JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hovedtillitsvalgt Frank Aamo i STAS sitter for tiden i drøftelser i en ny nedbemanningsrunde i bedriften.

Hovedtillitsvalgt Frank Aamo i STAS sitter for tiden i drøftelser i en ny nedbemanningsrunde i bedriften.

Glen Musk

Flytrafikken i koronakrisa:

Ny runde med nedbemanning for tillitsvalgt Frank. Enda flere vektere kan miste jobben

For andre gang på under et år rammes tillitsvalgt Frank Aamo og flyplassvekterne av en nedbemanning. De permitterte vekterne det ikke er jobb til, vil bli sagt opp fra 1. oktober.



30.04.2021
11:01
30.04.2021 21:12

merete.holtan@lomedia.no

Koronapandemien rammer flytrafikken hardt. Allerede i juni 2020 måtte vekterne i STAS (Securitas Transport Aviation Security) gjennom en nedbemanning hvor 47 mistet jobben. Nå foretar bedriften et nytt kutt.

Samtidig er det blitt klart at STAS sier opp kontrakten med Avinor for tjenesten i sikkerhetskontrollen ved flyplassene i Bergen, Stavanger og Trondheim. Disse tjenestene omfatter i underkant av 350 av de rundt 560 ansatte vekterne i STAS.

Les også: Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere

– Full forståelse

Kontrakten med Avinor ble inngått i november 2019 og trådte i kraft 1. mars 2020. To uker etter stengte landet ned på grunn av koronapandemien, og i dag er flytrafikken på de tre lufthavnene redusert med 70 prosent sammenlignet med trafikken før pandemien.

Det betyr en helt annen markedssituasjon, og avtalen med Avinor er ikke lønnsom for STAS.

– Vi har full forståelse for at kontrakten med Avinor ikke er bærekraftig og at bedriften så seg nødt til å si den opp, sier hovedtillitsvalgt for vekterne i STAS, Frank Aamo.

Både før og under vekterstreiken høsten 2020 var samarbeidsklimaet mellom tillitsvalgte og bedriftsledelse både i moderselskapet Securitas og flyplassdelen av selskapet dårlig. Nå, derimot, vil Aamo skryte av ledelsen i STAS.

– Vi har hatt en tett og god dialog med bedriftsledelsen i prosessen med Avinor. Fagforeninga har vært godt informert hele veien, sier den hovedtillitsvalgte.

– Plikt overfor de ansatte

Både Frank Aamo og daglig leder i STAS, Dorothy Billett, understreker at bedriften også har hatt en god dialog med Avinor.

– Avinor har lagt til rette for oss hele veien. De har endret vilkårene i kontrakten for 2020 og 2021, men kan ikke fortsette med det i 2022, sier Aamo.

I praksis har STAS fått betalt etter antall vektere på jobb og ikke etter flytrafikk, som er vilkåret i den opprinnelige kontrakten med Avinor. Det har reddet bedriften gjennom det første året av pandemien.

Men Avinor er underlagt regelverk for offentlige anskaffelser og kunne ikke fortsette med denne praksisen. Når STAS nå har sagt opp kontrakten, må den statlige flyplasseieren legge ut et nytt anbud hvor alle leverandører konkurrerer på like vilkår.

Frank Aamo har god tro på at STAS vinner anbudet. Daglig leder Dorothy Billett sier dette om konkurransen:

– Å si opp kontrakten med Avinor var dramatisk for oss. Vi har en plikt og en ansvar ovenfor alle ansatte til å gjøre alt vi kan for å vinne det nye anbudet, og vi skal delta i konkurransen sammen med de tillitsvalgte.

Les også: Flyplassvektere får beholde jobben mens de venter på rettssak

Uvisst hvor mange som blir ledige

Kontrakten med Avinor omfatter flere hundre millioner kroner og er av et sånt omfang at en anbudsprosess tar tid. Derfor er også oppsigelsestida så lang som 12 måneder.

STAS sa opp kontrakten med Avinor 1. april i år. Det betyr at bedriften har vektere på plass i sikkerhetskontrollen på Værnes, Flesland og Sola fram til 1. april 2022.

