og rundt 350 Securitas-vektere må bytte arbeidsgiver i en virksomhetsoverdragelse.

Hovedtillitsvalgt i STAS, Frank Aamo, forteller at stemninga var kaotisk i starten, men at de ansatte ser ut til å akseptere at de skal over i en annen bedrift.

– Det er frustrerende ikke å ha kontroll over eget arbeidsforhold. Som vekter er du tvunget til å dedikere deg til en bransje, ikke en bedrift. Det er et resultat av anbudssystemet, sier Aamo, men understreker:

– Vi er ønsket velkommen over i Avarn, og for de ansatte spiller det egentlige ikke så stor rolle at de må skifte skjorte og logo så lenge de går under samme tariff.

Vurderte å klage

Etter at det ble klart at Avinor valgte Avarn Security Aviation, fulgte en karenstid på ti dager hvor STAS hadde anledning til å klage på vedtaket. STAS ba om ytterligere begrunnelse fra Avinor, og enda noen dager ble lagt til i karens.

Denne uka bestemte bedriften seg for ikke å klage på Avinors avgjørelse.

– Vi må bare akseptere begrunnelsen. Vi er rett og slett vurdert svakere enn Avarn på de mange kriteriene som er lagt til grunn i det offentlige anbudet, sier daglig leder i STAS, Dorothy Billett.

Tappet for flyplasser

Hun, Frank Aamo og STAS har hatt et vanskelig halvannet år bak seg, med tap av flyplasskontrakter og et uforutsigbart behov for arbeidskraft under pandemien.

I mars 2020 vant Nokas Aviation (nå Avarn Security Aviation) Avinors anbud på hele 39 flyplasser i Norge, og 600 vektere i STAS måtte bytte arbeidsgiver.

På dette tidspunktet hadde STAS fremdeles vaktholdet på flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim, samt Sandefjord og Haugesund. Selskapet hadde også ansatte på seks heliporter og seks cargoer i Norge.

I midten av mars rammet koronaen flytrafikken, og i juni 2020 foretok STAS en nedbemanning hvor 47 vektere mistet jobben.

Avarn har monopol

I mai ble det i tillegg klart at STAS mistet vaktholdet i sikkerhetskontrollen ved Haugesund Lufthavn Karmøy. 1. september overtok Widerøe Ground Handling tjenesten.

Når Avarn Security Aviation i april neste år inntar sikkerhetskontrollen i Bergen, Trondheim og Stavanger, betyr det at Avarn har vaktholdet på 42 av landets 44 flyplasser. STAS er etterlatt med én sikkerhetskontroll – på den privateide flyplassen Torp i Sandefjord.

Dorothy Billett vil ikke mene så mye om at samtlige av Avinors anbud er gått til Avarn.

– Men vi registrerer at konkurransesituasjonen i Norge er svekket, sier hun.

Frank Aamo kommenterer situasjonen slik:

– Avinor har gitt Avarn monopol på kontraktene.

For Frank Aamo blir det tungt å gå fra jobben som hovedtillitsvalgt i april neste år.

For Frank Aamo blir det tungt å gå fra jobben som hovedtillitsvalgt i april neste år.

Glen Musk

STAS består

Så er spørsmålet: Overlever STAS med bare ett flyplassanbud? Er arbeidsplassene til de som jobber i de gjenstående tjenestene i STAS trygge?

Frank Aamo anslår at mellom 40 og 50 vektere jobber på Torp i Sandefjord, mens mellom 80 og 90 er fordelt på seks heliporter. Innenfor cargo er det bare noen få årsverk fordelt på en håndfull ansatte.

Daglig leder Dorothy Billett forsikrer at både STAS og arbeidsplassene er trygge.

– Det er riktig at vi bare har Sandefjord igjen på flyplass, men cargo og heliport-tjenestene står for en omsetning på over 120 millioner kroner og vi har langsiktige kontrakter med flere store, internasjonale kunder. I henhold til vår strategi skal STAS fortsette å være en sterk global aktør innenfor sikkerhet på luftfart.

– Betyr det at STAS vil konkurrere om nye, framtidige flyplassanbud?

– Ja. Nå skal vi fullføre tjenesten på flyplassene i Bergen, Trondheim og Stavanger med verdighet og kvalitet fram til Avarn overtar i april 2022. Det vil gi oss verdi i framtidige anbud, sier Billett.

Hun medgir at det ikke er lett å være aktør innenfor luftfart for tiden.

– Vi har lenge stått i en tøff situasjon med usikre passasjertall og reisemønster, og slik kommer det til å fortsette framover.

– Fryktelig trist

Dorothy Billett mottar fredag 19. november en anmodning fra hovedtillitsvalgt Frank Aamo om å gjennomføre en virksomhetsoverdragelse for de flere hundre ansatte som skal over i Avarn Security Aviation.

– Vi i STAS er opptatt av at alle som er berørt skal føle seg trygge på at de blir ivaretatt i prosessen, sier Billett.

For Frank Aamo blir det tungt å gå fra jobben som hovedtillitsvalgt i april neste år. Det mest realistiske scenarioet er at han går tilbake som plasstillitsvalgt i Avarn og jobber operativt 100 prosent.

Han synes det vanskelig ikke å få fullført det han har bygget opp.

– Det er ikke noen hemmelighet at det har vært turbulent mellom fagforening og ledelse i Securitas, særlig etter streiken i fjor, sier Aamo, og nevner som eksempler at Securitas i mars i år splittet tillitsvalgtorganisasjonen i to og at han selv startet vervet i STAS med å håndtere en masseoppsigelse.

– Likevel har det gått forbausende bra. Jeg og bedriftsledelsen har fått samarbeidsavtalen til å fungere og kommet oss ut av mistilliten. Da er det fryktelig trist å måtte avslutte, sier Frank Aamo.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse