JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Tidligere jobbet Lars Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

Podkast

Lars behandler dagpengesøknader i Nav: – Vi er fabrikkarbeidere

Mange ansatte føler et press på å behandle flest mulig søknader på kort tid, forteller varahovedtillitsvalgt i NTL Nav, Lars Eide. Han frykter det kan gå utover både bruker og behandler.



30.04.2021
07:00
03.05.2021 14:33

ida.bing@lomedia.no

– Vi er veldig styrt. Det er antall saker og vedtak som gjelder, sier Lars Eide.

– Jeg pleier å si at vi er som moderne fabrikkarbeidere.

64-åringen jobber med å behandle dagpengesøknader i Nav Arbeid og ytelser Innlandet, i avdelinga på Hamar. Han er varahovedtillitsvalgt i Nav Arbeid og ytelser i hele Nav, der han representerer over 700 medlemmer.

Han forteller om tilfeller der ansatte har funnet frem enklere saker å behandle, kun for å vise til et stort volum i saksbehandlinga, og fremstå som flink.

– Det er skummelt at antall saker er det som blir premiert og verdsatt, sier Eide, som frykter at de mer kompliserte sakene kan havne bak i køen.

Hør hva Lars Eide forteller om arbeidshverdagen for de Nav-ansatte i podkasten Rørsla:

Press på å levere gode tall

– I dag har vi et digitalt køsystem som skal forhindre at noen saker blir liggende, ved at ansatte skal trykke på en pil som henter frem neste sak som venter. Men det er måter å unngå den pila på hvis man ønsker å få frem flere registrerte vedtak, og fremstå som flink, forklarer Eide.

Det mener han er en skummel utvikling:

– Vi snakker om hvor mange saker vi produserer. Da kan du vel nesten høre at det mellommenneskelige er borte, sier Eide.

Han legger til:
– De tunge sakene er like viktige å få en god behandling av.

Eide mener at mange ansatte kjenner på et press om å levere gode tall. Presset Eide beskriver, mener han handler om en økt grad av mål- og resultatstyring innad i etaten. Mål- og resultatstyring er en måte å organisere offentlig sektor på, hvor det blant annet fastslås detaljerte krav til hva ansatte skal gjennomføre, som for eksempel hvor mange dagpengesøknader saksbehandlerne skal behandle innen et gitt tidsrom.

– Nå er vi avgrensa til å behandle søknader nesten fabrikkmessig. Før var vi saksbehandlere, nå er vi produksjonsarbeidere.

Denne skaper debatt: Da Linn (38) havnet på Nav, skjønte hun at systemet har huller

Mindre tid til brukeren

Tidligere jobbet Eide med unge som hadde falt utenfor i kommunen. Da stod brukeren mer i sentrum, forklarer han.

– Vi var veldig tett på ungdommene, og fulgte dem opp i bedrifter. Det resulterte i mye formidling og at folk kom i jobb i ettertid.

Etter fire tiår som Nav-ansatt forteller han at utviklinga har tatt en annen retning:

– I dag har vi mindre tid til hver bruker. Det resulterer i utfordringer både for enkletbrukere, og mange ansatte kjenner på mer stress og press.

De ansatte bruker langt mindre skjønnsutøvelse i behandlingen av søknader i dag, enn det de gjorde før, forteller Eide.

– Før benyttet vi faglig erfaring og kunnskap om det lokale arbeidsmarkedet i søknadsbehandlingen. I dag har vi nærmest en kokebok man følger. Den enkelte arbeidssøker har ikke den samme plassen som før.

Eide tror avstanden mellom bruker og behandler kan gjøre det vanskeligere å avdekke feil:

– Det er jo objektive kriterier vi følger, men en del vedtak bærer preg av at den gode kommunikasjonen vi hadde før nå er borte.

Likevel understreker Eide at for noen ansatte vil målstyring og effektivitet virke motiverende:
– Noen liker pekefingerledelse og motiveres av å bli målt på tall. Men for andre fungerer det ikke slik, og presset kan bli for stort. Ledelse handler om å se den enkelte ansatte og finne gode løsninger for den enkelte, sier Eide.

Mye delt: Uten Marianne stopper Norge – men de lavest lønte i staten får stadig dårligere råd

Uheldige virkninger

Nav-direktør Hans Christian Holte bekrefter at det måles på tid i Nav:

– I ytelsesforvaltningen, de som jobber med vedtak og behandling av alle ytelsene våre, er det eksempler på måling av tid knyttet til hva som er ventetiden for å få behandlet en klage, eller hvor lang tid det tar å få behandlet en dagpengesøknad, noe som har vært ekstra viktig nå i korona-tiden, sier Holte.

– Kan slike mål føre til et press på den enkelte ansatte om å «jage» etter best mulig resultat, som igjen fører til at ansatte velger lettere saker for å få bedre tall?

– Vi skal alltid være oppmerksom på uheldige virkninger av disse målene ansatte skal jobbe etter, følge opp og rapportere på, svarer Holte.

Han legger til:

– Det er mye vi skal jobbe med i Nav fremover, nettopp når det gjelder å sikre nok kvalitet i det vi gjør i ulike deler av virksomheten, samtidig som vi klarer å hjelpe flest mulig og sikre at det ikke blir for mye løping for ansatte.