Parallelt med at STAS har sagt opp Avinor-avtalen for de tre flyplassene, foretar bedriften en ny nedbemanning. En del av dem som kommer til å få oppsigelse, er allerede permittert, og regjeringens utvidede adgang til å permittere arbeidstakere går per i dag ut 1. oktober.

Det betyr at de permitterte flyplassvekterne det ikke er jobb til, vil bli sagt opp fra den datoen. Oppsigelsene blir levert i juli, siden oppsigelsestiden er tre måneder. Frank Aamo forteller at drøftelsene startet i mars og vil fortsette ut juni.

Årsaken til nedbemanningen er nedgangen i flytrafikken, og omfanget av kuttene er ikke klart.

– Utviklingen av pandemien og tempoet i vaksineringa gjør at vi ikke vet hvor mange som mister jobben, sier Frank Aamo.

Ser på forlik fra i fjor

Også i juni 2020 foretok STAS en nedbemanning på grunn av nedgangen i flytrafikken. Den gangen brukte bedriften flyplassene som utvalgskrets, og de ansatte som hadde kortest ansiennitet her, mistet jobben først.

11 av de oppsagte bestred oppsigelsen og gikk til sak med Arbeidsmandsforbundet i ryggen. I forliket som fulgte ble det slått fast at de elleve skulle bli tilbudt fast ansettelse i ubesatte vekterstillinger i Securitas AS innen seks måneder. Saken ble løst uten at spørsmålet om utvalgskrets ble avklart.

Nå sier Dorothy Billett at STAS ønsker å følge prinsippet fra forliket.

– Betyr det å se på nedbemanninger innenfor en større utvalgskrets, eller rett og slett å finne jobb til så mange som mulig innenfor Securitas AS?

– Utvalgskretsen styres av hvilken bedrift som har overtallighet og i dette tilfellet STAS AS. Siden vi fortsatt drøfter, er denne muligheten ikke avklart, men vi har et sterkt ønske å kunne tilby alternativer for alle som ønsker det i denne overtallighetsprosessen.

Denne ble mye delt: Vekterne Ann-Helen og Randi gikk til sak mot arbeidsgiver og reddet både jobben og AFP

– Helt annen tone

Billett beklager at hun ikke kan si mer om nedbemanningen på dette tidspunktet.

– Vi vil være åpne og realistiske, og informere de ansatte så tidlig som mulig i prosessen. Men vi er ikke ferdig drøftet.

Hun opplever at ledelsen har et godt samarbeid med de tillitsvalgte.

– Vi har en god og respektfull dialog, og et sterkt ønske om å ta kloke beslutninger sammen.

Frank Aamo bekrefter at dialogen er god.

– Jeg må også her skryte av bedriftsledelsen. Så langt har 2021 vært veldig positivt for partssamarbeidet i bedriften. Det er en helt annen tone enn i fjor, oppsummerer den hovedtillitsvalgte.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
30.04.2021
11:01
30.04.2021 21:12



Mest lest

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

URETT: Erik Schjøtt-Waaler (43) sa opp en fast jobb i staten for å bli fosterfar. Nå undres han over de svake rettighetene fosterforeldre har.

Eirik Dahl Viggen

Erik sa opp jobben og ble fosterfar på heltid. Så sa barnevernet opp kontrakten

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

TAPER: Sjømannen Anna Ruud er permittert fra Color Line. Hun taper penger hvis hun jobber under permisjonen.

Asle Rowe

Anna risikerer å tape 14.730 kroner i måneden hvis hun jobber

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Adecco tilbyr tømrere 50-timers uke, men trakk annonsen etter at FriFagbevegelse kontaktet dem.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

Adecco søker etter tømrere til 50 timers uke: Ulovlig og oppsiktsvekkende, sier LO-jurist

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Med hjelp fra Nav får Pelle Haagensen arbeidserfaring, tarifflønn og referanse til å søke om lærlingplass og jobb senere.

Yngvil Mortensen

Pelle (18) fikk ikke lærlingplass. Så kom det en gladmelding fra Nav

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

LØNNSØKNING: Oljearbeidere lander på heliporten på Sola etter å ha vært på jobb offshore. Nå får de lønnsøkning.

