Rapport fra DeFacto slakter Nye Veier
Nye Veier er et veiselskap som ifølge regjeringen skal bygge veier billigere og bedre. Dyrere og dårligere, mener DeFacto. Rapporten er full av feil, mener Nye Veier.
Vil Nye Veier bygge nye veier raskere og mer effektivt, eller saktere og med lavere standard? Illustrasjonsbildet er fra prosjektet E6-Dovrebanen langs Mjøsa, der Statens vegvesen og Jernbaneverket var byggherre.
Illustrasjonsfoto: Ole Palmstrøm
ane.borrud@lomedia.no
DeFacto notatet «Nye Veier AS – privatisering på ville veier» er ikke nådig i sin gjennomgang av Nye Veier. Veiselskapet er regjeringens redskap for ytterligere privatisering av veiutbyggingen i Norge. Istedenfor mer effektiv veibygging, fører Nye Veier til mer byråkrati, dobbeltarbeid og lengre beslutningsveier. Utspill fra ledelsen i Nye Veier indikerer at raskere og billigere vei skal bygges med lavere standard enn det som ligger i kravene til Statens vegvesen. Og utenlandske aktører som er anklaget for korrupsjon får være med i konkurransen om entrepriser.
Mer byråkrati og dobbeltarbeid
Nye Veier skal ha akkurat det samme ansvaret som Statens vegvesen har; utbygging, vedlikehold og drift av riksveier i Norge. Det blir to parallelle organisasjoner, men med forskjellig organisering. Mens Statens vegvesen er en statlig forvaltningsetat, er Nye Veier AS et statseid aksjeselskap. Hvilke konsekvenser får dette? Mer dobbeltarbeid, mer byråkrati og lengre beslutningsveier, mener DeFacto.
Rapporten viser til at mens Statens vegvesen kan fatte vedtak etter vegloven og plan- og bygningsloven, skal Nye Veier få delegert tilsvarende myndighet – nesten – gjennom enkeltvedtak i Samferdselsdepartementet. «Det betyr at saker som departementet og statens vegvesen har ansvaret for først må igjennom forsvarlig saksbehandling der, og så eventuelt ved enkeltvedtak overført til Nye Veier AS. Nye Veier skal så fatte vedtak i saker de har fått delegert myndighet for. Veien fra plan til vedtak blir lengre, ikke kortere», står det i rapporten.
I tillegg viser rapporten til at Nye Veier først skal inn i planleggingsprosessene etter at Statens vegvesen har laget ferdig et forslag til reguleringsplan. DeFacto frykter en situasjon der Nye Veier reelt sett har brukt like lang – eller lengre – tid på utbyggingsprosesser, mens hvor privatiseringstilhengere kan påstå at Nye Veier har brukt kortere tid enn det Statens vegvesen brukte tidligere. «Det vil i så fall føye seg inn i et overordnet bilde, hvor tilrettelegging for mer privatisering av prosjekteringen og byggherreansvar innen veisektoren gjenstår som det eneste reelle argumentet for opprettelsen av Nye Veier AS», heter det i rapporten.
Lavere standard
Ifølge DeFacto vil Nye Veier kunne bygge billigere ved at de har lavere standard på veiene, at selskapet kommer senere inn i planleggingsprosessen enn Statens vegvesen og at de slipper unna utgifter som Statens vegvesen har, for eksempel til ekspropriasjon.
DeFacto viser til en artikkel i Aftenposten, der det fremgår at Nye Veier planlegger å bygge motorveier som er smalere, er uten veibelysning, har reduserte krav til sikt. Blant annet. «Med dårligere standard og færre samfunnsmessige forpliktelser, blir det helt sikkert mulig å bygge billigere. Men dersom Statens vegvesen skal bygge veier etter en god standard, og Nye Veier AS etter en annen og dårligere standard, blir det meningsløst å sammenligne kostnadene mellom dem».
Tvilsomt samfunnsansvar
DeFacto-rapporten er sterkt kritisk til kravene Nye Veier stiller til sine entreprenører. Den viser til at Hochtief, som er under korrupsjonsetterforskning, får være med i anbudsprosessen i konkurransen om utbygging av E18 Arendal – Tvedestrand.
Rapporten peker også på manglende krav til entreprenører, og viser til Nye Veiers hjemmeside, der veiselskapet opplyser at de legger vekt på tilbydernes samfunnsansvar som et av kriteriene i forbindelse med utvelging av kvalifiserte deltakere i anbudsprosesser. «Det viser vider til at de stiller krav til HMSK (helse, miljø, sikkerhet og kvalitet) til økonomisk soliditet, samt til skatte,- mva og firmaattest. Men det sies ingen ting om begrensninger i antall underleverandører eller bruk i bemanningsselskaper».