Mye lest: Berith ble smittet av korona på jobben – ett år etter er hun fortsatt ikke tilbake i arbeid

Vil minske avstand

Nav-direktør Holte mener Eide tar opp en viktig problematikk når det gjelder avstanden mellom bruker og behandler i Nav:

– Vi skal hele tiden vurdere hva som er en god og hensiktsmessig kontaktflate, hvor vi både må se på hva som skal til for å gi oss i Nav opplysninger i enkelte saker, og hva som er en god måte å bli fulgt opp på.

Han viser til at det i dag finnes rutiner for å avdekke feil i behandlingsprosessen:

– Vi har i dag en del kontakt med brukerne, med «utsjekk» over telefon, også fra de som jobber med ytelser, slik at de kan ta avklaringer.

Fått med deg denne? Nav-ansatte i samme jobb kan ha 80.000 i lønnsforskjell. Her er endringen Silje (33) vil ha

Holte understreker at Nav-ansatte også kan ta kontakt med brukeren:

– Og der vi tror det er misforståelser, så er det eksempler på situasjoner der vi også tar kontakt.

Nav-direktøren er imidlertid tydelig på at han ønsker en mindre avstand i fremtiden:

– Avstanden mellom det som møter folk, og der hvor vi fatter vedtakene våre, er jeg opptatt av skal bli så kort som mulig. Det dreier seg om god kontakt, at det ikke tar for lang tid, og at det er god forståelse mellom Nav-kontoret og ytelsesmiljøet som fastsetter vedtak.

Han legger til:

– Det er viktig at vi hele veien er tilgjengelig for brukerne våre. Vi kan aldri bli for gode der, og har alltid noe å gå på nå. Folk har ulikt behov for hvordan de vil møte oss, og det må vi ta innover oss.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
30.04.2021
07:00
03.05.2021 14:33



Mest lest

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Tre år er den vanlige maksperioden for arbeidsavklaringspenger den Høyre-ledede regjeringa innførte i 2018. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox.com

Flere tusen kan miste AAP-støtten neste uke. Se hvem som rammes

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

KOMMENTERER SAKEN: Nav-direktør Hans Christian Holte beklager Navs språkbruk overfor syke Geir: – Slike formuleringer er noe av det som forteller meg at denne saken kunne vært håndtert annerledes.

Jan Richard Kjelstrup / ASD. Innfelt: Skjermdump av frifagbevegelse.no

Hva gikk galt da Geir ble mistrodd? Nå vil Nav-sjefen finne svar

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

BEVISST MISFORSTÅTT?: Abid Raja mener man her med vitende og vilje ønsker å misforstå ham. Den avtroppende likestillingsministeren mener det er leit at noen ønsker et debattklima hvor de som deltar må være pinlig nøyaktige i alle ordvalg i alle settinger.

Jan-Erik Østlie. Innfelt: privat

Rajas ordvalg skaper kraftige reaksjoner: – Helt hårreisende

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Mannen kom seg ikke til Tromsø på grunn av dårlig vær. «Kågtind II» dro på fiske utem ham. Nå må rederiet Nergård Havfiske betale fiskeren for turen.

Geir Vinnes/MarineTraffic.com

Fisker ble forlatt på kaia og mista 230.000 i lønn da flyet hans ble kansellert

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

SÅRBARHET: – Vi møter mennesker i en sårbar livssituasjon og gjør så godt vi kan innenfor regelverket som politikerne har bestemt, sier Elisabeth Steen.

Merete Jansen

Nav-drapet rystet tillitsvalgte Elisabeth: Her er hennes melding til engstelige ansatte

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

Kroppen og arbeidslivet:

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

TILBUDENE BORTE: Etter 2014 har de aller fleste programmene for innsatte blitt kuttet. Ole Martin Aanensen mener det er dårlig økonomisk prioritering. Innsatte trenger hjelp til endring.

Sissel M. Rasmussen

Ole Martin kan aldri ta fri på vakt i fengselet: – Det er den konstante årvåkenheten som sliter mest

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Debatt

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Ola Elvestuen konstruerer problemer som ikke fins, for deretter å påstå at EUs fjerde jernbanepakke kan «løse» dem for oss, skriver Grethe Thorsen.

Leif Martin Kirknes

«Elvestuens grenseløse avsporingsforsøk»

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

MER PRIVATISERING: EUs jernbanepakke fire innebærer blant annet obligatorisk bruk av konkurranse ved tildeling av kontrakter om persontransport med jernbane.

Tormod Ytrehus

I dag blir EUs jernbanepakke 4 en del av norsk lov: – Regjeringen gir blaffen i at de nettopp har tapt

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

Kroppen og arbeidslivet:

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Stine Blegeberg ble utsatt for fem alvorlige episoder da hun jobbet på barnevernsinstitusjon. Nå har Trygderetten godkjent at disse har gitt henne Posttraumatisk stresslidelse

Anne Myklebust Odland

Stine ble psykisk syk etter vold på jobben. Nå har hun vunnet en viktig seier i Trygderetten

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten


Flere saker