Arkivfoto: Jan Inge Haga

Dette er den nye lønna til oljearbeiderne

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

HVORFOR NÅ? Esther Mørk (f.v.) og Astri Elisabet Pestalozzi synes det er merkelig at departementet omorganiserer midti en pandemi når ansatte har sittet fra hverandre i et år.

Katharina Dale Håkonsen

Nær 900 ansatte i forvaltningen av høyere utdanning skal omstilles før juli: – Det kom som en bombe

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Det store spørsmålet er hvordan dette skal betales. LO og NHO har i utredningen ikke tatt mål av seg til å løse dette spørsmålet. (Arkivfoto)

Håvard Sæbø

Mange flere kan få tidligpensjon, men hvem skal betale? Her er forslaget til endringene i AFP

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

MOTYTELSE: LO-leder Leif Haraldseth fikk spiren til AFP i 1988, som et resultatet av årets tariffoppgjør.

Arbark

AFP-pensjonen er gull verdt for fagorganiserte. Her er historien bak

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Heidi Nordby Lunde fra Høyre mener fagbevegelsen og venstresdia er tjent med å ikke være så ensidig opptatt av det negative i arbeidslivet.

Hans Kristian Thorbjørnsen, Høyre

Høyre-politikeren kommer med en advarsel til venstresida på 1. mai

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

BEKYMRET: Daniel Walter er Handel og Kontors hovedtillitsvalgt i Obos. Han har aldri opplevd et så stort engasjement rundt en generalforsamling. Forslaget om å legge ned Obos skremmer ham og kollegene.

Brian Cliff Olguin

Obos-tillitsvalgt frykter for arbeidsplassene til 2.600 kolleger

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

SKREMMENDE UTVIKLING: Her på E18 gjennom Vestfold kjører lastebilsjåfør Håvard Gohli hver eneste uke. De siste ti årene har antallet utenlandske vogntog og semitrailere eksplodert.

Roy Ervin Solstad

Her kjører lastebilsjåfør Håvard (70) hver eneste uke. Nå slår han alarm om egen bransje

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Forskerne Bitten Nordrik (t.v.) og Tereza Østbø Kuldova advarer arbeidstakere mot å delta i faktaundersøkelser i arbeidsgiveres regi.

Benjamin Ward/OsloMet / Privat

To forskere advarer mot en voksende trend i arbeidslivet

Leif Martin Kirknes

Ropstad sier nei til Høyres nye skattekutt

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Efta-domstolen svarte onsdag på Høyesteretts spørsmål om Nav-saken.

Hanna Skotheim

Nav-skandalen: Nordmenn i utlandet kan ha blitt nektet trygd helt tilbake til 1994

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Siv Jensen omkranset av journalister. Nå blir det stillere, for på helgens Frp-landsmøte takker hun av som Frp-leder.

Leif Martin Kirknes

Siv Jensen i avskjedsintervju: Dette angrer hun på

Håvard Sæbø

Halvparten av innleien hos Statsbygg var ulovlig

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Min mor: Året må ha vært 1980 da noen tok bilde av Ligia Cruz under en pause på hotellet hvor hun jobbet som stuepike i London. Bildet til høyre tok hun selv i en av metropolens mange passbildeautomater.

Privat

«Det er 1. mai, og jeg tenker på mamma, en vaskedame»

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

TREKKES I TVIL: Jannike Arnesen kom seg om bord i båten «MS Torbjørn» og overlevde Utøya. Det er ikke lenge siden hun ble kalt en «massiv sperreballong for de virkelige ofrene» på den kontroversielle Facebook-siden Sørlandsnyhetene.

Martin Guttormsen Slørdal

Netthets mot AUF-ere: Jannike får høre at hun skulle vært drept på Utøya

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Leder i Rødt tar utgangspunkt i gruvearbeiderslitet på Røros i sin tale 1. mai.

Jan-Erik Østlie

«Vi er ikke alle i samme båt. Noen er i en yacht», sier Rødt-lederen i sin 1. mai-tale

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Bjørnar Moxnes (Rødt), Une Aina Bastholm (MDG) og Audun Lysbakken (SV).

Stortinget

Rødt og MDG kan få LO-støtte


Flere saker