Rapporten konkluderer med at Nye Veier bør stille krav til at det ikke er mer enn to underleverandører under hovedentreprisen (som i Statens vegvesen), og at hovedentreprenør og underentreprenør utfører oppdraget med egne ansatte medarbeidere. «Det skal ikke bli sånn at «billigere og raskere» veiutbygging i Norge skal baseres på innleide arbeidstagere skal utsettes for sosial dumping og brudd på AMLs arbeids- og hviletider».
Statens vegvesen kunne gjort det samme
Et av målene med Nye Veier er å kunne planlegge lengre, helhetlige veistrekninger, ved å unngå at veibyggingen er avhengig av årlige bevilgninger over statsbudsjettet.
Det er ikke noe i veien for at Statens vegvesen kunne gjort det samme ned tilsvarende rammebetingelser som Nye Veier har fått, mener De Facto.
Ved å innføre porteføljestyring på veiprosjekter kunne Stortinget unngått å etablere et nytt veiselskap, unngått å splitte opp fagmiljø og konkurranse om begrenset veikompetanse, ingeniører og planleggere.
Legge ned Nye Veier?
Etter at rapporten ble lagt fram, gikk Dagsavisen ut og proklamerte at tre LO-forbund forlanger at Arbeiderpartiet legger ned Nye Veier dersom de vinner makta neste år.
Det viste seg imidlertid at Arbeidsmandsforbundet, som var sterkt kritisk til opprettelsen av det nye veiselskapet, har en pragmatisk holdning og forholder seg til det faktum at veiselskapet er etablert.
Ikke samme samfunnsoppdrag
Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, hadde ikke sett rapporten før den kom ut.
Kritisk: Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, er kritisk til at Nye Veier ikke fikk kommentere rapporten i frkant. Da kunne mange faktafeil vært unngått, mener hun.
Nye Veier
– Vi har stilt oss undrende til at vi ikke vi ikke har fått anledning til å kommentere i forkant, og heller ikke levere fakta til rapporten. Dermed blir den også full av feil. Det som er viktig for oss er at vi får anledning til å komme ut med rett informasjon, sier hun til Arbeidsmanden.
Hun peker på flere faktafeil i rapporten fra DeFacto. Overordnet er påstanden om at Nye Veier skal ha akkurat det samme ansvaret som Statens vegvesen har; utbygging, vedlikehold og drift av riksveier i Norge.
– Nye Veier har både en annen oppgave og en annen arbeidsmodell enn Statens vegvesen. Vår oppgave er utelukkende å bygge firefelts motorveier, og vi er følgelig organisert for å kunne løse denne spesialiserte oppgaven så effektivt som mulig.
Tar samfunnsansvar
Dahl Hovland tilbakeviser at Nye Veier ikke stiller krav til sine entreprenører, noe Statens vegvesen gjør.
– Vi er rystet over at DeFacto-rapporten påstår at vi ikke stiller noen krav. Det er viktig for oss at vi har strenger krav til våre entreprenører, og at vi klarer å følge dem opp. Leverandørens oppfyllelse av kravene må dokumenteres i prekvalifiseringen, men det er klart at vi kunne ha lagt kravene mer synlig på hjemmesiden, sier direktøren.
Hun viser til at Nye veier har samme krav som Statens vegvesen om maksimalt to underentreprenører under hovedentreprenøren, der bemanningsbyrå regnes som ett ledd.
Syv prosent av samlede arbeidede timer innenfor bygg- og anleggsfag skal utføres av lærlinger, det samme kravet som Statens vegvesen har. DeFacto mener Nye Veier bør stille samme krav som Oslo kommune om at minst 10 prosent av timeforbruket i alle kontrakter skal utføres av lærlinger.
– Vi har valgt å legge oss på bransjens krav, men her har Oslo kommune gått foran med et godt eksempel som anleggsbransjen kan følge opp og lære av. Det kan godt hende vi skal legge oss på kravet om 10 prosent etter hvert, sier Dahl Hovland.
Minst 10 prosent av timene skal utføres av egne ansatte, og prosjektering medregnes ikke. Her har Statens vegvesen nylig hevet kravet fra 10 prosent egenansatte til at 25 prosent skal være egne ansatte hos entreprenørene.
Les også: Vegvesenet krever flere egne ansatte hos entreprenørene
På den andre siden har Nye Veier krav om at minst 50 prosent av samlede timer skal utføres av faglærte innenfor bygg- og anleggsfag, noe Statens vegvesen ikke har noen formelle krav om.
– Vår filosofi er at det er viktig å bygge veier med høy kompetanse hos de ansatte, og at entreprenørene bruker enda bedre teknologi. Det er på denne arenaen vi kan ta ut effekt gjennom langsiktige investeringer.
Dårligere og dyrere?
At Nye Veier kan bygge billigere ved å bruke lavere standard på veiene, at selskapet kommer senere inn i planleggingsprosessen enn Statens vegvesen og at de slipper unna utgifter som Vegvesenet har, tilbakeviser direktøren.
– Grunnervervelsesprosessen vil være lik for Nye Veier som for Statens vegvesen.
Akkurat nå i oppbyggingsfasen, der Nye Veier har tatt over portefølje fra Statens vegvesen, er det korrekt at Nye Veier har kommet senere inn i prosjektene.
– Men i oppgavene som ligger foran oss, der Nye Veier skal planlegge, bygge og vedlikeholde, der stiller vi likt, sier hun.
Dahl Hovland mener det heller ikke finnes fakta som underbygger at opprettelsen av selskapet gir mer byråkrati, dobbeltarbeid og lengre beslutningsevner.
– Vi skal være en slank og effektiv organisasjon. Vi gir mer ansvar til entreprenørene alt fra prosjekteringsfasen, blant annet fordi vi ønsker at entreprenørene skal kunne påvirke de tekniske løsningene, noe som igjen kan gi en mer rasjonell drift. Vi håper og tror at det skal gi utslag i mer reduserte kostnader.
Felles løft
Direktøren i Nye Veier maner nå til ro i bransjen.
– På et så stort området som samfunnsansvar og seriøsitet er det viktig at bransjen står samlet. Jeg håper vi kan jobbe sammen for forbedring og fornying av veiutbygging, ikke at vi sverter hverandre på urettferdig måte, som jeg opplever at denne rapporten gjør. Vi har hele tiden heist flagget høyt på etikk og seriøsitet. Det er viktig for oss. Det er viktig for den norske bygg- og anleggsbransje. Jeg håper vi kan få til et felles løft!
Dahl Hovland berømmer Statens vegvesen for det samarbeidet så langt. Og håper det blir mer ro rundt Nye Veier fremover.
– Vi har eksistert i 10 måneder. Vi har høy aktivitet og god fremdrift. Nå er det viktig at vi får nok ro rundt oss til å skape resultater, avslutter hun.
Om Nye veier
Nye Veier så første gang dagens lys i Sundvoll-erklæringen fra 2013. Der erklærte de nye regjeringspartiene Høyre og FrP at de ville etablere et eget utbygging selskap som skulle løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbyggingen mer effektivt.
I desember i fjor vedtok Stortinget å opprette det hundre prosent statseide Nye Veier AS, Høyre, FrP, Venstre og KrF stemte for, mens Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og de grønne stemte mot. Flertallet på Stortinget ville ha det nye veiselskapet, og 1. januar i år var selskapet operativt, med hovedsete i Kristiansand.
Om notatet
Utarbeidet av DeFacto – Kunnskapssenteret for fagorganiserte etter initiativ fra tre fagforeninger i Statens Vegvesen: Norsk Tjenestemannslag (NTL), Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF). Sammen med For Velferdsstaten ga de tre forbundene i Statens vegvesen De Facto oppdrag å skrive notatet. Notatet er støttet økonomisk av LO Stat.
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.
Flere saker
Om Nye veier
Nye Veier så første gang dagens lys i Sundvoll-erklæringen fra 2013. Der erklærte de nye regjeringspartiene Høyre og FrP at de ville etablere et eget utbygging selskap som skulle løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbyggingen mer effektivt.
I desember i fjor vedtok Stortinget å opprette det hundre prosent statseide Nye Veier AS, Høyre, FrP, Venstre og KrF stemte for, mens Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV og de grønne stemte mot. Flertallet på Stortinget ville ha det nye veiselskapet, og 1. januar i år var selskapet operativt, med hovedsete i Kristiansand.
Om notatet
Utarbeidet av DeFacto – Kunnskapssenteret for fagorganiserte etter initiativ fra tre fagforeninger i Statens Vegvesen: Norsk Tjenestemannslag (NTL), Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT) og Norsk Arbeidsmandsforbund (NAF). Sammen med For Velferdsstaten ga de tre forbundene i Statens vegvesen De Facto oppdrag å skrive notatet. Notatet er støttet økonomisk av LO Stat.